VENTER VEKST INNEN MOBILT MINNE

Den største veksten hos Sandisk kommer innen mobilminne og SSD-lagringsenheter (solid-state drive) til datamaskiner.

Det kom frem på et pressemøte minneprodusenten arrangerte for norske IT-journalister i Oslo i slutten av mars. Her lanserte de nyheten om at de kommer med et micro-SDHC-kort med 32 GB kapasitet.

– Andre har lansert kort med samme kapasitet, men vi er de første som sender produktet ut på markedet, sier Ruben Dennenwalt i Sandisk.

Han er produktsjef for mobil-produkter i selskapet. Siden 23. mars har kortet vært tilgjengelig i nettbutikker. I løpet av april blir det også tilgjengelig i butikkene.

– Micro-SD er blitt en standard i mobilmarkedet, selv om det fortsatt finnes eldre telefoner med mini-SD. Den store kapasiteten gir brukeren frihet og fleksibilitet til å lagre og bruke mengder av digitalt innhold på sin smarttelefon. I takt med økt bruk av bilder, videoer og musikk på mobiltelefonen, er et høykapasitets minnekort en nødvendig del av dagens smarttelefoner. Sandisk er stolte av å være først ute med distribusjonen av et slikt avansert produkt. Dette markerer vår posisjon innen flashminne, sier Dennenwalt.

Innebygd minne, OEM og ettermarked

Han viser til at fastminnemarkedet fortsatt er en ung industri, som i løpet av få år vil mangedobles. En stor del av veksten vil skje i mobilmarkedet.

– Sandisk leverer innebygd fastminne til mobiltelefoner, og vi har en stor OEM-divisjon som leverer minnekort som leveres med mobiltelefonene. Det tredje området er minnekort som selges i ettermarkedet, sier Dennenwalt.

Når det gjelder innebygd fastminne, ble det på pressemøtet avslørt at Apple står på kundelista – både når det gjelder Iphone og den nye Ipad.

Dennenwaltviser til trenden der smarttelefoner er i ferd med å ta over markedet. Dette er terminaler med minnekrevenende funksjoner som GPS-navigasjon og video.

– Det lanseres chipsett i de nye mobiltelefonene som håndterer HD-video, og disse krever mye minne. Mobiltelefonene brukes ikke lenger bare til telefoni, men til å bringe med seg data av alle typer. Da Nokia lanserte sine kart på Ovi-plattformen, hadde de 1,4 millioner nedlastinger bare i løpet av den første uka. Streaming er ikke alltid godt nok, det vil bli et økt behov for minne. Dessuten krever streaming mer strøm, og mange brukere vil derfor foretrekke å ha innholdet lagret lokalt, sier Dennenwalt.

Han sier Sandisk har inntatt en klar posisjon som global markedsleder, og at de står spesielt sterkt i Europa.

– Det er et stort gap til nummer to. Vi fant opp kategorien minnekort til mobiltelefoner, og driver markedet, sier Dennenwalt.

Når det gjelder de ulike kortformatene, mener Sandisk CF (Compact Flash) i dag er et lite segment for proffotografer. Sonys Memorystick-familie får i følge Sandisk stadig mindre markedsandeler, mens SD og micro-SD blir dominerende.

– Vi har gjort det vanskelig for oss selv med de små kortene, da det er vanskelig å øke kapasiteten på kortene. Det er vi, Toshiba og Samsung som er i stand til å produsere tre bit-per-cell, sier markeds- og PR-sjef i Europa, Stephen Duignan.

Han forteller at Sandisk kommer fra fotoverdenen, og at de har vært på det europeiske markedet i ti år.

Optisk lagring forsvinner

– De siste par årene er fastminne blitt den dominerende minnestandarden. Etter BD (Blu-ray Disc) forsvinner optisk lagring, og fastminne, streaming og nedlasting blir stadig viktigere, sier Duignan.

For å illustrere kapasiteten på sitt nye 32 GB-mobilkort, har Sandisk beregnet at det har kapasitet til å lagre nok musikk for 35 tur-retur flyturer mellom San Francisco og New York, uten at en eneste sang repeteres. De nye kortene er basert på tredjegenerasjons 32nm X3 (3-bit-per-cell) teknologi.

Lagringskapasiteten på 32 GB er den høyeste som SDHC-spesifikasjonen støtter. Skal kapasiteten økes ytterligere, må man over på SDXC.

Sandisk presenterte også MP3-spilleren Sansa Clip+ da de besøkte Oslo. Selskapet har vært i dette markedet i fem-seks år, og Melanie Le Moine (produktsjef MP3 og SSD) forteller at de ikke har brukt mye markedsmidler på å gjøre disse kjent.

– Vi vet at folk elsker Apples produkter, men vi ønsker å være et godt alternativ. For eksempel for dem som ønsker en liten og brukervennlig treningsspiller med god lyd, eller til mor eller far som ønsker seg en ren musikkspiller, sier Le Moine.

Hun forteller at Sansa Clip+ er deres største suksess, og at modellen står for 70 prosent av salget deres i kategorien.

– Dette er en liten spiller med stor lyd, og den kommer med 2, 4 og 8 GB kapasitet – med plass til et supplerende micro-SD-kort. Det kan festes til klærne, og er lett og bruke. Prismessig ligger vi svært gunstig an, sier Le Moine.

Prisen for spilleren ligger fra 400 til 800 kroner. Den støtter filformatene MP3, WMA, FLAC, Ogg Vorbis og Audible. På slutten av året kommer Sandisk med en ny versjon av sin Fuze-spiller som er utstyrt med en større fargeskjerm.

SANDISK

Sandisk Corporation er et multinasjonalt selskap med hovedkontor i California, som utvikler og produserer fastminneprodukter (flash).Selskapet ble etablert i 1988 av Dr. Eli Harari og Sanjay Mehrotra, har 3.400 ansatte og omsatte i 2008 for 3,3 milliarder USD.

Powered by Labrador CMS