Jani Seppänen (t. v.) og Philip Næsgaard i Larvik-baserte Alfa Network Nordic AS har ambisjoner for markedet for nettverksprodukter. Foto: Stian Sønsteng

VIL TILBY BEDRE OG BILLIGERE NETT

– Vi skal tilby bedre og billigere trådløs dekning. Alfa har en portefølje for alt fra camping og offshore, til forretnings- og hjemmeprodukter.

Det sier Jani Seppänen, administrerende direktør i Larvik-baserte Alfa Network Nordic AS, som har distribusjonsavtale med taiwanske Alfa Network.

– Målet er å bli en foretrukket leverandør til forhandlere og privatkunder, sier Seppänen som har med seg Philip Næsgaard som salgs- og markedsansvarlig for Europa utenom Norden og Øst-Europa, mens Karina Arakelova har tilsvarende ansvar for Russland og Øst-Europa.

I dag vil man jo ha tilgang til internett over alt

– Vi har drevet med dette i tre år gjennom Alfa Network AS, med andre partnere som valgte å ikke bli med videre. Tidligere i år etablerte vi Alfa Network Nordic AS, der Petter Næsgård og Yngvar Jacobsen, som begge arbeider med forretningsutvikling og ledelse, er med på eiersiden, sier Seppänen.

Han mener selskapet gjennom å effektivisere forsyningskjeden kan tilby rimeligere produkter enn de etablerte konkurrentene.

 

Må bygge merket

– I Norden er det lave marginer fordi det er så mange ledd i næringskjeden. Vi henter produktene fra Taiwan og leverer direkte til forhandlerne, sier Seppänen.

– Hvordan er det å komme inn på markedet som ny distributør med et nytt varemerke?

– Det er kanskje vanskeligere i Norge enn i andre marked. Vi satser derfor hardt på å bygge varemerket her, også med en godt fungerende ettermarkedstjenste. Nå har vi riktige eiere på plass, med nok kapital og kompetanse innen forretningsutvikling. Så lenge vi har gode verdier og behandler hverandre og kundene riktig, vil vi få et stempel som seriøs aktør, svarer Seppänen.

Selskapet utvikler en strekmann til bruk i markedsføring og opplæring.

– Alfa-mannen skal blant annet brukes i animasjoner som skal gi kundene veiledning til hvordan de kan sette opp og løse eventuelle problemer med produktene, sier Seppänen.

Alfa Network Nordic AS bruker Webmercs som teknisk plattform.

– Dette er et omfattende system som vil gjøre det lett for forhandlerne å få tilgang til informasjon om våre produkter, sier direktøren.

Nettsidene finnes foreløpig på norsk og engelsk, men skal ifølge Seppänen komme på flere språk med flere valutaer.

 

Antenner

Et produkt han har tro på, er USB-modemet AWUS036AC som plugges rett i datamaskinen for å gi bedre wifi-hastighet.

– Vi har mange produktkategorier som dekker de fleste områdene for hjemme- og forretningsbruk, som utendørs LTE-stasjoner for å bygge 4G-soner og eventuelt dele signalet via wifi. Antennene våre kan brukes for å forsterke eller forlenge signalene, og kan selvsagt brukes på rutere fra andre leverandører. Vi har flere IP-kamera, med applikasjoner som kan brukes til å styre kameraene, og et par modeller som dekker 360 grader. Det kommer også utedørsmodeller som tåler vær og vind. Jeg tror dette er et stort marked, sier Seppänen.

Selskapet ønsker også å være en leverandør i switch-markedet, her retter de seg mot forhandlerne.

– Produktene våre dekker alle prisklasser. For forbrukermarkedet har vi en rekke rutere i ulike prisklasser. Vi har et 4G-adapter som kan dele signalet på 4G eller wifi, et spennende produkt markedet trenger. Utendørsproduktene retter seg mot camping, offshore, marine, hotell, hytteområder og utbyggere. I dag vil man jo ha tilgang til internett over alt, smiler Seppänen.

 

Blir hørt i Taiwan

Han forteller at Alfa Taiwan ble etablert i 2002, og består av nærmere 60 ansatte. I tillegg kommer produksjonen.

– Produsentene bruker mye av de samme chipsettene, med ulike ytelser og funksjonalitet, og kjøper produksjonskapasitet ved de samme fabrikkene, så kvaliteten er lik hos de fleste, mener Seppänen.

– Kan dere påvirke hvilke produkter Alfa kommer med?

– Jeg snakker med Taiwan, er åpen om min strategi, og vi blir hørt.

– Hvor stor andel av salget deres vil gå til forbrukermarkedet?

– Jeg vil tro at mer enn 50 prosent av markedet vårt blir bedrifter, som får utstyret installert av kundene våre. Men det er konsumentproduktene som gjør at folk vil legge merke til Alfa, med et produktspekter svært få andre har.

– Hvem er konkurrentene deres?

– Jensen Scandinavia, D-Link og Asus’ nettverksprodukter, samt TP Link. Det er et stort marked for nettverksprodukter. Bare i Norden har vi beregnet markedet til 200 millioner kroner, siden vi har en såpass bred portefølje med 250 produktlinjer, sier Seppänen.

Noe av produktporteføljen til Alfa Network Nordic AS.
USB-modemet AWUS036AC fra Alfa Network plugges rett i datamaskinen for å gi bedre wifi-hastighet.
Til toppen