Salgssjef Tor Slørdal i Huawei sier at selskapet med smarttelefonen Nero U9000 for første gang retter seg mot forretningsmarkedet. Foto: Stian Sønsteng

VIL TA ET STEG OPP med smarttelefonen Nero

– Med Nero U9000 retter vi oss for alvor mot forretningsmarkedet, sier salgssjef Tor Slørdal i Huawei Norge.

Det kinesiske selskapets smarttelefon koster 2.800 og er ute i butikkene i juni.

– Dette er vår fjerde telefon på det norske markedet, og den mest avanserte til nå. Den er litt oppgradert fra vår forrige modell, som ble veldig godt mottatt og høstet hele tre seksere hos norske mobiltestere, sier Slørdal.

Han legger vekt på det han kaller mobiltelefonens markante design, med mer solid konstruksjon og bedre kvalitet på komponentene.

– Nero U9000 er ment å skape følelser, og skiller seg fra våre tidligere modeller som har hatt et mer avrundet design. Vi tror telefonen vil appellere til brukere som ikke er redd for å velge et produkt som skiller seg ut, og igjen slår vi til med en veldig aggressiv pris, sier Slørdal.

– Med en skjermstørrelse på 4,1 tommer har dere en del konkurrenter i markedet. Hvem vil du nevne?

– Vi konkurrerer med de andre Android-leverandørene. Vi vet hvem de er, og vi snakker om deres toppmodeller. Vi er definitivt skarpere i pris, og håper og tror vi har funnet frem til en god miks, sier Slørdal.

– I valgene som er tatt, hvilke kompromisser har dere vært nødt til å inngå for å treffe et lavere prispunkt?

– Vi kan som alle andre kjøpe de heftigste komponentene, men tror vi har klart å balansere det riktig med en bra prosessor, bra minne, riktig skjermvalg og gode materialvalg, sier Slørdal.

LTPS

Huawei har hentet LTPS-skjermen (lowtemperaturepolysilicon) fra Toshiba. Denne skal i følge Slørdal bruke mindre strøm samtidig som den er rask og presis.

– Den oppleves som sylskarp og lyssterk, sier Slørdal.

– Hvordan er det å konkurrere med høyere spesifiserte smarttelefoner?

– Jeg tror en stor del av markedet er villig til å inngå små kompromisser siden vi snakker om en prisforskjell på 1.000 til 1.500 kroner. Nero U9000 er mer enn rask nok med sin Snapdragon 1GHz-prosessor fra Qualcomm, sier Slørdal.

– Hvilke kunder er telefonen rettet mot?

– Det er første gang vi sier at vi ønsker å nå bedriftsmarkedet, og vi har tatt noen grep i markedet for å lykkes med dette. Vi har sett at våre brukere er teknisk avanserte, kall dem gjerne rasjonelle siden de velger gode produkter til gunstige priser.

– Dere legger ved en HDMI-kabel. Hvor viktig er det?

– Vi gjør dette for at kundene skal slippe å lete rundt i butikkene etter en kabel som passer. De setter nok også pris på at vi også legger ved et 4 GB mikro-SD-kort, sier Slørdal.

Nedlastingshastigheten er 14,4 Mbit/s med HSPA+. Slørdal minner om at Huawei er leverandør av infrastruktur for både Telenor og Netcom i Norge.

– I tredjekvartal lanserer Telenor sin 21 MB-operasjon, og HSPA+ kommer til å være en viktig egenskap i de avanserte telefonene, sier Slørdal.

Huawei har det siste året bygd opp organisasjonen på terminalsiden, og har i dag åtte ansatte i Norge som arbeider med mobiltelefoner, modem og rutere.

Eid av de ansatte

– Det har gått raskt og er et signal til markedet om at Huawei satser i Norge, sier Slørdal.

Norge er det første landet i Norden som får Nero U9000. Slørdal karakteriserer

Norden er et modent marked, og mener Norge kanskje ligger lengst fremme.

– Vi har kalt dere og den andre kinesiske mobilprodusenten som er representert i Norge, ZTE, for de nye koreanerne. Hva synes du om denne sammenligningen?

– Begge selskap kommer fra samme by, og det er forståelig at man her i Norge tenker at dette er to sider av samme sak. Huawei er ikke eid av den kinesiske stat, men av de ansatte, og dette kan være en forskjell. Vi mener at vi fremhever industrien med å bruke ti prosent av topplinja på forskning og utvikling, og i følge det amerikanske finansbladet Forbes er Huawei en av verdens fem mest innovative leverandører. Vi mener selv vi leder an, som verdens nest største leverandør av infrastruktur og telekomutstyr. Huawei er representert i 130 land og har 110.000 ansatte, sier Slørdal.

Huawei bruker allerede sosiale medier som Facebook i sin kontakt med sluttbrukerne. Til høsten lanserer de sine nye norske hjemmesider på internett.

– Barrieren for sluttkundene skal være lav for å ta kontakt med oss. Vi arbeider også for å bedre kundestøtten på telefon, sier Slørdal.

Spesifikasjoner Nero U9000: Android OS, 4,1-tommer Toshiba LTPS-skjerm, 5 MP kamera med autofokus og LED-blits, HSPA+-nettverk, WIFI 802.11 b/g/n, Blåtann 2.1 A2DP Stereo, GPS/AGPS, HDMI-utgang (HDMI-kabel medfølger), 720P HD-video, opptak og avspilling, nordisk skjermtastatur, accelerometer-sensor for autorotasjon, aktiv støykansellering med dualmikrofon.

Huawei Nero U9000 kommer med forhåndsinstallerte programmer som epost-støtte for blant annet Exchange og et utvalg Google-applikasjoner. Pris: 2.800,-
Huawei Nero U9000 har rette og markerte linjer. Selskapet sier form følger funksjon og låner inspirasjon fra arkitektur og interiørdesign.
U9000 har mikro-USB- og HDMI-tilkopling. HDMI-kabel følger med i esken. Utførelsen er matt sort med jevn overgang mellom skjerm og sjassi.
U9000 har 5 MP kamera med autofokus og LED-blits. Tykkelsen på smarttelefonen er 99 millimeter, vekten 134 gram.
Til toppen