Salgssjef B2C i Samsung, Stig-Ove Langø, viser fram selskapets nye 2-i-1-maskin, Samsung Galaxy Book, under årets MWC-messe. Foto: Samsung
Salgssjef B2C i Samsung, Stig-Ove Langø, viser fram selskapets nye 2-i-1-maskin, Samsung Galaxy Book, under årets MWC-messe. Foto: Samsung

VIL TA HYBRIDMARKEDET

Med sin nye Galaxy Book vil Samsung erobre hybridmarkedet, mens selskapets nye nettbrett skal tilfredsstille konsumentene. En ny VR-brille er også lansert.

– Vi hadde fire store nyheter på vår pressekonferanse under Mobile World Congress i år. Et nytt nettbrett for forbrukermarkedet, Galaxy Tab S3, to nye 2-i-1-enheter, Galaxy Book og en ny Gear VR-brille, sier salgssjef B2C i Samsung, Stig-Ove Langø, til fagbladet Elektronikkbransjen, når vi møter ham på MWC-messen i Barcelona.

Premium nettbrett

Det er halvannet år siden Samsung slapp sitt forrige nettbrett, Tab S2, og nå kommer altså den nye modellen.

– Vi har fortsatt tro på nettbrett-markedet, og har ambisjoner om å ta markedsandeler, særlig i premiumsjiktet. Det skal vi gjøre med Tab S3, som blant annet har fått et mye penere design, sier Langø.

Nye Galaxy Tab S3 er et nettbrett som legger seg i premiumsjiktet, ifølge Samsung. Foto: Marte Ottemo.
Nye Galaxy Tab S3 er et nettbrett som legger seg i premiumsjiktet, ifølge Samsung. Foto: Marte Ottemo.

 

Hele nettbrettet er nå laget i glass, og kommer også med en digital skjermpenn. Nye Tab S3 har også fått en fysisk tastaturtilkobling i rammen på brettet, slik at du kan bruke et magnetisk festbart tastatur om du ønsker det.

– Tab S3 kommer i to varianter, enten bare med wifi eller med 4G-støtte i tillegg. Prisen blir henholdsvis 6.490 og 7.490 kroner, sier produktsjefen.

– Det er ganske dyrt for et nettbrett?

– Ser man i forhold til en mobiltelefon med topp spesifikasjoner, så er det er i dette sjiktet prisen bør ligge. Du får et kvalitetsbrett som er ment å vare i mange år, og det er på langt nær like høy utskiftingstakt på nettbrett som på mobiltelefoner, sier Langø.

Vi har allerede veldig mange spennende prosjekter i Norge, blant annet Kreftforeningen, Hurtigruta og utdanningssektoren

Tror på hybrid

Med Samsungs nye Galaxy Book-modeller, vil selskapet inn og knive på hybridmarkedet.

– Dette er topp spekkede produkter rettet mot bedriftsmarkedet, og vi kommer med to versjoner; en 12-tommer og en 10-tommer. Vi tror 2-i-1-markedet kommer til å vokse framover, sier Langø.

Dermed vil Samsung være med og konkurrere mot Microsofts Surface Pro-serie, blant andre. Galaxy Book kjører fullverdig Windows 10, og kommer med både tastatur og selskapets S-pen. 12-tommers-utgaven har en tokjernet Intel Kaby Lake i5-prosessor på innsiden, og kan enten leveres med 4 GB minne og 128 GB lagring, eller 8 GB minne og 256 GB lagring.

Under Samsungs pressekonferanse demonstrerte selskapet kraften i maskinene ved å drive to 4K-skjermer samtidig, og nettbrettet er utstyrt med to USB-C-kontakter.

– Her snakker vi topp spesifikasjoner, og Galaxy Book leveres med tastatur med magnetkontakter, slik at du slipper å lade tastaturet separat. Nettbrettet i seg selv veier bare litt over 700 gram, og kommer i to versjoner, med og uten 4G. Produktene kommer til Norge i løpet av 2017, men vi vet ikke nøyaktig når. Vi har heller ikke fått vite prisingen, sier Langø.

Samsungs nye VR-brille kommer nå også med en håndkontroller for enklere navigering og bruk. Foto: Samsung.
Samsungs nye VR-brille kommer nå også med en håndkontroller for enklere navigering og bruk. Foto: Samsung.

 

VR for næringslivet

Samsung var tidlig ute med å satse på VR, og kommer nå med en ny versjon av sin brille.

– Vi har veldig stor tro på VR, og vi tror volumet kommer til å ligge på enheter som bruker mobilen. Du har med deg telefonen over alt, og ditt personlige innhold ligger der. I dag er det mye fokus på spill, men vi verker enorm interesse fra næringslivet, som også vil inn på VR-markedet, sier produktsjefen.

– Hvordan jobber dere mot dette markedet i Norge?

– Vi fokuserer på maskinvaren, og har partnere som tar seg av innholdsproduksjonen. Vi har allerede veldig mange spennende prosjekter i Norge, blant annet Kreftforeningen, Hurtigruta og utdanningssektoren, sier han.

Sammen med de nye brillene lanserte Samsung også en håndkontroller, som skal gjøre det enklere å navigere og interagere med VR-innholdet. De nye brillene koster rundt 1.300 kroner, mens kontrolleren vil ligge rundt 500 kroner.

Til toppen