VIL GI MYE FOR PENGENE

–Vi har ikke de samme markedskreftene som for eksempel Samsung, Nokia og HTC, men vi ser store muligheter i Android OS kombinert med prisgunstige terminaler.

Det sier Ronen Hansen, nøkkelkundesjef i ZTE Norway AS. På mobilmessen i Barcelona representerte han siste tilskudd i det norske mobilmarkedet, kinesiske ZTE.

– Er det plass til enda en aktør?

– Det mener vi absolutt at det er. Vi kommer med prisgunstige terminaler basert på Android. Vi mener dagens forbrukere ser mer på hva slags system man finner inne i telefonen og hva man kan bruke den til, enn hva slags merke den har.

– Du sier prisgunstige terminaler. Vil det si at dere skal kjøpe dere markedsandeler i oppstartsfasen?

– Det vil jeg ikke si. Takket være måten vi driver på kan vi tilby terminaler som koster mindre enn hva tilsvarende produkter fra andre produsenter gjør, sier Hansen.

Magnus Jäderbo har ansvar for alt terminalsalg mot Telenor. Han forteller at ZTEs primære salgskanal er operatørene.

– Vi har pekt ut de største operatørene og arbeider mot disse. I tillegg vil vi rette oss mot et stort marked som vi vil bearbeide på en helt annen måte enn tidligere, det vi kaller det åpne markedet med distributører og detaljkjeder, sier Jäderbo.

Vil bli nr. 3

– Hvilke utfordringer byr det på i Norge at terminalene ikke selges med operatørenes navn slik det er vanlig i andre markeder?

– Vårt varemerke er relativt ukjent hos sluttkundene. For å lykkes må vi levere terminaler som gir svært mye for pengene. Den posisjonen tror jeg vi allerede har tatt, blant annet med lanseringen av Blade som har fått god mottakelse i hele Skandinavia, sier Jäderbo.

–Et annet kinesisk selskap, Huawei, kom til Norge i fjor. Hva er forskjellen på de to selskapene?

– Først og fremst er vi større enn Huawei på terminaler. Faktisk er vi verdens fjerde største produsent målt i antall terminaler som slippes ut av fabrikkene, og ambisjonen er at vi skal bli nummer tre. Når det gjelder forretningsmodellen kjenner jeg ikke Huawei så godt, men i ZTE satser vi på at lokale mennesker skal drive den lokale virksomheten, sier Hansen.

Hovedkontoret til ZTE i Norge ligger på IT Fornebu, mens det kinesiske hovedkontoret ligger i Shenzhen. Ronen Hansen er nøkkelkundesjef for håndsett og mobilt bredbånd overfor alle aktørene i Norge. Per i dag har de Android-telefonen Blade og nettbrettet Light ute i markedet.

– Blade har fått svært gode tester. Vi har allerede solgt flere tusen enheter i Norge og venter et tilsvarende salgstall andre kvartal, sier Hansen.

Til sommeren kommer trolig Skate 4,3 på det norske markedet. Skjermen på smarttelefonen er så stor som navnet tilsier, den får Android 2,3 og kommer versjoner på 800 MHz og 1 GHz. Forventet pris fra rundt 2.000 kroner.

Bedre nettbrett ventet

Hansen har også forventninger til Motion, som er en støtsikker og vanntett mobil av IP67-klasse. Denne forventer ZTE vil komme i handelen i august-september.

Når det gjelder nettbrett, er modellen Light allerede ute. Hansen ønsker ikke å fokusere på denne, da suksessen har vært laber.

– Den første versjonen var kraftig forsinket, dessuten er innmaten og skjermen ikke god nok med en 600 MHz prosessor og resistiv skjerm. Derimot har vi store forventninger til oppfølgeren, Light+. Denne er også på sju tommer, men med HD-oppløsning og kapasitiv teknologi. Den får Android 2,3, sier Hansen.

ZTE kommer i fjerde kvartal med en titommers variant, Light V11, med 1,2 GHz tokjerneprosessor, kapasitiv skjerm, Android 3.0 og 5 MP kamera.

– De andre lanserer her på MWC slanke smarttelefoner med lyssterke høyoppløste skjermer. Vil ZTE konkurrere med tilsvarende spesifikasjoner, eller kommer dere med lavere spesifikasjoner og lavere priser?

– Vi kommer til å finne den riktige kombinasjonen av skall og innmat slik at kunden vil oppleve at de får mye for pengene. Våre terminaler skal gjøre akkurat det samme som konkurrentene, men kanskje skal vi ikke toppe alle spesifikasjonene, sier Hansen.

– En viktig målgruppe er de unge som går over på smarttelefoner. De har ikke samme mulighet til å betale like mye. De er smarte og vil handle klokt, disse vil finne ZTEs modeller attraktive, supplerer Jäderbo.

– Vil dere markedsføre ZTE med de kinesiske tegnene?

– Hittil har vi gått ut i Europa uten disse, sier Jäderbo.

Powered by Labrador CMS