– Green Range er miljøkonseptet vårt. Foreløpig gjelder det store hvitevarer, men etter hvert vil det også komme på småelektriske produkter, sier Mikael Bragd, regionsjef i Electrolux.

TENKER MILJØ

En stor del av utstillingsområdet til Electrolux var fokusert på miljø. Green Range var slagordet.

– Green Range står for de beste miljømessige alternativene vi har hos Electrolux. Konseptet berører alle typer store husholdningsapparater vi lager. De skal være våre beste miljøprodukter. Vi tror det er viktig for kundene våre å ha en mulighet til å velge å ta miljøhensyn, sier Mikael Bragd, regiondirektør i Electrolux.

Bragd fokuserer på tre hovedområder der vi som forbrukere kan påvirke miljøet: valg av bil, valg av hvitevarer med hensyn til det de bruker av energi og hvordan du varmer opp huset ditt. Electrolux mener at 80-85 prosent av miljøpåvirkningen kommer av måten folk bruker produktene på.

– Det viktigste med miljø som våre produkter påvirker er energiforbruket. Vi prøver å gi forbrukerne muligheter for å gjøre egne valg. I tillegg til produktene arbeider vi selvfølgelig med miljøvennlig innpakking og transport ved at vi bruker mest mulig tog i stedet for lastebilder, forteller han.

Mest på store produkter

Foreløpig er det mest de store husholdningsapparatene som går under Green Range-konseptet. Støvsuger er den minste produkttypen som omfattes av dette.

Bragd mener at folk har for lite kunnskap om hva de ulike energimerkingene betyr, for eksempel forskjellen mellom A og B eller A+ og A.

– Vi prøver å informere forbrukerne om denne forskjellen. Vi skal imidlertid ikke påtvinge dem noe, men gi dem muligheten til selv å velge. Isolasjonen i kjøle- og fryseskap er jo meget viktig, og vi arbeider for å få den ned i volum samtidig som energiklassen kan opprettholdes. Erfaringene våre er at folk nå mer og mer er villige til å ta beslutninger om kjøp på grunnlag av energiforbruk, sier Bragd.

Fagbladet Elektronikkbransjen nr.4/2008

Til toppen