Sebastian Johannesson (t. v.) og Jens Heath utgjør Skandinavia-kontoret til Gewa Music. Her er de ved Gitarhuset Alna. Foto: Stian Sønsteng
Sebastian Johannesson (t. v.) og Jens Heath utgjør Skandinavia-kontoret til Gewa Music. Her er de ved Gitarhuset Alna. Foto: Stian Sønsteng

STADIG STERKERE PÅ TROMMER

– Gewa Musics styrke er at vi er europeiske, med et stort sentrallager i Adorf i Tyskland, som gjør at vi kan tilby en bedre tilgjengelighet av varer.

Det sier Sebastian Johannesson, som sammen med Jens Heath utgjør Skandinavia-kontoret til GEWA music GmbH, som har hovedkvarter i Adorf i Saxony i Tysland.

Vi møter de to i butikken Gitarhuset Megastore i Oslo, der de har organisert besøket til Fred W. Gretsch fra den amerikanske trommeprodusenten.

– Det betyr svært mye for oss å Fred W. Gretsch på besøk. Dette er den eneste butikken han besøker i Skandinavia på denne reisen, og det er morsomt at vi kan tilby privatpersoner å treffe mannen som har navnet sitt på produktene, sier Johannesson.

Fred W. Gretsch gjestet 8. juni Magne A. Iversen ved Gitarhuset Megastore på Alnabru..
Fred W. Gretsch gjestet 8. juni Magne A. Iversen ved Gitarhuset Megastore på Alnabru..

Han sier Gitarhuset er en viktig kunde for Gewa Music.

–Dette er en ganske stor butikk i Skandinavisk målestokk, både når det gjelder flate og omsetning, sier Johannesson.

Gewa ble etablert i 1925 av Georg Walther, som brukte sine egne forbokstaver til å lage firmanavnet. Fra starten satset de hovedsakelig på strykeinstrumenter.

– Siden har de etablert en del egne varemerker, mens vi i den senere tid har vokst mer på kjente varemerker, der vi for eksempel har fått inn Gretsch, Latin Percussion, Toca, Gibraltar og Drum Workshop, sier Johannesson.

Foreløpig holder det med to ansatte i Skandinavia, men Johannesson sier at de vil trenge fler hvis veksten fortsetter.

Kjøpesterkt

– Hva betyr Norge for dere?

– Dette er et stort og kjøpesterkt marked, som resten av Skandinavia. Det kommer mange artister herfra, sier Johannesson.

– Gewa har samme portefølje i hele Europa?

– Ikke riktig. I Tyskland distribuerer vi for eksempel Remo trommeskinn og Paiste cymbaler, som er varemerker vi mangler i Skandinavia.

Digitaltrommer har lenge hatt en sterk posisjon, nå begynner de akustiske trommene å komme tilbake

– Hva mangler dere ellers i porteføljen?

– Vi har fullt opp med det vi har. Vi har vokst mye innen trommer, og denne utviklingen vil nok fortsette. I tillegg er vi sterke innen stryke- og blåseinstrumenter, sier Johannesson.

– Hvilken utvikling ser du i markedet for musikkinstrumenter?

– Omsetningen er nok lik som før, men man kjøper andre typer instrumenter enn tidligere. Digitaltrommer har lenge hatt en sterk posisjon, nå begynner de akustiske trommene å komme tilbake.

– Hvilken betydning har dere som distributør i Skandinavia?

– Vi betyr nok mye, siden vi kan holde et så stort lager. Det er viktig for butikkene at produktene er tilgjengelig.

– Er dere inne hos alle som selger instrumenter i Norge?

– Nesten alle. Enkelte spesialforretninger, som eksempel innen gitar, henter kanskje ikke varer fra oss.

Når det gjelder Gretsch, selger Gewa Music trommene, mens Fender produserer og selger gitarene med samme varemerke på lisens.

– Vi har ansvaret for hver våre Gretsch-kategorier, men er i kontakt med dem for eksempel i forbindelse med Fred W. Gretschs besøk, sier Johannesson.

Til toppen