STADIG BEDRE PÅ DATA OG TELE

– Data/tele var nesten ikke tilstedeværende hos Euronics for noen få år siden, men er i ferd med å bli like stort som hvite- og brunevarer.

Det sier administrerende direktør Kenneth Baltzersen i Euronics. Kjeden arrangerte årets kompetansedager for data og tele to dager i februar, og Baltzersen er godt fornøyd med utviklingen i kategorien.

– Vi samler eliten av data og teleselgere i Euronics og gir dem en god oppfølging både med grupperoms- og plenumspresentasjoner, samt en messe der de får anledning til å kjenne på produktene og snakke med leverandørene. Dag to er det full opplæring med Telenor, med vekt på salgsargumentasjon og salgsteknikk, sier produktsjef data/tele Christer Hansson.

– Hva betyr arrangementet for Euronics?

– At butikkselgerne får fokus på denne varegruppen som utgjør mer enn 30 prosent av totalomsetningen. Hvis vi får til det, vil omsetningen og inntjeningen øke, sier kjedekonsulent Ingar Narvhus.

Itegra og Hattelco

Baltzersen supplerer:

– Det sosiale aspektet er også viktig; at de ansatte ved de ulike butikkene får møte hverandre og leverandørene. Dette er en flott anledning til å diskutere og utveksle erfaringer.

– Euronics ønsker å gi en mer helhetlig opplevelse for kundene, enn at vi bare selger hvite eller brune varer. Arrangementet har økt i omfang for hvert år, i takt med at vi satser mer på denne kategorien, sier Hansson.

På Gardermoen var det samlet 73 ansatte fra rundt 50 butikker, samt 30 representanter fra leverandørsiden. Dette er stort sett underleverandører hos Itegra og Hattelco, som er Euronics distributører i kategoriene. Samlingen begynte for noen år siden som et rent Telenor-arrangement, og dag to er fortsatt forbeholdt Telenor.

– Vi så at vi måtte ta nye grep for å få et helhetlig konsept innen data og tele, og involverte flere – blant annet Tele 2 som også har presentert seg her. Men fortsatt er Telenor størst, sier Hansson.

– Er kjeden flink nok på data og tele?

– Mange kan bli mye flinkere. Statistikkene viser at det er et vekstpotensial i gjennomsnittsbutikkene våre – og i de mindre, sier Narvhus.

De tre vedgår at finanskrisen preger arrangementet, til tross for rekordoppslutningen.

Lojale kunder

– Riktignok ligger butikkene våre ofte på mindre konkurranseutsatte steder, og vi holder budsjettene så langt, sier Hansson.

– Det er viktigere enn noen sinne å ha slike samlinger, der folk får anledning til å snakke sammen og diskutere, sier Baltzersen.

– Det å utnytte kundepotensialet er enda viktigere i tider da det kanskje kommer færre folk inn i butikkene, sier Narvhus.

– Data/tele-kundene er de mest lojale kundene i markedet. Får de god oppfølging, er det 99,99 prosent sjanse for at de kommer tilbake til butikken, mener Hansson.

– Hvilke konkurrenter har dere innen data/tele i områdene der Euronics-butikkene ligger?

– Elprice, Expert og Elkjøp, samt noen frittstående handlere – og mange av disse skal vi jo også hanke inn i vår kjede, sier Hansson.

– Hvordan er situasjonen når det gjelder antall butikker i Euronics?

– Vi er fortsatt drøyt 80 butikker. Som andre mister vi en og annen butikk, men det kommer også inn nye. Vi er fornøyd med utviklingen, som har gitt oss drøyt 20 nye medlemmer de siste par årene – og det er flere på vei inn, sier Narvhus.

FLERE BILDER

Se bilder av alle utstillerne og Euronics-folket her

Powered by Labrador CMS