Varemerke og kvalitet viktigere for Pioneer

– Pioneers ambisjon er å bli en enda tydeligere merkevare, og at vi skal bli bedre på å kommunisere at vi er en høykvalitetsleverandør.

Markedssjef Finn Urianstad forteller at Pioneer fokuserer på kvalitet, bedre produktplanlegging og styrket markedskommunikasjon.

– Hva tenker Pioneer om sin situasjon på det norske markedet, og hvordan vil den nye generasjonen plasma påvirke satsingen i markedet for flat-TV?

Dette var et par av spørsmålene vi stilte Urianstad da den japanske produsenten viste sesongens produktnyheter.

– På verdensbasis har vi et prosjekt vi kaller Kuro. Det er et japansk ord for sort, og nettopp sortnivået er en av de viktigste forbedringene med den nye generasjonen plasmapaneler. Plasma-TV står sentralt i konsernets nye markedsstrategi. Distribusjon er også et nøkkelbegrep i Poneers strategi.

– Vi kan ikke rendyrke produktenes kvalitet hvis vi ikke samtidig har kvalitet i distribusjonen. Forbrukeren skal kunne besøke en butikk, oppleve produktene og få dem demonstrert på en måte vi mener forbrukerne fortjener. Derfor går vi nå inn på en selektiv distribusjon i hele Europa. Systemet er prøvd i USA i en årrekke, og med visse produkter i Europa det siste året. Det hele går ut på at handlerne skal fylle visse kriterier for å kunne selge produktene på ulike nivåer. Pioneer Norge skal følge samme strategi som resten av Europa, sier Urianstad.

Krav til handlerne

Dette innebærer at hver enkelt kunde skal inngå en avtale med Pioneer. Den omfatter blant annet hva som skal stilles ut av produkter, kompetanse i butikken og kvalitet på lokaler og lagerhold.

– Dette kan nok bety at noen av kundene våre vil falle fra, men tilbakemeldingen fra de aller fleste har så langt vært positive, sier markedssjefen.

Pioneer markedsfører i dag produktene blant annet gjennom Elkjøp, Expert, Euronics, Hi-Fi Centerkjeden og utvalgte frittstående handlere. Plasmaskjermene er spydspissen i den nye Kuro-strategien, men den omfatter også andre produkter som eksempelvis mottakere og hjemmekinoanlegg.

– Hva gjør dere i forhold til opplæring av handlerne med det nye konseptet?

– Kjedene har som kjent egen opplæringsvirksomhet der de legger ned store resurser. I tillegg har vi et stort apparat av medarbeidere som har fokus på opplæring i butikk. Noe av opplæringen fra oss er nettbasert. Vi har også sentralstyrt opplæring som en viktig del av den nye strategien. Målet er at en forbruker som kommer inn i butikken få oppleve produktene på en bedre måte og få bedre veiledning av godt informerte handlere, sier Urianstad.

Powered by Labrador CMS