SKANDINAVISK SALGSARGUMENT

Asko vil bredde merkevaren til mer enn vask og oppvask, og lanserer den helt nye kjøkkenserien Craft på Eurocucina.

Publisert Sist oppdatert

Svenske Asko var mest kjent som leverandør av profesjonelle og konsumentrettede oppvask- og vaskemaskiner. Selskapet ble i 2010 kjøpt av slovenske Gorenje Group, og Asko har siden utvidet porteføljen seg fra å være en segment-spesialist til en leverandør av høyende kjøkken- og vaskeprodukter.

Nordisk design

Alt stål er skåret ut i ett stykke, noe som gir en veldig pen finish. Vi har tenkt mye på design i denne serien

– Dere har valgt å kun stille ut Asko-produkter på årets Eurocucina?

– Ja, vi har jo to merkevarer, Asko og Gorenje. Men her på Eurocucina har vi valgt å kun vise fram Asko som merkevare. Med Gorenje ligger vi jo prismessig litt lavere, nå jobber vi med å bredde Asko fra det de er mest kjent for, som vask- og oppvaskmaskiner, til å også omfavne innbyggingsovner, platetopper og mer. Asko er blitt kjent for en skandinavisk design, og det ser vi slår an her nede, sier Jesper Storm, nordisk kanalsjef for kjøkken, til fagbladet Elektronikkbransjen.

Ifølge Gorenje Group er målet å doble omsetningen av høyende-apparater til 30 prosent, og øke salget utenfor Europa med 14 prosent innen 2020, og Asko-merkevaren skal være nøkkelen for å nå disse målene.

Asko-produkter er nå tilgjengelige i over 30 markeder, og mer enn 50 prosent av salget skjer utenfor Europa. I 2016 forventer Asko en salgsvekst på 14 prosent, her en 24 prosents økning i kjøkkenprodukter.

Ny produktserie

En av seriene som skal bidra til at Asko når målet er Asko Craft.

– Det er en helt ny serie kjøkkenprodukter vi introduserer. De kommer i danske butikker nå på våren, og til Norge i løpet av høsten. Alle produktene du ser her nede vil kun bli solgt gjennom kjøkkenbransjen, ikke til elektronikkforhandlerne, sier Storm.

– Er Asko som hvitevare kun rettet mot kjøkkenleverandørene, eller er dere også i andre kanaler?

– Vi har et retailprogram mot Elkjøp og lignende butikker, men det er ikke de samme produktene som vi selger gjennom kjøkkenforhandlerne, sier kanalsjefen.

I Craft-serien kommer det en dampovn, pyrolyseovn og en ovn uten pyrolyse, i tillegg til kompakte ovner i 45 cm med kombidamp og kombimikro, ren mikro samt en kaffemaskin.

– Vi har hatt fokus på sort finish og massivt stål når vi utviklet denne serien. Alt stål er skåret ut i ett stykke, noe som gir en veldig pen finish. Vi har tenkt mye på design i denne serien, og det er noe kjøkkenbutikkene legger veldig vekt på, sier Storm.

Venter på standard

– Hvordan har rebrandingen av Asko som merkevare gått i Norden?

– Det har gått veldig bra, det viser bare det at vi er til stede her på messen. Dette er en ekstremt dyr messe å være på, og hadde vi ikke klart å bygge merkevaren ville vi ikke gjort det. Her er de store merkene, Miele, Gaggenau, Smeg og så videre, så jeg vil si vi har nådd veldig langt, sier Storm.

Den andre kjøkkenserien selskapet viser fram på messen, er Elements by Asko. Også her er det lagt vekt på design, og serien har allerede vunnet Red Dot Award og Good Design Award.

– Også her er håndtak og andre stål-detaljer skåret ut i ett stykke, noe som gjør produktene litt dyrere. Produktene kommer i matt sort og rustfritt stå, og har både fingertrykksbetjening og knapper, sier han.

– Hvordan plasserer Elements-serien seg i forhold til Crafts i markedet?

– Elements ligger oppe i Miele-segmentet. Craft ligger litt under i pris, men fortsatt i midt-til-høyt-sjiktet.

– Hvilke trender ser du på årets messe?

– Det som kommer nå er damp, det snakker alle om. I forlengelsen av det ser vi også at sous vide er populært, og vi har også vakuumskuffer.

Det har vært mye fokus på smarte hvitevarer siste året, hva gjør Asko på dette området?

– Foreløpig har vi noen prosjekter på gang, men ikke noe vi har lansert ennå. Smarte hvitevarer må gi reelle fordeler til forbrukeren, ikke bare være en gimmick. Vi holder øye med hva som skjer, men vi venter på at det blir utviklet en standard på tvers av alle leverandørene. Jeg synes også at andre her på messen nå legger mindre vekt på smart-funksjoner i forhold til tidligere, sier Storm.

Powered by Labrador CMS