STRYKEKONSEPT FRA MIELE

Miele utvikler produktspekteret sitt med et nytt strykeaggregat med dampfunksjon.

Navnet på aggregatet er Fashion Master. Ved siden av dampjernet består produktet av et spesialbord med dampaggregat. Bordet er lett å stille inn for ulike arbeidshøyder.

– IFA-messen er en utstilling der vi viser hele produktspekteret vårt. Vi er ikke så mye fokusert på nyheter, men vil først og fremst vise publikum og bransjefolk vår bredde, sier administrerende direktør Dag Steenfeldt-Foss i Miele AS.

Når det gjelder Fashion Master legger Steenfeldt-Foss vekt på at Miele har stor tillitt hos publikum når det gjelder vasking og tøybehandling.

– Derfor blir det naturlig for osså markedsføre Fashion Master også i Norge. Målet vårt er ikke å konkurrere på pris, men å komme med det beste produktet på markedet, sier Miele-direktøren.

Fashion Master har damptrykk opp til fire bar for bearbeiding av tykke eller tunge tekstiltyper, som for eksempel jeans. Strykejernet har såle med bikubekonstruksjon. Til produktet hører også et dampmunnstykke som brukes til for eksempel glatting av tøy på kleshenger eller gardiner.

Rask platetopp

På IFA presenterte Miele også en ny keramisk platetopp.

– Den er cirka 30 prosent raskere enn en tradisjonell keramisktopp. Det betyr at den i effektivitet vil være tidsmessig mellom en vanlig keramisk top og induksjonstopp, sier Steenfeldt-Foss.

Han regner med at platetoppen med dette materialet vil slå godt an på det tyske markedet, men han indikerer også at han vil ta inn et par modeller til Norge. Fordelen med den nye toppen er at folk slipper å skifte ut gryter og panner til hel stål, slik man må med induksjon.

Når det gjelder støvsugere, der Miele har en god posisjon på det norske markedet, har det i løpet av siste sesong kommet flere modeller i rimelig prisklasse. Steenfeldt-Foss legger imidlertid vekt på at dette ikke er et nytt satsingsområde fra Mieles side.

– Det riktig at vi har fått noen nye, rimelige modeller som er laget i Tyskland. Men generelt er vi kjent for å ha et ganske stabilt prisnivå på støvsugerne våre og eksempler på lavere pris vi har hatt på støvsugerne våre er nok mer et resultat på prisbildet handlerne selv har satt.

Spennende utvikling

Miele-direktøren uttrykker spenning på hvordan konjunkturutviklingen vil påvirke salget i Norge.

– Generelt har det ikke vært noen særlig vekst i hvitevarebransjen hittil i år, men vi merker litt oppgang. Jeg er spent på hvordan konjunkturutviklingen internasjonalt vil påvirke markedet videre i Norge. Vi er optimister for resten av året for vår del, sier Stenfeldt-Foss.

Innbygging med i første rekke stekeovner og oppvaskmaskiner er viktige produktgrupper for Miele, og her er den største veksten for det tyske selskapet i Norge.

– Denne delen av markedet har den største veksten, og vi opplever det samme. Integrerte oppvaskmaskiner er en veldig trend i markedet nå, sier han.

Når det gjelder distribusjon er fortsatt elektro- og kjøkkenhandlerne viktige kunder for Miele, også i år, slår Steenfeldt-Foss fast.

Nytt flaggskip

På IFA presenterte Miele et nytt flaggskip; CN5200. Dette er en frittstående kaffemaskin med egen kvern. Maskinen har flere finesser, blant annet hurtigknapper for valg av ulike typer kaffe. Maskinen lager også varm melk, melkeskum og varmt vann. Den kan lage kaffe i to kopper samtidig. På samme måte som de andre kaffemaskinene fra Miele kan man lage personlige grunninnstillinger til mengde av kaffe og volum av ferdig drikke. CN5200 har helautomatisk skyllefunksjon for å rengjøre melkerøret så snart maskinen er stengt av etter at denne funksjonen er brukt. I tillegg kan enkelte deler av maskinen tas av og rengjøres i oppvask eller oppvaskmaskin.

Powered by Labrador CMS