Kategoridirektør for småelektrisk, Tommy Myhre, og innkjøpssjef for husholdning og personlig pleie, Christin Sehlmann, i Elkjøp Norden arrangerer messe på Lillestrøm. Foto: Marte Ottemo

STOR SATSNING PÅ SMÅTT

Elkjøp-selgere fra hele Norden har vært samlet på Lillestrøm, for å lære om høstens og julesalgets heteste produkter.

Elkjøp har i høst hatt sin årlige nordiske produktopplæring for selgere som jobber med småelektriske produkter, under sin Eldomestic-messe på Norges Varemesse i Lillestrøm.

– Her har vi samlet 840 ansatte og rundt 200 ansatte fra 40 leverandører, så det er ganske mange mennesker her. Vi kjører klasseromseanser med de største leverandørene og har en messedel hvor alle leverandørene kan stille ut, sier Tommy Myhre, kategoridirektør for småelektrisk i Elkjøp Norden, til fagbladet Elektronikkbransjen.

Vi mener at helautomatikk er det neste innenfor kaffe

 

Lokal opplæring

Messen og opplæringen fordeler seg over fire samlinger, med deltakere fra Norge, Danmark, Sverige og Finland. 

– Hvert kurs går over to dager. Nå har vi de norske og danske ansatte inne, mens vi kjørte kurs på svensk og finsk i forrige uke, sier Myhre.

Han forteller at Elkjøp i Norden har 2.500 ansatte innen husholdning, og at det igjen fordeler seg mellom hvitevarer, kjøkken og småelektrisk. Dermed er det en stor andel som er innom opplæringen og messen på Lillestrøm.

– Vi gjør nå all opplæring nordisk, Vi har tidligere hatt disse kursene lokalt, men at vi samler det på denne måten gjør blant annet at vi kan få en veldig bra messedel. Vi har flest selgere i Norge, så da blir det billigst for oss å arrangere det her i stedet for å fly de ansatte til Sverige eller Danmark, sier Myhre.

Nordisk innkjøpssjef for husholdning og personlig pleie, Christin Sehlmann, understreker at opplæringen likevel er lokal.

– Ved å gjøre arrangementet sentralt sikrer vi at alle får den samme opplæringen, så vi har god kontroll på at alle våre ansatte får samme kunnskap. Og selv om arrangementet er nordisk, så foregår klasseromsundervisningen lokalt. Den finske gruppen blir møtt av en finsk representant for leverandøren, de norske en nordmann. Rundt halvparten av deltakerne har vært her før, og den andre halvparten er her for første gang, sier hun.

 

Helautomatikk og matlaging

På messen vises det både fram nyheter og ting som har vært på markedet en stund.

– Det er mye nyheter her i år, sier Myhre.

De fleste leverandørene til Elkjøp er med på messen, men det er i hovedsak de største som har klasseromsundervisning.

– Vi har også det vi kaller salgssjefens tid, hvor disse får en gjennomgang av våre strategier, planer og målsetninger framover. Vi også en del som går på ren salgsopplæring, med behovsanalyser og hvordan man finner ut hva kunden faktisk trenger. I år har vi særlig fokus på helautomatiske kaffemaskiner, sier Myhre.

– Hvorfor akkurat helautomatiske kaffemaskiner?

Det kommer en del nyheter på dette produktområdet fra de store leverandørene i år, og vi mener at helautomatikk er det neste innenfor kaffe. Kapselmaskiner har hatt en kjempevekst de siste årene, men nå avtar salget her. Men det har gjort noe med hvordan kundene våre drikker kaffe. Man er vant til å lage en og en kopp, velge hva slags type kaffe man vil ha, og det går helautomatiske maskiner best av alle, i og med at de ikke kverner bønnene før du faktisk lager kaffekoppen, sier Myhre.

Andre trender Elkjøp-sjefene har merket seg er fokus på sunn mat.

– «Slow cooking» med merker som for eksempel Crockpot, og sous vide øker nå. Det samme gjør såkalt «slow juicing», hvor man bruker en litt annen teknologi enn tradisjonelle saftsentrifuger for en mer skånsom behandling av enzymene, sier Myhre.

– Nordmenn vil gjerne lage mat fra grunnen av, men vi har kanskje ikke helt tid til å gjøre det som i gamle dager. Da kan nye maskiner gi samme resultat, men enklere og på kortere tid, legger Sehlmann til.

 

Vokser på pleie

Er det forskjeller mellom nordiske landene på hva som selger?

– Mange av trendene er veldig like. Alle de nordiske landene har mange matlagingsprogram for tiden, og det påvirker nok folk mye. Et produkt som kommer til å bli stort i Norge, og kanskje ikke så mye i de andre landene, er den nye pizzaovnen fra OBH Nordica, Pizza Dragon. Den brukes nemlig i den nye sesongen av norske MasterChef, sier Myhre.

Den forrige versjonen forsvant fra markedet for noen år tilbake på grunn av nye varme-regler, men nå kommer altså pizzaovnen tilbake.

Elkjøp har også satset mye på personlig pleie de siste årene, og har hatt vekst innenfor kategorien.

– Det kommer mange spennende nyheter framover, blant annet diamant-peeling fra Silk’n, og en cellulitt-maskin fra samme leverandør. De kommer i tillegg til eksisterende maskiner som elektrisk fotpleie for å fjerne tørr hud, spray-tan-maskinen Body Tan og mer. Nå tar du hele spa-behandlingen inn i hjemmet, sier Sehlmann.

Hun nevner også klimaprodukter generelt som avfuktere, luftrensere og mer som produkter folk er interesserte i og som vokser hos Elkjøp.

– I Norden er det store deler av året en type vær som gjør at vi knapt nok har vinduene åpne, så luften inne blir fort svært dårlig. Dermed er dette interessante produkter for mange, sier Sehlmann.

Klimaproduktene gjorde det også bra i årets sommervarme?

– Kunne vi fått tak i mer vifter og aircondition i slutten av juli så hadde vi gjort det, salget var helt fantastisk og vi solgte ut alt vi hadde. En ting vi prøver å ha fokus på nå i opplæringen av varmepumper, er at det er de kan så mye mer. De er flott til å varme, men det er også perfekt som aircondition. I tillegg trekker de såpass mye luft gjennom enheten, hvor det sitter et filter, at du får renset luften også, sier Myhre.

 

Klar for julesalget

Et annet marked han har tro på, er elektriske tannbørster.

– Wilfa og Jordan lanserer nå elektriske tannbørster sammen, og går inn i et marked hvor vi tidligere bare hadde Oral-B og Philips, og fra og med to år siden også Colgate. Det er spennende i en produktgruppe som kan bli mye større. I Norge bruker rundt 20 prosent en elektrisk tannbørste, men alle tannleger anbefaler det foran en tradisjonell børste, sier Myhre.

Hvor stort er småelektrisk som kategori hos Elkjøp?

– Det er en enorm varegruppe. Vi har en litt bredere definisjon enn bransjen på hva som er «småelektrisk», men Christin og jeg forvalter 1200 varer spent over alt fra varmepumper til krølltenger. Totalt står kategorien for rundt 11 prosent av total omsetning i selskapet, sier Myhre.

– Hva tror dere blir vinnerne i årets julesalg?

– Slow juicer tror vi definitivt vil selge mye, eller så har vi en del produkter som er tatt fram spesielt til julesalget. En pølsemaskin som ser ut som en brødrister, for eksempel, som varmer både pølser og brød. Popkorn- og iskremmaskiner, og massasjeprodukter tror vi også på i år. Alt innenfor kaffe er også populære produkter. Det er store forskjeller i hva som prisgrensen på julegavene, men vi ser at det går i femhundrelapper. Prispunktet mellom 500 til 1000 kroner er der vi selger absolutt mest, sier han.

I tillegg til selve utstillingen, har de største leverandørene også klasseromsundervisning. Foto: Elkjøp
Kategoridirektøren har stor tro på helautomatiske kaffemaskiner i høst, her representert ved Siemens nye EQ.6 Foto: Elkjøp
Elkjøp-selgere fra hele Norden får være hands-on med produktene. Foto: Elkjøp
Pizza Dragon fra OBH Nordica blir brukt i årets nye sesong av norske MasterChef. Det kan fort bli en storselger. Foto: Elkjøp
Elektriske tannbørster er en kategori Elkjøp tror kan vokse framover. Foto: Elkjøp
Elkjøps egne merkevarer har fått et eget utstillingshjørne på årets messe. Foto: Elkjøp
Til toppen