Salgssjef for hvitevarer Finn Kristoffer Larsen, samarbeider med fagansvarlig Ole Martin Alfsen i Kulinarisk Akademi om tilberedning av mat med Samsungs ovner.

Vil også bli STOR PÅ HVITEVARER

Samsung føler de har festet grepet innen lyd- og bildeutstyr. Nå ønsker de å gjøre det samme med hvitevarer.

– 2007 var et forsøksår for oss når det gjelder hvitevarer. Vi lanserte basis- og volumprodukter. Det var vaskemaskiner, kombi kjøl/frys og enkle tvillingskap. Men i løpet av dette året oppnådde vi så store volumer og markedsandeler at vi fikk tiltro hos de store kjedene. Det betydde at vi kunne gå ut med et bredere produktsortiment i år.

 

Det sier salgssjef for hvitevarer, Finn Kristoffer Larsen. Han legger vekt på at Samsung har oppnådd store markedsandeler på tvillingskap, kombiskap og vaskemaskiner. I 2007 var vaskemaskiner et nytt segment for Samsung i Norge. Larsen forteller også at i dag er Norge det beste markedet i Europa når det gjelder salg per hode av vaskemaskiner for Samsung.

 

Høyere kvalitet

Fra dette året er alle nye vaskemaskinmodeller utviklet og testet av Samsungs forskningssenter i Stuttgart. De er tilpasset det Nordiske markedet. Foreløpig har Samsung ikke kommet med vaskemaskiner med sentrifugehastighet over 1400 omdreininger.

 

– 2009 blir et vanskelig år, men dere tror på fortsatt vekst innen hvitevarer. Hvilken strategi har dere?

 

– Vi kommer med en rekke nye produktgrupper, blant annet tørketromler, oppvaskmaskiner, separate kjøl- og fryseskap, mikrobølgeovner og komfyrer. Vi ser det som høyst sannsynlig at vi vil ha vekst i 2009, slår Larsen fast.

 

I vanskelige tider tror Larsen at folk flest satser på mer hjemmehygge. Det mener han også bør gi utslag på nyanskaffelser på kjøkkenet og vaskerommet. Han tror folk flest vil ha mer valuta for pengene og produkter med gode spesifikasjoner for lav pris.

 

Det mener han kan bety at folk skifter over fra dyre merker til eksempelvis produkter fra Samsung som ligger i det midtre prissegmentet.

 

Når det gjelder totalmarkedet for hvitevarer i Norge i 2009, tror Larsen at det vil bli en del lavere enn i år og antyder en nedgang på mellom fem og ti prosent. Han konstaterer at det har vært en merkbar nedgang allerede mot slutten av dette året. Når det gjelder distribusjonskanaler vil Samsung konsentrere seg om to hovedsamarbeidspartnere innen hvitevarer: Expert og Euronics.

 

Les også:

Markedsleder på tvillingskap

 

Vaskemaskinen WF8804EPA har skånetrommel, renseriprogram, kjeramisk varmeelement, aquastop og fullt digitalt display. Pris: 7.000,-
Støvsugeren VCC6240 skal være verdens mest stillegående med 67 Db lydnivå. Pris: 2.000,-
Til toppen