Hos Aurora Group viste markedssjef Thomas Seim Larsen (t. v.), norgessjef for brunevarer Johan Marius Setsaas og direktør Pauli Joensen det nye veggstativet Vogels 8000 Motion+ som kan svinge flat-TV opp til 50 tommers skjerm 90 grader ut fra vegg. Foto: Erik Andersen.

TYNT OG KRAFTIG

Veggfester for flat-TV skal være tynne og kraftige. Det må også stilles store krav til sikkerhet.

– Vi regner at 15 prosent av flat-TVene som selges nå blir hengt opp på vegg.

Det opplyser kategorisjef Johan Marius Setsaas iAurora Group. Aurora markedsfører det nederlandske merket Vogels som skal være markedsledende i Europa på slike oppheng. Hovedkravene til denne produkttypen er at de skal være kraftige, men samtidig så tynne at TV-apparatet ikke stikker for langt ut fra veggen. På IFA presenterte Aurora Vogels modell 8000 Motion+. Dette veggopphenget kan bære TV-apparter opp til cirka 50 tommer, og det nye er at selv så store apparater kan svinges 90 grader ut fra vegg.

Sikkerhet

– I tillegg til solid konstruksjon og krav til at apparatet skal stå nær vegg, er sikkerheten en veldig viktig faktor både for oss og brukerne, sier markedssjef Thomas Seim Larsen.

Når det gjelder veggfestets konstruksjon, har Vogels laget en låseanordning der et knepp forteller at apparatet er satt riktig på plass. Seim Larsen opplyser at Aurora leverer Vogels-oppheng til alle deler av markedet. Hoveddistribusjonen skjer gjennom elektronikkhandelen og videre til forbrukermarkedet. I tillegg går en stor del av salget til profesjonelle brukere som flyplasser, kjøpesentre og AV-installasjoner på kontor og i industri.

– Hvordan kan dere øke salget?

– Vi tror vi kan selge oppheng til langt mer enn 15 prosent av brukerne. For å få dette til, er det viktig at handelen viser opphengene i butikkene separat og ikke bak et TV-apparat. Vi tilbyr handlerne opplæring i produkt og sikkerhet. Når de formidler det videre og går aktivt inn for dette salget, tror vi at nærmere 40 prosent vil kjøpe oppheng, sier Siem Larsen.

EarPollution

EarPollution er et nytt hodetelefonmerke fra Aurora. Disse hodetelefonene har design og funksjoner beregnet for ungdom. De er i kraftige farger og ligger i midterste sjikt prismessig. Seim Larsen ser dette som attraktivt for ungdom fra 10-12 års alder.

Det danske konsernet er en av de ledende i Norden innen tilbehør og markedsfører for tiden cirka 9000 produktnumre. Det er et nytt distribusjonssenter i Sverige som betjener alle de nordiske landene. Blant andre nye produkter nevner vi spesielt det som skal være verdens første intelligente TV-antenne for det digitale bakkenettet. Betegnelsen intelligent betyr i første rekke at antennen, som er av merket Televes med modellnavn DAT 45HD, har innebygd forsterker og automatisk optimaliserer forholdene mellom signalstyrke og uønsket støy.

Fire av de nye hodetelefonmodellene i EarPollution-serien. Fra venstre: ThrowBax, Nerve Pipe, som kommer i to farger og DJ Hustle. Hodetelefonene er spesielt beregnet for ungdomsmarkedet.
Televes DAT 45HD skal være verdens første intelligente antenne for mottak av HDTV i digitalt bakkenett. Antennen har innebygd forsterker med automatisk justering av signal/støyforhold for optimal mottakingskvalitet. Forsterking: 16,5 dB. 45 elementer.
Til toppen