Treffer Idol-folket med egen butikk

– Her treffer vi hver uke 800 mennesker midt i den unge målgruppen.

Det sier leverandørene som sammen med Idol-sponsor Euronics er til stede på Exporama-senteret med egen butikk under delfinalene i forbindelse med TV 2-programmet. Mange publikummere ble overrasket over å få gode elektronikktilbud fra Nokia, Telenor, Skullcandy, Auroragruppen og Euronics når de kom til Exporama som ligger på Hellerudsletta mellom Nittedal og Lillestrøm.

– Vi vil vise at Nokia også har telefoner for ungdomsmarkedet. De som er interessert i Idol er en viktig målgruppe for oss, særlig i forbindelse med lanseringen av Express Music som kommer på markedet etter jul. Vi skal etablere Nokia som en aktør med musikktelefoner og et godt alternativ i MP3-markedet, sier Arild Elverum som er ansvarlig for detaljhandelen hos Nokia.

– Hvordan vil dere følge opp Idol-satsingen?

– Vi kjører TV-kampanjer med gode tilbud på musikktelefoner for ungdom. Etter jul lanseres som nevnt Express Music, med telefoner utviklet for målgruppen.

Vil bli foretrukket

– Betyr dette at dere har vært for dårlige i dette segmentet?

– Det viser seg at vi kanskje ikke er blitt foretrukket når folk kjøper seg en mobiltelefon som også spiller MP3. Det ønsker vi å gjøre noe med, sier Elverum.

Han forteller at Nokia ønsker å bygge opp selve musikkopplevelsen rundt mobiltelefonen.

– Vi har telefoner i alle kategorier, men har vært for dårlige i ungdomssegmentet. Idol-engasjementet vårt er en del av denne satsingen, sier Elverum.

– Hvilke modeller har du mest tro på?

– Av telefonene som er i markedet i dag, har vi store forventninger til 5200 og 5300. Når Express Music lanseres på de nye modellene 5310 og 5610 blir disse svært viktige for oss.

– Hva betyr samarbeidet med Euronics?

– Veldig mye. Kjeden har butikker i hele Norge, så vi har mulighet til å vise telefonene våre også i grisgrendte strøk. Siden Euronics ikke bare har mobiltelefoner i sortimentet, treffer vi også kunder som er i butikken for å kjøpe noe annet, sier Elverum.

Økt Euronics-kjennskap

Euronics sponser Idol for fjerde år på rad. Markedssjef Kirsti K. Berg mener dette slår positivt ut både mot forbruker og internt i kjeden.

– Vi har valgt å fortsette fordi vi har tro på konseptet, og seertallene er høyere enn noen sinne. Konseptet gjør det mulig å dra Idol ut i butikkene våre, noe som ikke er like enkelt med andre sponsorat. Vi skal blant annet besøke 14 butikker i kjeden sammen med flere av Idol-deltakerne, sier Berg.

Hun forteller at også kjedens samarbeidspartnere synes det er positivt å være med.

– Dette gir ekstra trykk til flere av aktivitetene våre i en viktig salgsperiode, sier Berg.

Når det gjelder kjennskapen til kjeden, mener Berg Idol-sponsingen har slått svært positivt ut.

– Effekten var nok høyere de første årene, nå er Idol med på å vedlikeholde den. I dag ligger kjennskapen til Euronics på rundt 80 prosent, når det gjelder uhjulpen kjennskap har vi generelt 25-26 prosent – i områder der vi har butikker er tallet det doble, sier Berg.

Uhjulpen kjennskap viser hvor mange som nevner Euronics på spørsmål om hvilke elektronikkjeder de kjenner til.

– Vi ser at preferansen er økende, at stadig flere nevner oss først, sier Berg.

Innehaver av Euronics Ski, Thor-Gunnar Hansen, er styreleder i Euronics-kjeden. I forbindelse med delfinalene i Idol driver han Euronics-utsalget på Exporama.

– Vi har nærhet til Exporama, og da vi ble spurt om å rigge opp en butikk her sa vi selvsagt ja. Dette er kjempespennende, vi er glad i sirkus og treffer kundegruppen vår! sier Hansen.

Fagbladet Elektronikkbransjen nr.9/2007

Powered by Labrador CMS