Ragnar Eknes (t. v.) og Øistein Bovolden i Asko hvitevarer med selskapets komplette vaskerom på 0,72 kvadratmeter. Foto: Stian Sønsteng

VIL BLI NORDISK VAREMERKE

– Vi ønsker å etablere Asko som varemerke i hele Norden. Nå slår vi på stortromma med en kampanje for Active Drum-trommelen.

Det sier salgssjef Ragnar Eknes i Asko hvitevarer AS på Siggerud utenfor Oslo. I høst ble det kjent at Asko er kjøpt opp av Gorenje, og med denne avklaringen har selskapet nå brettet opp ermene.

 

– Vi ser på oss som et premiummerke og en kvalitetsleverandør på linje med Miele. På mange områder er vi der allerede, utfordringen er at varemerket vårt ikke er like sterkt i hele Norden. Asko er godt etablert i Norge, og i fjor ble det med suksess lansert i Sverige – her er produktene våre allerede kjent under navnet Cylinda, som vi produserer for. I Danmark har vi også festet grepet, der har vi tidligere vært kjent under navnet Vølund, sier Eknes.

 

Asko vil fortsatt produsere for Cylinda i Sverige, men Asko-produktene får enkelte unike funksjoner.

 

– Asko-fabrikken i Vara i Sverige har sprengt kapasitet og er en attraktiv produsent for andre leverandører. Vask, oppvask og tørk produseres her. Innbyggingsproduktene våre produseres av Brandt i Frankrike, og de frittstående komfyrene er produsert i Finland ved Askos egen fabrikk, sier Eknes.

 

Markeds- og produktsjef Øistein Bovolden forteller at Asko i en årrekke har produsert for det globale markedet.

 

Slår Miele i Australia

– I Australia, for eksempel, er Asko posisjonert over Miele. Alle våre produkter er langtidstestet i 10.000 timer, tilsvarende 20 års forbruk, sier Bovolden.

 

Eknes forteller at Gorenje-oppkjøpet var viktig for kjedekundene.

 

– For sluttkundene og i butikkene har det nok ikke vært så stort tema hvem som eier Asko, men for kjedene var det viktig at situasjonen ble avklart. Vi merker allerede at de ser positivt på Asko som en fremtidig samarbeidspartner og at vi har fått en eier som ønsker å satse på oss, sier Eknes.

 

Asko slipper i disse dager den første vaskemaskinen på det norske markedet som er godkjent av Norges astma- og allergiforbud. En annen nyhet er Askos nye vaskemaskiner med åtte kilos kapasitet og den nye Active Drum-trommelen. Her slår Asko på stortromma med sin største markedskampanje noen sinne.

 

– Målsettingen med kampanjen er i tillegg til å vise produktene å øke varemerkekjennskapen til Asko, sier Bovolden.

 

Eknes supplerer:

 

– Kjerneverdiene våre er at vi er skandinaviske, vi skal ha høy kvalitet, og vi skal være ærlige. Slagordet vårt er Built to last longer, sier han.

 

Kampanjen vil pågå ut november, med programsponsing på TV, magasinannonsering og internettbannere.

 

Uten gummibelg

– Med Active Drum har vi fått en trommel som i tillegg til å være skånsom mot tøyet har en unik evne til å drenere vekk vann og smuss som ofte blir liggende igjen i trommelen på en skånemaskin. Dette har vi løst bedre enn konkurrentene, og vi har en patentert trommel som er grundig testet. Trommelen er på hele 60 liter og kan ta åtte kilos vask. Vi skiller oss ut med den unike konstruksjonen med fire støtdempere, bygd som en profesjonell maskin. Døren står direkte på yttertrommelen. Dette gir større volum, og man slipper gummibelgen som bidrar til å samle vann og smuss og dessuten kan være utsatt for skader, sier Eknes.

 

En tørketrommel er kommet i samme design. Her legger Eknes og Bovolden vekt på Askos såkalte butterfly-system, som skal være en effektiv og skånsom måte å tørke klærne. En sensor måler restfuktigheten på luften som blåses ut. I tillegg har vi et tørkeskap i samme design, med en autofunksjon som stopper tørkeprogrammet når tøyet er tørt. Supplert med et integrert strykebrett har man plass til et komplett vaskerom på 0,72 kvadratmeter.

 

Som nevnt tilbyr Asko markedets eneste vaskemaskin som er anbefalt av Norges astma- og allergiforbund (NAAF).

 

NAAF viktigere enn Svanemerket

– Vi hadde allerede disse godkjenningene fra det svenske forbundet, og tilfredsstiller nå også de norske kravene. Maskinene har egne allergiprogrammer for bomull og syntetiske stoffer samt et eget program som rengjør vasketrommel og såpeskuff, sier Eknes.

 

Man mener dette samarbeidet gir Asko nye muligheter til å posisjonere seg i markedet.

 

– Dette er kjempeviktig for oss. Per i dag er det kun vi som har anledning til å møte kravene til NAAF. I avtalen inngår det også at vi skal videreutvikle produktene i samarbeid med forbundet. Vi er også alene om å ha Svanemerkede oppvask- og vaskemaskiner, og opplever at kunder ringer oss for å få informasjon om hvor de kan få kjøpt disse. Fokuset på Svanemerket er større i Sverige, siden de er mer opptatt av strøm- og vannforbruk enn det norske markedet. Derfor vil nok NAAF bli et enda viktigere varemerke for oss i Norge. Man må huske at 40 prosent av befolkningen har allergi eller overømfintlighet av et eller annet slag, sier Eknes.

 

Profesjonelle maskiner

Asko har også nye maskiner for det profesjonelle segmentet, og Eknes sier de ønsker å komme sterkere inn i dette markedet.

 

– Her har vi store andeler å hente, siden produktene våre er kjent for sin gode kvalitet. Trenden er at man går bort fra større maskiner og i stedet bruker flere litt mindre modeller. Også her er design stadig viktigere, og energiforbruk begynner å bli et tema. Asko ligger godt an på begge områder. På markedet i dag har vi en moppemaskin med ventil og en vaskemaskin med pumpe, samt en 85 graders oppvaskmaskin, dessuten er organisasjonen i ferd med å bli styrket på nordisk nivå, sier Eknes.

 

På kjøkkensiden er Sense-serien ute i butikkene i tre farger; stål, sort samt hvitt med stålelementer – kalt Design White. Her nevner Bovolden spesielt platetoppen med en betjeningsfunksjonen Easy Dial som gjør at du kan styre hele plata med pekefingeren.

 

1950

 

Den første vaskemaskinen blir produsert

 

1965

 

Den første full automatiske frontmatede vaskemaskinen og kompakt oppvaskmaskin er introdusert

 

1967

 

ASKO starter å eksportere produktene bl.a til Norge

 

1970

 

En gulvstående oppvaskmaskin er introdusert.

 

1975

 

Første Asko tørketrommel lanseres.

 

1978

 

Asea Kjøper Junga Verkstäder og skifter navn til Asea Cylinda.

 

1988

 

Asko kjøper ABB Cylinda og skifter navn til Asko Cylinda.

 

2000

 

Antonio Merloni kjøper Asko Appliances.

 

2010

 

Gorenje kjøper Asko

 

Askos Active Drum-trommel skal kombineres skånsom vask med optimalt vaskeresultat.
Asko W68842W er Norges eneste vaskemaskin anbefalt av astma- og allergiforbundet. Den er i tillegg Svanemerket. Pris: 10.900,-
Askos Trygg-komfyrer er utstyrt med en tidsbryter, som kutter strømmen etter ønsket tid. Pris: 6.400,-
Platetoppen Hi1632GW Design White har betjeningsfunksjonen Easy Dial, som styrer hele plata med pekefingeren. Pris: 8.600,-
Slik presenterer Asko et komplett kjøkken med selskapets Design White-produkter.
Asko ønsker å satse på det profesjonelle markedet. På bildet vaskemaskinen WMC64V (pris: 22.000,- og tørketrommelen TDC111C (pris: 14.000,-).
Asko W6564W. Pris: 9.000,-
Til toppen