Retrokamera X100 har 12,3 megapikslers APS- CMOS-brikke og fast 35 mm objektiv med lysstyrke 2,0. I butikkene første kvartal 2011. Pris: 10.000,- Foto: Stian Sønsteng

VISTE ENDELIG DIGITALE MUSKLER

Fujifilm lanserte på Photokina et retrokamera i toppklassen, 3D-kamera med full HD video og en kompaktmodell på 15 ganger optisk zoom.

Med dette viste Fujifilm flere muskler og nyheter enn de har gjort på lenge. Administrerende direktør Rolf Erik Smith i Fujifilm sier den japanske produsenten nå har bestemt seg for seriøst å satse på digitalkamera.

– Tidligere har dette vært mer halvhjertet. Nå viser de på alle måter at de ønsker å ligge i forkant teknologimessig, sier Smith.

– Er dette tidsnok?

– Det tror jeg. Fujifilm har lang tradisjon for å produsere produkter som gir god bildekvalitet, og det kommer de til å fortsette med.

– Har det vært en ulempe for dere at Fujifilm ikke har hengt med i de digitale svingene?

– Det er klart det hadde vært enklere hvis de tidligere hadde valgt denne strategien. Men selskapet har på verdensbasis såpass gode markedsandeler at vi ligger godt an til å fortsette veksten, sier Smith.

Blant nyhetene på Photokina var retrokameraet X100 til 10.000 kroner og Fujifilms andregenerasjon 3D-kamera. Men først F300 EXR, som ser ut som et vanlig lite kompaktkamera – inntil man slår det på og objektivet skyter ut.

– Dette er den nye toppmodellen i F-serien, som vi er anerkjente for. F300 EXR har ikke mindre enn 15 ganger optisk zoom, noe som gjør Fujifilm til markedsleder på området. Vidvinkelen er 24 mm og nærgrensen er imponerende. Med sine 0,16 sekunder er dette verdens raskeste autofokus i et kompaktkamera, som i tillegg til kontrast også benytter fase autofokus, sier nordisk produktsjef Bente Vikenes.

Hun forteller at Fujifilm bruker foldeoptikk der to objektiver arbeider sammen for å få plass til en så stor zoomrekkevidde i et lite kamerahus.

– Hurtigeten i zoomen og den raske autofokusen gjør at dette kameraet virkelig skiller seg ut i markedet. EXR-prosessoren er videreutviklet for å gi et høyt dynamisk omfang på bildene. Kameraet er ute i butikkene til 3.200 kroner, sier Vikenes.

3D-video i HD

– Etter den responsen vi har fått her på Photokina vil vi nok selge mye av modellen, sier Smith.

FinePix Real 3D W3 er navnet på Fujifilms andre generasjon 3D-kamera.

– De yngste i familien vil nok ønske seg et slik kamera. Da vi slapp første generasjon i fjor var det store at skjermen på kameraet viser 3D-bilder uten briller. W3 har fått større og bedre skjerm på 3,5 tommer, 3D-videoopptak i HD, og vi vil nok få drahjelp av at stadig flere har en 3DTV hjemme, sier Vikenes.

Man kan kople kameraet til en hvilken som helst 3DTV via HDMI. Det er allerede på tur ut i butikkene og koster 4.500 kroner.

– Det er nok mange som har kjøpt seg en 3DTV som ser at dette er et kamera de vil få glede av, sier Vikenes.

Hun og Smith mener 3D-kameraet er viktig for å vise markedet at selskapet er tidlig ute med ny teknologi.

– Som på de øvrige kameraene våre produserer vi selv både CCD-brikka, optikken, prosessoren og LCD-skjermen, og vi har derfor full kontroll på hele verdikjeden. Fujifilm har for øvrig på verdensbasis over 60 prosent av markedet for mobiltelefonkameraer og 40 prosent når det gjelder TV-optikk, det er noe de færreste vet, sier Smith.

Blant kameraentusiastene på Photokina var det X100 som fikk størst oppmerksomhet. Dette er et retrokamera for de dedikerte fotografene, noe ikke minst prislappen på 10.000 kroner vitner om.

– Kameraet har alle funksjoner en seriøs fotograf ønsker seg; 12,3 megapikslers APS-CMOS-brikke og fast 35 mm objektiv med lysstyrke 2,0, sier Smith.

– Vil ikke de som kjøper seg denne type kamera gjerne ha muligheten til å bruke ulike objektiver?

– Da får de kjøpe seg et annet kamera! ler Smith.

Han mener typiske kunder vil være dem som har en speilrefleks fra før, som i tillegg ønsker seg et mindre kamera.

Norge og Sverige samkjørt

– Dette er første gang Fujifilm lanserer et kamera i dette segmentet, og det kommer i butikkene første kvartal 2011, sier Smith.

Fujifilm fortsetter satsingen på superzoommodellen HS10 med 30 ganger optisk zoom i et større hus, samt den kompakte designmodellen Z800 EXR. Sistnevnte har innebygd zoomobjektiv med fem ganger optisk zoom, og Vikenes forteller at enkelte er skeptiske til konstruksjonen der objektivet ligger inne i huset.

– Det er gjerne de ansatte i fotobutikkene som ønsker at et kamera skal se ut som et kamera og ikke et designprodukt. Norske forbrukere, derimot, er opptatt av design, sier Vikenes.

Z800 EXR har 3,5 tommers berøringsskjerm, kommer i ulike farger og det er mulig å designe en fotobok ferdig i kameraet før bildene lastes inn på en datamaskin og bestilles. Pris: 2.000,-

Fujifilm Norge er generalagent for fotoproduktene til japanske Fuji Photo Film Co. Selskapet er en divisjon i Axel Johnson International AS, som eies av svenske Fujifilm AB, og i konsernet inngår også kjeden Elite Foto.

Fotodelen i Fujifilm i Norge og Sverige er slått sammen, og Vikenes sier de nå er en samkjørt organisasjon på tvers av landgrensene.

– Vi begynner å få effekt av at vi har tilpasset oss markedet. Vi kan slå i bordet med 70 års fotohistorie. Fujifilm var i Norge for 60 år siden, og vi er her fortsatt, sier Vikenes.

– Vi har alltid lagt vekt på bildekvaliteten, dette har vi vært kjent for siden de filmbaserte kameraenes tid, sier Smith.

Administrerende direktør Rolf-Erik Smith i Fujifilm med retrokameraet X100.
Produktsjef Bente Vikenes med FinePix-modellene Real 3D W3 og F300 EXR.
Fujifilm viste på Photokina en skriver som leverer 3D-bilder.
Fujifilms 3D-satsing preget Photokina-utstillingen deres.
Selvsagt viste Fujifilm også sine fotokiosker.
Fujifilm F300 EXR bruker foldeoptikk der to objektiver arbeider sammen for å få plass til 15 ganger optisk zoom i et lite kamerahus.
Fujifilm produserer seg alle elementene i sine kameraer, som her i 3D-kameraet Real 3D W3.
Til toppen