Josefin Persson er nylig ansatt som nordisk markedssjef i det kinesiske selskapet TCL Multimedia. Foto: TCL
Josefin Persson er nylig ansatt som nordisk markedssjef i det kinesiske selskapet TCL Multimedia. Foto: TCL

VIL TA 10 PROSENT MED KINESISKE TCL

– TVen kommer i fremtiden til å stå sentralt i hjemmet. For TCL vil det være mulig å ta ti prosent av det nordiske markedet i løpet av kort tid.

Det sier Josefin Persson, som nylig er ansatt som nordisk markedssjef i det kinesiske selskapet TCL Multimedia, i en pressemelding.

Her heter det at den kinesiske TV-produsenten vil legge Norden for sine føtter. Målet i første omgang er å sørge for at hvert tiende TV-apparat i Norden er av merket TCL.

Tiden er helt riktig for å gjøre et solid framstøt i Norden nå. TCLs TV-apparat møter kundenes behov for kvalitet til en rimelig pris

Svenske Josefin Persson kommer fra Stockholm, og har tidligere jobbet for Microsoft og Samsung. Hun mener hun vil lykkes med selskapets hårete mål fordi hun med sine 25 år er ung og tenker digitalt i den tradisjonelle TV-bransjen.

– Jeg kommer inn fra siden, med nye øyne. Jeg har den digitale måten å tenke markedsføring på fordi jeg kommer derfra. En «digital native» bringer inn ny kunnskap i den tradisjonelle verden som TV-bransjen representerer, sier Persson i pressemeldingen.

Her heter det også at TCL er verdens tredje største TV-produsent, med et salg på totalt 20 millioner TV-apparat i løpet året. Ifølge pressemeldingen er det nordiske markedet relativt nytt for TCL, og forventningene er høye.

– Vi tror det vil være mulig å greie ti prosent av markedet i løpet av rimelig kort tid. Slik var det i USA da vi kom inn der, sier Persson i pressemeldingen. 

Tiden er riktig

Den nye markedssjefen sier hun går inn i TV-bransjen fordi TV i fremtiden kommer til å være det mest sentrale punktet i hjemmet.

– Det er her alt skjer. Dette punktet inngår i hjemmets økosystem, sier Persson.

TCL slår i pressemeldingen fast at det nordiske markedet er klart for kinesiske varemerker, og viser til svenske E-barometern med dette: Hele 36 prosent av det som bestilles fra utlandet over nett, er produsert i Kina.

– Tiden er helt riktig for å gjøre et solid framstøt i Norden nå. TCLs TV-apparat møter kundenes behov for kvalitet til en rimelig pris. Våre kunder er de som vil ha god kvalitet, men som ikke ønsker å betale alt for mye. At TCL selv står for hele produksjonsprosessen og kun bruker sine egne komponenter gjør at vi har et konkurransefortrinn. TCL er kjent for sin utmerkede lyd og bildekvalitet og sine tynne skjermer. Selskapet har vunnet en rekke designpriser og priser for innovasjon, sier Persson i pressemeldingen.

Hun starter for fullt i sin stilling som nordisk markedssjef i januar 2018. I høst har hun vært stasjonert ved TCLs europakontor i Paris, og hun gleder seg ifølge pressemeldingen til å bygge opp et relativt ukjent merke i Norden, sammen med nordisk salgsdirektør Johan Huss.

TCL selges ifølge pressemeldingen i Norden hos Elkjøp/Elgiganten/Gigannti, Lefdal og Euronics.

Johan Huss, TCLs salgssjef for Norden, Storbritannia og Baltikum, fotografert under årets IFA-messe i Berlin. Foto: Marte Ottemo
Johan Huss, TCLs salgssjef for Norden, Storbritannia og Baltikum, fotografert under årets IFA-messe i Berlin. Foto: Marte Ottemo
Til toppen