Toppnyhet fra Leica IKKE AKKURAT FOR AMATØRER

En av de helt store nyhetene som ble sluppet på Photokina var Leicas S2. Ikke akkurat for amatører!

Med en pris på mellom 70.000 og 100.000 kroner er Leica S2 ikke akkurat noen modell for den vanlige amatør, hverken teknisk eller prismessig. Leica-merket er et ikon for mange, både profesjonelle og viderekommende amatører, og mange har samlet på disse modellene som sin lille "fotoskatt".

S2 er et speilreflekskamera med mellomformat, som tilsvarer filstørrelse 4,5 x 6 centimeter. Kameraets bildebrikke har samme forhold til dette formatet som de vanligst brukte brikkene til småbildeformatet, det vil si størrelseforhold syv til ti.

– Med S2 har Leica utviklet et helt nytt kamerasystem som firmaet har arbeidet med i mange år. Jeg tror det har kostet cirka 15 millioner euro å utvikle systemet. Firmaet har begynt helt på bunnen og tatt i bruk all ny teknologi til dette kameraet. Resultatet har blitt dette mellomformatkameraet med en oppløsning på 37,5 megapiksler, sier direktør Lars Farnes i Lars Farnes AS.

Alle konstruksjoner, også optikken, er laget av Leica i Tyskland. Farnes legger vekt på Leicas meget renommerte navn på optikk med 150 års erfaring. Fire objektiver blir lansert sammen med kameraet. De øvrige kommer etter i rask rekkefølge.

Konkurrerer med toppmodeller

I følge Farnes vil Leicas S2 konkurrere med toppmodellene fra de andre store kameraprodusentene og i tillegg Hasselblad, som også har mellomformatet.

– Jeg tror dette kommer til å bli et ideelt kamera for natur- og landskapsfotografering, der de vanlige speilreflekskameraene ikke strekker til når det gjelder detaljer og skarphet i tillegg til oppløsning og fargemetning som profesjonelle fotografer legger vekt på. I tillegg er S2 både støv- og vanntett, så det kommer til å tåle norske forhold veldig godt, sier Farnes.

Han minner vider om at Panasonic har valgt å bruke Leica-optikk i sine kameraer både på stillbilde og video.

– Leica kommer aldri til å konkurrere med masseprodusentene i Østen. Jeg pleier å si at vårt merke er kirsebæret på toppen av kaken med et kvalitetsnivå som japanerne har sagt de skal holde seg utenfor, sier Farnes.

Fagbladet Elektronikkbransjen nr.8/2008

Powered by Labrador CMS