Produktsjefene Helge Rose (til venstre) og Jarle Ruud må strekke armene ut for å rekke over Panasonics 103-tommers plasmaskjerm, som er verdens største.

Større skjermer fra Panasonic.

Både internasjonalt og i Europa satser Panasonic sterkere på; plasma enn på LCD. Det er mest å hente på store skjermstørrelser.

På verdensbasis var 40 prosent av den samlede TV-omsetningen i fjor flatskjermmodeller. Prognosene viser at det vokser til 51 prosent i 2010. Litt overraskende, kanskje, men vi skal huske på at en stor del av omsetningen i mange land utenom Europa, USA og Øst Asia fortsatt i mange år vil være TV med bilderør.

Tall fra Panasonic viser at det i 2005 ble solgt om lag 1,7 millioner plasma TV i Europa. Prognosen for 2010 er 6, 5 millioner. Globalt ble det i fjor omsatt mer enn ti millioner plasma som er ventet å vokse til 25 millioner i 2010. Panasonic mener selv å ha 40 prosent markedsandel av plasmasalget i fjor.

Når det gjelder LCD, er verdensomsetningen i år ventet å bli ca 20 millioner enheter, voksende til 60 millioner i 2010. Veksten av LCD er størst i Europa

Satser på plasma

Likevel satser den japanske produsenten mest på plasma og mener at plasma er best for hjemmeunderholdning. På CES i Las Vegas i januar og på et europeisk presseseminar i februar viste de en 103-tommers plasmaskjerm som nå er verdens største modell. Denne skjermen har en oppløsning på 1080p, og Panasonic arbeider med denne oppløsningen i flere modellvarianter av storskjermer.

Viera-serien står for apparater som har digital prosessering og egenutviklet teknologi for HD. Den japanske produsenten lager i år 60 millioner plasmapaneler og planlegger 11 millioner i 2008. Ifølge det tyske markedsforskingsbyrået GFI er Panasonic nå markedsleder på plasma i fem av de viktigste markedsområdene.

HD-markedet er i vekst 35 prosent av plasma apparatene som ble solgt i Europa i fjor i størrelse mellom 40- og 42-tommer var HD Ready modeller. Det vil trolig øke til 70 prosent i år.

3 CCD for videokameraer

På presseseminartet la Panasonic-ledelsen vekt på at optisk teknologi blir en stadig viktigere del av videokameraet. Den japanske produsenten var tidlig ute med å overføre 3 CCD-teknologi fra profesjonelle videokameraer til forbrukermodeller. I dag anser Panasonic at kvaliteten på 3 CCD-brikken er like god for både proff- og amatørkameraer. I tillegg spiller optikken og bildeprosesseringen en meget viktig rolle etter hvert som videokameraene og så blir gode på stillbilder med høy oppløsning.

Erfaringene med optisk bildestabilisator gjør Panasonic seg nytte av i kameraserien Lumix.

Innen mediateknologien vokser andelen videokameraer med DVD og minnekort som opptaksmedier raskt og kommer trolig snart til å bli en sterk konkurrent til DV-kassetten. Nå kommer også DVD-videokameraer med 3 CCD-brikker. Det gir stillbildeoppløsning på opptil 4 megapiksler. Minnekapasiteten på SD minnebrikker øker raskt. Det gjør at vi snart får videokameraer som helt og holdent på dette lagringsmediet.

Når det gjelder brukeregenskaper, krever videokameraene stadig større batterikapasitet. Det er også et ønske fra brukerne for å slippe å lade ofte. Panasonic har utviklet en ny funksjon som automatisk stopper et opptak når du senker kamera og glemmer å slå det av. Dette kalles Automatic Ground Stop.

For å spare strøm har Panasonic en funksjon der går meget kort tid fra du slår på kamera til det er klart til opptak.

Panasonic viser nå profesjonelle videokameraer med HD-oppløsning, som også er beregnet på øvre del av forbrukermarkedet.
Akiko Fukui viser Panasonics videokamera VDR-D300, som bruker mini DVD-plate. Til venstre 3 CCD-bikken som er konstruert for kameraet.
Til toppen