Gunnar Inge Baaseland (t. h.) og Steffen Pedersen etablerte i 2004 Grimstad lyd og bildeservice. Foto: Stian Sønsteng

TAR SERVICE FOR ALLE I BYEN

Grimstad lyd og bildeservice utfører serviceoppdrag fra alle butikkene i byen. Det ser de på som uproblematisk.

– Vi er veldig nøye på at hvis en kunde kommer fra en butikk, så sender vi hun eller ham tilbake til den samme butikken hvis de trenger noe mer. Vi favoriserer ingen av butikkene, og selger ikke produkter bortsett fra kabler og noe tilleggsutstyr som hører med som en del av servicen. Dermed blander vi oss ikke borti det butikkene driver med, sier Gunnar Inge Baaseland.

I 2004 etablerte han Grimstad lyd og bildeservice ANS sammen med Steffen Pedersen. Før dette arbeidet de sammen på verkstedet i Oss radio og TV. Nærmeste verksteder ligger i Kristiansand og Tvedestrand, disse tilhører også verkstedkjeden Elesco.

– Kjeden betyr mye for oss. Hadde vi ikke vært medlemmer der ville vi nok vært en ren monteringsbedrift, sier Baaseland.

I dag representerer verkstedet rundt 60 prosent av omsetningen på cirka fire millioner kroner. Resten står monteringsoppdragene for, disse kommer delvis fra Anovo og mest fra butikkene.

Baaseland og Pedersen arbeider inne på verkstedet. I tillegg har de to montører på heltid, én lærling samt to deltidsmontører. Monteringsoppdragene er stort sett parabolantenner, flat-TV på vegg og varmepumper.

Nye på hvitevarer

Reparasjonsoppdragene kommer stort sett fra Euronics, Expert og HiFi-klubben i Grimstad, samt Expert i Arendal og Kjøkkensenteret i Lillesand. I tillegg kommer det enkelte kunder direkte på døra.

Den 1. august startet Grimstad lyd og bildeservice også med hvitevarereparasjoner.

– Vi starter pent og forsiktig med merkene Elesco har sentralavtaler med, sier Baaseland.

– Hvilke utfordringer er det å begynne med hvitt?

– Det er selvsagt nytt for oss, men det er nok enklere å komme fra brunt til hvitt enn omvendt. Tre av oss har vært på kjøleteknisk kurs, og det blir nok mer opplæring i regi av kjeden og leverandørene, sier Baaseland.

Når fagbladet Elektronikkbransjen er på besøk i lokalene på Bergemoen slutten av juli er det ganske tomt for produkter i lokalene.

– Vi forsøker å være raske til å få ut igjen det som kommer inn, sier Baaseland.

Når det gjelder fordelingen mellom lyd og bilde, står disse for omtrent halvparten hver. Baaseland forteller at de i stadig større grad skifter ut moduler.

– Det er noen få merker der vi fortsatt må ned på komponentnivå, sier Baaseland.

Lever greit

Pedersen sier de fleste leverandørene er kjappe til å levere moduler og deler, på mellom tre og fem dager.

– Stort sett klarer vi sjudagersfristen, sier Pedersen.

Baaseland tror de fleste kundene er oppmerksomme på sjudagersfristen, men sier det likevel er få kunder som er opptatt av denne. Pedersen skyter inn at det sjelden det byttes produkter hvis reparasjonen tar for lang tid.

Grimstad lyd og bildeservice holder til på Bergemoen i Grimstad, og flyttet i fjor ned én etasje. Her har de 200 kvadratmeter verksted og 110 kvadratmeter lager på bakkenivå, med porter som gjør det lett å trille produkter inn og ut.

– Hvordan trives dere i bransjen?

– Bra. Den er hele tiden i utvikling, og det er alltid noe nytt og lære, sier Pedersen.

– Hva med vilkårene deres og prisutviklingen?

– Vi lever greit av dette, sier Pedersen.

Gunnar Inge Baaseland står stort sett for TV-reparasjonene.
Steffen Pedersen tar seg av lydutstyret som skal repareres.
Grimstad lyd og bildeservice holder til på Bergemoen i Grimstad, der de har første etasje i dette forretningsbygget.
Til toppen