Slik så det ut utenfra når publikum testet Samsungs 4D-rigg. Foto: Samsung

VR PÅ UNGDOMS-OL

Samsung bruker millioner kroner på å sponse ungdoms-OL på Lillehammer, og viser fram sin virtual reality-løsning.

Fra 12. til 21. februar kunne OL-glade nordmenn og tilreisende teste ut skihopping og utforkjøring selv, i Samsungs nyoppbygde stands rundt om i Lillehammer. For de som ikke kunne ta turen til Oppland og se prinsesse Ingrid Alexandra tenne OL-ilden, strømmet Samsung også åpningsseremonien live, i virtuell virkelighet, eller VR om man vil. 

 

Vi har hatt et eventyrlig besøk! Vi har hatt opp mot én time ventetid på standen på Stortorvet og totalt sett over 1.500 mennesker innom hver eneste dag

Tre testarenaer

– I all hovedsak har vi gjort tre ting under arrangementet her på Lillehammer. Vi har bygget en stor stand på Stortorvet der vi blant annet har en Gear VR 4D simulator. Den er åpen for alle, og man kan prøve Gear VR mens man sitter på en tribune som beveger på seg etter filmen man ser i VR brillene. Vi har også en stor buss oppe på Stampesletta der man får prøve seg som skihopper med Gear VR. Man står på en plattform som beveger seg, samtidig som man har på seg seler. Da kan man virkelig oppleve hvordan det er å faktisk gjennomføre et skihopp. Og vi har en stand sammen med Telenor der ungdommene kan få ladet telefonen sin, i tillegg til boards med Gear VR budskap, sier salgssjef Stig-Ove Langø til fagbladet Elektronikkbransjen.

For de med Gear VR-briller som ikke hadde anledning til å reise til Lillehammer, kunne følge åpningsseremonien og andre øvelser live, ved å koble en Samsung Galaxy-telefon til et par Samsung VR-briller.

Blant de som besøkte Samsungs stand på Lillehammer var IOC-president Thomas Bach, som sammen med flere andre IOC-topper testet ut VR-riggen i 4D. Sist vi så denne var på CES-messen i Las Vegas, hvor deltakerne blir ristet synkront med det som skjer i VR-brillen.

 

VR var publikumsvinner

Riggen i Lillehammer tok åtte personer av gangen, og var åpent og gratis for publikum i sentrum av Lillehammer

– Vi har hatt et eventyrlig besøk! Vi har hatt opp mot én time ventetid på standen på Stortorvet og totalt sett over 1.500 mennesker innom hver eneste dag. I tillegg har det vært opp mot 1.000 personer inne i bussen i løpet av en dag, så responsen har vært over all forventing, sier Langø.

Han sier Samsung også hadde fullt hus under verdens første direktesendte OL-åpningsseremoni i virtual reality.

– Det var mange som ville prøve hvordan det var å ha de beste setene under seremonien, sier salgssjefen.

Samsung hadde også en buss stående på OL-arenaen, hvor man både kunne se på produkter og teste skihopp og alpint i VR. Den spesialbygde bussen hadde forsterkede vegger som tålte opp til to tonn, og seletøy med fjær festet i denne. Publikum kunne stille seg på en bevegelig fotplate med beina spent fast, og kaste seg forover i selen for å maksimere VR-effekten av hoppet.

– Hvor mye har dere brukt på å sette opp denne satsningen på Lillehammer?

– Lokalt har vi ikke brukt midler på dette i det hele tatt da det er vårt hovedkontor i Korea som gjennomfører dette på vegne av Samsung. Men det er klart at det er lagt ned ganske betydelig med midler, uten at jeg ønsker å gå ut med det eksakte beløpet, sier Langø.

 

Ikke bare underholdning

Han forteller at det har vært rundt 30 personer fra Samsung internasjonalt til stede på ungdoms-OL, og at VR er et satsningsområde for selskapet fremover.

– Vi ser enorme muligheter innen VR, og blir kontaktet ukentlig av flere bedrifter og bransjer som nå ser på muligheter for å bruke Gear VR. Innenfor helsevesen, utdanning, eiendom og reiseliv er det mye spennende på gang. Vi har i dag den beste og rimeligste løsningen og mener mobiltelefonen vil være selve utgangspunktet for at VR skal lykkes. Og med besøket og de tilbakemeldingene vi har fått her under Ungdoms-OL, er det ingen tvil om at dette er noe kundene ser nytten av. Vi gleder oss veldig til å være med å utvikle dette fremover, sier Langø.

Han tror også VR vil endre idretten framover.

– Både for utøvere og publikum vil VR-teknologi endre idretten. Den virkelighetsnære opplevelsen, som bare vil bli bedre med årene, vil gjøre teknologien egnet for utøvere til å finjustere teknisk utførelse, og visualisere før konkurranse. Det brukes allerede av flere idrettsprofiler. For publikum vil endringen kanskje bety enda mer. Snart kan man oppleve følelsen av å sitte på de beste publikumsplassene som finnes innen alle idretter, selv om man sitter i stua sier han.

Langø peker blant annet på at gjennomgang av løypeprofiler, og luftige svev i stor bakke er scenarioer hvor VR-teknologi kan gi bedre treningsmuligheter.

– Hvorfor har Samsung valgt å legge så mye ressurser på VR under ungdoms-OL?

– Samsung er IOC-partner, og her på Lillehammer har vi mulighet til å støtte opp om et arrangement som handler om ungdom og deres målsetninger om å bli best i verden i sin idrett, sier Langø. 

Salgssjef i Samsung, Stig-Ove Langø, hadde flying start på selskapets VR-satsning under ungdoms-OL på Lillehammer. Foto: Marte Ottemo
Med flere kamera installert i riggen kunne publikum hente ut bilder til eget og sosiale medier-bruk etter turen var over. Foto: Samsung
IOC-president Thomas Bach (i midten) og flere andre IOC-topper tok turen innom Samsungs stand på Lillehammer. Foto: Marte Ottemo
Denne spesialbygde bussen finnes det kun to av i verden, og Samsung plasserte én på OL-arenaen på Lillehammer. Foto: Samsung
Markedsansvarlig i Samsung Norge, Anders Lersbryggen, tar sats i virtuelt skihopp. Foto: Marte Ottemo
Inne i bussen kunne publikum også se og ta på selskapets siste telefoner. Foto: Samsung
OL-maskottene testet også selfie-skihoppet til Samsung. Foto: Samsung
Det vanket sponsede premier til publikum som gjennomførte et skihopp i VR. Foto: Marte Ottemo
Til toppen