Ingar Narvhus (f. v.), Christer Hansson og Kenneth Baltzersen i Euronics kjedeledelse var godt fornøyd med data og telematikksamlingen på Gardermoen.

STADIG BEDRE PÅ DATA OG TELE

– Data/tele var nesten ikke tilstedeværende hos Euronics for noen få år siden, men er i ferd med å bli like stort som hvite- og brunevarer.

Det sier administrerende direktør Kenneth Baltzersen i Euronics. Kjeden arrangerte årets kompetansedager for data og tele to dager i februar, og Baltzersen er godt fornøyd med utviklingen i kategorien.

 

– Vi samler eliten av data og teleselgere i Euronics og gir dem en god oppfølging både med grupperoms- og plenumspresentasjoner, samt en messe der de får anledning til å kjenne på produktene og snakke med leverandørene. Dag to er det full opplæring med Telenor, med vekt på salgsargumentasjon og salgsteknikk, sier produktsjef data/tele Christer Hansson.

 

– Hva betyr arrangementet for Euronics?

 

– At butikkselgerne får fokus på denne varegruppen som utgjør mer enn 30 prosent av totalomsetningen. Hvis vi får til det, vil omsetningen og inntjeningen øke, sier kjedekonsulent Ingar Narvhus.

 

Itegra og Hattelco

Baltzersen supplerer:

 

– Det sosiale aspektet er også viktig; at de ansatte ved de ulike butikkene får møte hverandre og leverandørene. Dette er en flott anledning til å diskutere og utveksle erfaringer.

 

– Euronics ønsker å gi en mer helhetlig opplevelse for kundene, enn at vi bare selger hvite eller brune varer. Arrangementet har økt i omfang for hvert år, i takt med at vi satser mer på denne kategorien, sier Hansson.

 

På Gardermoen var det samlet 73 ansatte fra rundt 50 butikker, samt 30 representanter fra leverandørsiden. Dette er stort sett underleverandører hos Itegra og Hattelco, som er Euronics distributører i kategoriene. Samlingen begynte for noen år siden som et rent Telenor-arrangement, og dag to er fortsatt forbeholdt Telenor.

 

– Vi så at vi måtte ta nye grep for å få et helhetlig konsept innen data og tele, og involverte flere – blant annet Tele 2 som også har presentert seg her. Men fortsatt er Telenor størst, sier Hansson.

 

– Er kjeden flink nok på data og tele?

 

– Mange kan bli mye flinkere. Statistikkene viser at det er et vekstpotensial i gjennomsnittsbutikkene våre – og i de mindre, sier Narvhus.

 

De tre vedgår at finanskrisen preger arrangementet, til tross for rekordoppslutningen.

 

Lojale kunder

– Riktignok ligger butikkene våre ofte på mindre konkurranseutsatte steder, og vi holder budsjettene så langt, sier Hansson.

 

– Det er viktigere enn noen sinne å ha slike samlinger, der folk får anledning til å snakke sammen og diskutere, sier Baltzersen.

 

– Det å utnytte kundepotensialet er enda viktigere i tider da det kanskje kommer færre folk inn i butikkene, sier Narvhus.

 

– Data/tele-kundene er de mest lojale kundene i markedet. Får de god oppfølging, er det 99,99 prosent sjanse for at de kommer tilbake til butikken, mener Hansson.

 

– Hvilke konkurrenter har dere innen data/tele i områdene der Euronics-butikkene ligger?

 

– Elprice, Expert og Elkjøp, samt noen frittstående handlere – og mange av disse skal vi jo også hanke inn i vår kjede, sier Hansson.

 

– Hvordan er situasjonen når det gjelder antall butikker i Euronics?

 

– Vi er fortsatt drøyt 80 butikker. Som andre mister vi en og annen butikk, men det kommer også inn nye. Vi er fornøyd med utviklingen, som har gitt oss drøyt 20 nye medlemmer de siste par årene – og det er flere på vei inn, sier Narvhus.

 

FLERE BILDER

Se bilder av alle utstillerne og Euronics-folket her

 

– Datautstyr blir stadig mer viktig for oss, sier Knut Alviniussen, innehaver av Molteberg elektriske i Larvik. Sturle Nordbø og Ronny Burhol (t. h.) i Brother Norge AS viser ham multifunksjonsmaskinen MFC5890CN i A3-format til 1.600 kroner.
Joacim Eriksson og Richard Carlsson (t. h.) i Asus Nordic AB viser sin nye Eee Top med Atom-prosessor, 1 GB minne og berøringsskjerm på 15,6 tommer. Modellen kommer i butikkene i april-mai til 7.000-8.000 kroner. – Dette er den første maskinen fra Asus med berøringsskjerm, og den passer fint på kjøkkenet eller i hverdagsrommet, sier Carlsson.
Tom Vedvik (t. v.) i TT Micro viser den nye FM-radioen Pinell Classic. Senere vil det komme en versjon som i tillegg har DAB og internettradio. Bjørn Lybekk i Brødr. Løver på Vikersund hoder frem radioen Pinell Supersound (DAB/FM/internett) i ny og hvit utgave.
Fredrik Sperre i D-Link viste DIR-855 som har trafikkprioritering også på det trådløse nettverket. – Hvis du laster ned mye på datamaskinen prioriterer den båndbredden ved samtidig bruk av for eksempel IP-telefoni, sier Sperre.
– Kompaktkameraet Mju Tough 6000 tåler fall på halvannen meter, det er vanntett ned til 3 meter og tåler ti kuldegrader. Det har 10 MP og koster 2.700 kroner, sier Bernt Sivertsen i Olympus. – Mange kunder vil gjerne ha et kamera som tåler en støyt, sier Wenche Mo i Euronics Drammen (Kvikk husmorservice).
Multifjernkontrollen Harmony 1100 fra Logitech har både IR og RF og koster 4.300 kroner. På bildet Svein Inge Menes (t. v.) i Logitech Norge og Endre Nordli i Itegra AS. – Denne nye toppmodellen har blant annet litt flere funksjoner i skjermen, som gjør den litt lettere å bruke enn forgjengeren, sier Menes.
Kim Richard Olsen i Symantech viste Internet Security 2009 som ble lansert i september. – En av de viktigste nyhetene er hvor lite minne programmet bruker, vi er nede i 7 MB. Tidligere sendte vi ut oppdateringer en gang i døgnet, nå skjer dette hvert femte til femtende minutt. Programmet deler filene inn i en usikker og en sikker kategori, der de usikre – som utgjør 20-40 prosent - blir skannet nøye hver gang. De sikre filene blir ikke dypt skannet, men de får en unik signatur slik at programmet oppdager eventuelle virus, derfor blir skannetiden redusert betraktelig. Prisen er 700 kroner. Norton 360 2.0 er en total sikkerhetspakke, som i tillegg har sikkerhetsfunksjon og systemoptimalisering, sier Olsen.
Til toppen