Seniordesigner Oscar Peña ved Philips Design har vært delaktig i utviklingen av de nye Ambilight-modellene.

Veggen blir TV i fremtiden, tror Philips-designer

– I dag har vi en TV-vegg, mens veggen i fremtiden kanskje blir TVen din.

Det sier colombianske Oscar Peña, kreativ leder ved Philips Design. Han har arbeidet 18 år i selskapet, og har er et overordnet ansvar for utviklingen av design innen kjøkkenmaskiner og forbrukerelektronikk. Avdelingen har 450 ansatte fra 33 ulike nasjonaliteter, snittalderen er 30 år. Når han møter Europeisk fagpresse i London under en lansering av selskapets nye produkter, er han stolt over å vise frem den nyeste TV-modellen i Ambilight-serien.

 

– Vi ønsket å gi seeren et flytende bilde, som ikke der festet til noe fysisk. Ambilight og lys brukes som en effekt, og gir et pent inntrykk selv om TVen er slått av.

 

– Hva mener du med at fremtidens hjem vil se mer ut som fortidens hjem enn dagens hjem?

 

– Hjemmene vi har i dag vil ikke forsvinne. Miniatyriseringen gjør det mulig å integrere teknologiene i eksisterende produkter, som vil bli mer intelligente. Teknologien blir mindre og mer sofistikert. Et godt eksempel er fremtidens TV, som vil se ut som en bilderamme. Husene vi bor i vil være de samme, men etter hvert som teknologien blir mindre og raskere kan vi integrere den i kjente produkter.

 

– Som?

 

– Fjernsyn og høyttalersystem er gode eksempler.

 

 

 

Mulig i dag

– Tror du plasma- og LCD-TVer vil bygges inn i veggen på samme måte som lydsystemer blir det i dag?

 

– Dette er mulig allerede med dagens teknologi, hvis du bygger nytt. I fremtiden vil bildet integreres i selve veggen, hvis den for eksempel er av glass. I dag har vi en TV-vegg, mens veggen i fremtiden kanskje blir TVen din.

 

– Når du presenterer Music Follow Me-systemet beskriver du brukerne som nomader. Kan du si litt mer om dette?

 

– Vi gjennomfører stadig store brukerundersøkelser, og det vi har lært er at folk gjerne vil ha en fri flyt av digitalt innhold i hjemmet. Systemer som gjør det mulig å ha tilgang på innhold og musikk uansett hvor i hjemmet du er. En forbruker vil føle at hun eller han er i sentrum av verden, fordi det er tilgang til innhold der hun eller han befinner seg. Tidligere hadde TVen og telefonen sin faste plass i hjemmet. I dag har vi et polysentrisk hjem, takket være disse produktene. I fremtiden vil vi få tilgang til innhold og musikk i hagen eller i hvilket rom som helst.

 

– I arbeidet med fremtidens teknologi har dere fokusert på fem begrep; Trust, Play, Glowe, Care og Share. Hvorfor?

 

– Vi har sett på hva som skjer i hverdagen til folk, og dette gjør det lettere for oss å forstå og kommunisere de ulike konseptene vi lager. Neste år kommer det kanskje to nye kategorier, siden vi lever i en verden i stadig utvikling.

 

– Du fremhever fortreffeligheten til Ambilight-teknologien, med belysning av veggen bak fjernsynsapparatet. Er du forbauset over at ingen har fulgt Philips og lansert tilsvarende produkter?

 

– Det ligger mye kunnskap og avansert teknologi bak Ambilight, og den er ikke lett å kopiere.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

polysentrisk (adj. gr.) - som har mange sentre

 

Kilde: Kunnskapsforlagets blå fremmedordbok

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Michaele Hyde demonstrerer juicemaskinen fra Philips for informasjonssjef Jan Ljuhs i den svenske ElektronikBranchen. Maskinen er på 700 watt, og man kan bruke store biter grønnsaker og frukt med minimal oppdeling og ingen skrelling. Kapasiteten er to liter.
– Endelig ett hjemmenettverk basert på strømnettet som fungerer, sier Phil Brazier. Lignende produkter har vært på markedet, men disse har i følge Brazier ikke fungert tilfredsstillende. En pakke med to enheter koster 139 euro.
– Denne kaffemaskinen som bruker spesielle kaffeposer vil skape et nytt marked. Philips vil være ledende i denne kategorien, sier britisk markedssjef for mat og drikke, Tanya Wieringa.
Et utvalg av Philips nye DAB-produkter.
– Denne nye DECT-telefonen har en egen MSN-funksjon som vil være eksklusiv for Philips i ett år, forteller Kevin Egan.
Markedssjef Lindsay Mitchell med de nye produktene for trådløs overvåkning av barnerommet. Enhetene har 120 kaneler, en barnesang-funksjon og nattlys.
Justeine Guest med noen av Philips’ barbermaskiner, skjeggtrimmere og til venstre; hårtrimmeren med roterbart endestykke som gjør det mulig å klippe sitt eget hodehår.
– Strykesystemet til Philips er 20 prosent mindre enn konkurrentene, fordi kokeenheten er plassert bak. Det kan brukes på alle metallbrett med hull. Kapasiteten er 3,5 bar, toppmodellen har 4 bar, sier markedssjef Mark Leftwich.
Markedssjef Karen Moore for skjønnhetsproduktene til Philips i Storbritannia med de nye rettetengene.
Sadia Magee med ulike hårfjerningsprodukter for kvinner.
Til toppen