Ole Jørgen Torvmark, daglig leder i Digitalradio Norge, er fornøyd med at flere hører radio digitalt.

FLERE LYTTER DIGITALT

De heldigitale radiokanalene har fått markant flere lyttere på ett år. Antall lyttere økte med over 30 prosent i mai og juni 2017, sammenlignet med året før.

I mai var det 1.174.000 nordmenn som hørte de heldigitale kanalene daglig, mot 885.000 året før. I juni var daglige lyttere steget til 1.228.000, mot 940.000 året før. Veksten er på hhv 32,6 prosent og 30,6 prosent.

Tallene gjelder de 12 NRK-kanalene NRK MP3, NRK P1+, NRK P13, NRK Alltid Nyheter, NRK Sport, NRK Klassisk, NRK Jazz, NRK Super, NRK Folkemusikk, NRK Sapmi, NRK Vær og NRK Trafikk, samt de kommersielle kanalene P6 Rock, P7 Klem, P8 Pop, P9 Retro, P10 Country, NRJ, Radio Rock, Radio Soft, Kiss, Radio norsk pop, Radio Vinyl og Radio Topp 40. De totalt 24 kanalene er nesten utelukkende tilgjengelig digitalt, og bare unntaksvis i enkelte distrikter på FM-nettet.

Den målte lyttingen kommer i tillegg til NRK P1, NRK P2, NRK P3, P4 og Radio Norge.

– Dette er svært gode tall. Hovedformålet med radioskiftet er å gi publikum et større tilbud. Når de nye riksdekkende kanalene får over 30 prosent flere lyttere, viser det at radiobransjen treffer lytterne med det nye innholdet, sier Ole Jørgen Torvmark, daglig leder i Digitalradio Norge.

Det digitale radioskiftet skal sikre at radio forblir et relevant medium for publikum, også i en digital tidsalder.

– Digitalisering av radio er en villet prosess som har skjedd over flere år. En økende oppslutning om det nye tilbudet tyder på at bransjen er i ferd med å lykkes med omleggingen, som er den største i norsk radiobransje noensinne, sier Torvmark.

78 prosent av befolkningen har enten en eller flere DAB-radioer, ifølge Digitalradioundersøkelsens måling fra mai. Undersøkelsen viser at det er drøyt én million biler med DAB i Norge og at halvparten av alle bileiere som lytter på radio daglig har DAB i bilen allerede.

Til toppen