Siba-sjef i Norge, Victor Bengtson, fotografert tidligere i år i forbindelse med kjedens 60 års-jubileum. Foto: Stian Sønsteng

SVENSKE SIBA GLAD 60-ÅRING I NORGE

– Vi er stolte over å ha fått være med i over 60 år. Nå gir vi gass, og responsen fra kundene er utrolig bra.

Det sier Victor Bengtsson, Siba-sjef i Norge. Vi møter ham ved Siba-butikken på Furuset i Oslo den 31. mars, når han starter markeringen av 60 års-jubileet til det svenske konsernet. I dette intervjuet snakker han om Siba-kulturen, situasjonen for Siba i Norge og Sverige, det svorske Siba-språket, og ikke minst om konkurransesituasjonen i bransjen.

 

– Vi markerer 60 års-jubileet med en stor markedskampanje i Norge. Vi starter med mobiltelefoner, og uten å overdrive kan vi slå fast at vi i samarbeid med Tele 2 har de beste prisene på de heteste Android-telefonene i Norge, sier Bengtsson.

 

– Hvilke ambisjoner har dere, skal hele Norge vite at Siba fyller 60?

 

– Det er ambisjonen. Det er unikt i bransjen at vi fyller 60 år. Ingen kjeder er så gamle, og det finnes bare noen få butikker som har holdt på like lenge. Vi er veldig stolte av at selskapet har vært med så lenge, i en bransje som stadig er i endring. Dette sender ut et signal om trygghet og erfaring, samt evnen til å kunne endre seg. Hvis man spør seg hva som er spesielt med Siba vil jeg trekke frem nettopp evnen til å endre seg. Hadde vi ikke hatt denne evnen ville vi ikke vært her i dag.

 

– Siba kom inn i Norge i år 2000. Du har ledet den norske virksomheten i 2,5 år. Hva vil du sie er forskjellen på Siba i Norge og Sverige?

 

Bengtsson ler. Grubler en stund før han svarer:

 

– Mye er det samme, men vi er fornorsket i Norge; mer glade. I Sverige har vi ikke den samme sterke nasjonalidentiteten. Det merker vi blant våre ansatte i Norge. Siba er små i Norge sammenlignet med Sverige, likevel er det en veldig sterk stolthet og tilhørighet her. I den norske kulturen brenner man for lagfølelsen, jeg arbeider kun med Norge og trives svært godt her.

 

Bygger ikke megabutikker

– Er det ting dere har forsøkt å ta med fra Sverige til Norge som ikke har fungert her?

 

– Jeg vil heller nevne 20 ting som har fungert!

 

– Er det noe dere har tatt med fra Norge til Sverige, da?

 

– Vi var først på Facebook i Norge. Vi tester gjerne ut nye ting i Norge. Vi er en mindre organisasjon og kan gjennomførebeslutningene uka etter at de er fattet. Et eksempel er innsjekkingen på Facebook, der kundene som gjør dette får et spesialtilbud, sier Bentsson.

 

Han forteller at Facebook er en av deres viktigste markedsføringskanaler.

 

– For å lykkes i Norge, som en liten aktør i konkurranse med de svært store, er det viktig at vi lykkes med de kreative løsningene. Vi kan ikke kjøre TV-reklame uke etter uke, da vi må holde kostnadene nede for å holde lave priser, sier Bengtsson.

 

I fjor stilte han i piratkostyme i en reklameavis. I forbindelse med jubileet har han skrevet en lengre og personlig tekst i reklameavisen, der han ”avslører hemmeligheten bak suksessen”.

 

– Hva er hemmeligheten?

 

– Lavere priser og bedre service. Vi kommuniserer hva det innebærer å holde lavere priser. Man må ha minst mulig kostnader. Vi holder riktig størrelse på varehusene, og bygger ikke store megabutikker da vi ikke ser økonomien i det; det medfører aldeles for store kostnader sammenlignet med hva det genererer i økt salg. Selv om vi er en liten aktør i Norge finnes vi i tre land, med 53 butikker i Sverige, Norge og Danmark, dermed kan vi kjøpe inn stort. Vi har vært i bransjen i 60 år og har lært oss et forhandlingstriks eller to, slik at vi sitter med de beste innkjøpsprisene. Dessuten gjelder det å være sparsommelige når det gjelder markedsføringen. Vi spør oss selv hvordan kan vi arbeide så effektivt som mulig. Det er lave priser gjelder også i fremtiden, da gjelder det å ha et lavt kostnadsbilde. Når det gjelder servicen, er dette noe man alltid kan bli bedre på. Vårt interne motto er at kunden er kongen, før, under og etter handelen.

 

Krigskasser for å ta andeler

– På hvilken måte behandler dere kundene annerledes enn konkurrentene?

 

– Vi er litt mer personlige, og vet at den eneste grunnen til at vi har eksistert i 60 år er at kundene har kommet tilbake. Slår man på TV er det to andre aktører som synes om og om igjen. Siden vi er så små i Norge må vi gi det lille ekstra, til sjuende og sist er det kjøpsopplevelsen i butikk som gjør at kunden kommer tilbake.

 

– Hva synes du om konkurransen i det svenske markedet?

 

– I Sverige har vi hatt en utvikling som startet i 2006 da Media Markt etablerte seg. Først med en kraftig priskrig som berørte alle aktører. I 2008 merket de store aktørene at det ikke var nok å senke prisene, da ble det det i tillegg en markedsføringskrig. Eierne stilte opp med krigskasser der målet var å ta markedsandeler uansett kostnad, fremfor alt gjaldt dette den tyske aktøren.

 

– Hva vil skje i Norge når Media Markt etablerer seg her i 2012?

 

– Jeg vil spå en lignende utvikling. Prispresset blir hardere, og når det gjelder markedsføringen må alle aktørene finne ut hvordan de vil satse. Det kommer til å bli tøffere tider prismessig.

 

– Det er elleve år siden Siba etablerte seg i Norge, med et uttalt mål om å”ta Norge”. Det har ikke akkurat skjedd?

 

– Det gjelder å skynde seg langsomt. Det har skjedd utrolig mye i bransjen disse årene, blant annet har internett som handelsplattform slått gjennom. Dette har økt antall aktører i markedet betydelig. Vi er fleksible, og det handler om å ekspandere i den takten det finnes muligheter. Det gjør vi i dag, og vi har vært gjennom noen år i Sverige med en ny aktør som har kjøpt seg inn på markedet. Snart kommer denne aktøren til Norge. Det handler om hvordan vi skal betjene våre kunder på lang sikt, med lave priser og bedre service. Dette er en prosess som har pågått i flere år. Det virker som mange norske aktører først nå er innforstått med at Media Markt kommer inn på markedet. Vi har forberedt oss godt, med store program for å slanke og effektivisere kostnadsbildet.Siba Norge har fått mye av dette gratis fra Sverige.

 

– Frykter du for fremtiden til Siba i Sverige og Norge?

 

– Nei. Jeg tror det kan skje enkelte endringer blant aktørene på markedet, men vårt konsept er å fortsette på den veien vi er.

 

Perfekt konkurranse i Sverige

– For å snakke litt mer om Sverige, for det er ofte vi kikker ditt. Der finnes det flere og like store kjeder, mens vi i Norge har et par store og flere små. Hvordan er situasjonen blant kjedene i Sverige i dag?

 

– Det svenske markedet er preget av prispress og markedsføringskrig. Selve markedet er oppdelt på en annen måte enn det norske, med åtte aktive kjedeaktører og en nesten perfekt konkurranse. I Norge er antall kjeder det halve, og to av disse står for nærmere 80 prosent av markedet– et oligopol.Fra Sverige er vi i Siba godt skolert innen høy konkurranse. Vi kan måle markedsandelene fra måned til måned, det er det ikke like lett å gjøre i Norge. I Sverige har de enkelte aktørene mellom 5 og 20 prosent markedet, og disse tallene endres måned til måned. Dette har vært virkeligheten vår de siste fire-fem årene, dessuten hadde vi konkurranse også før Media Markt kom. Situasjonen er en annen når Media Markt kommer inn på det norske markedet, der to aktører har 80 prosent. Det blir interessant å se hva som skjer.

 

– Ja, hva tror du vil skje med kjedeaktørene?

 

– Jeg har ingen krystallkule, men én ting vet jeg; jeg har aldri sett konkurrentene våre i Norge løpe så mye som de har gjort det seneste året. Det har ikke gått oss hus forbi hvor mye de har investert i butikkene sine, eller hvordan en av de store har endret hele markedsføringen til et av datterselskapene slik at de etterligner Media Markt.

 

– Vil du si at du tenker på Lefdal?

 

– Jeg vil helst ikke nevne navn, men dette har ikke gått u påaktet hen i bransjen.

 

– Står noen av de åtte kjedene i Sverige i fare for å forsvinne?

 

– Det våger ikke jeg å spå.

 

– Hva er situasjonen for nettbutikken til Siba i Norge?

 

– Vi er veldig godt fornøyd med utviklingen for denne. Vi byttet plattform allerede for to år siden, og har fått en god følelse med hva som fungerer og ikke. Kundene er blitt stadig mer kresne, og kommer stadig med tilbakemeldinger – raskere på nett enn i butikk. Derfor følger vi nøye med på hvilke tips vi får via nett.

 

Når åpner neste Siba?

– Hvilken prispolitikk følger dere på nett kontra i deres fysiske butikker?

 

– Prisene varierer. På nett er det en helt annen konkurranse.

 

– I Sverige markerer dere 60 års-jubileet over 60 dager. Hvor lenge vil kampanjen vare i Norge?

 

– Det får dere se.

 

Siba har sju varehus i Norge. Tidligere hadde de også to ComputerCity-butikker, disse er nå lagt inn i Siba. Victor Bengtsson sier dette har vært vellykket.

 

– Vi har hatt samme eiere men de to organisasjonene har vært styrt ulikt. Nå representerer ComputerCityen vitamininnsprøytning i Siba som har gjort oss mer konkurransedyktige også innen data.

 

– Siba har hundre ansatte i Norge. Hvor mange av disse er svenske?

 

– Jeg har ikke det nøyaktige tallet, men vi er en salig blanding av herlige svensker og nordmenn. Nettopp dette er noe av det morsomste med å arbeide i Norge, at det blir mye svorsk. Det tar vi også med oss hjem til Sverige, og vi snakker svorsk også ved hovedkontoret i Gøteborg.

 

– Hva betyr det for dere i Norge at dere er et svenskeid selskap?

 

– Vårt inntrykk i det norske markedet er at de setter pris på dette. Svenskene har et godt rennommé i Norge, og vi spiller på det svenske. At vi er en familiebedrift settes det også pris på.

 

– Når åpner den neste Siba-forretningen i Norge?

 

– Det holder jeg for meg selv. Vi åpnet to nye forretninger i fjor, i Sandvika og på Alnabru, og har utviklet butikkene våre mye. Nå gasser på i forbindelse med jubileet.

 

SIBA 60 ÅR

1951Folke Bengtsson åpner Siba Radio & Armatur i Herkulesgatan 7 på Hisingen i Gøteborg.

 

1961Bengt Bengtsson tar over selskapet og lanserer slagordet ”Lavere priser – bedre service”.

 

1974Sibaåpner Sveriges første høyteknologiske varehus på Backaplan i Gøteborg.

 

1980-1981Sibaåpner nye varehus i Gøteborg.

 

1984-1991Siba ekspanderer og åpner titalls varehus rundt om i Sverige.

 

1993-1999Sibaåpner flere nye butikker i Sverige og kjøper ComputerCity med butikker i Sverige og Danmark.

 

2000Sibaåpner varehus i Norge.

 

2002-2010Siba ekspanderer med flere nye butikker i Sverige og Norge.

 

2011Siba feirer 60 år, med 53 butikker i Sverige, Norge og Danmark.

 

FAMILIESELSKAP

Folke Bengtsson åpnet den første Siba-forretningen i 1951. Ti år senere overtok sønnen Bengt, som i dag er arbeidende styreleder. Sønnene Fabian og Victor har ansvaret for henholdsvis Sverige og Norge. Deres søsken Martin og Isabel arbeider også i selskapet i kjedeledelsen.

 

SaleemShukrie ved Siba på Furuset i samtale med en kunde.
Johanna Persson i kassa på Furuset i Oslo er en av de svenske Siba-medarbeiderne i Norge.
Atle Høiåsen sjekker hvilke TV-modeller som er tilgjengelig på lageret.
Den første Siba-butikken ble etablert i Gøteborg i 1951. Nå markeres 60 års-jubileeet i Norge.
Sibabutikken på Furuset i Oslo er jubileumspyntet.
Kunder som sjekker inn på Siba på Facebook får et spesialtilbud.
Til toppen