
TRE I ETT FOR GORENJE
For første gang etter Hisense-oppkjøpet stiller nå de tre merkevarene Gorenje, Asko og Hisense sammen på messe.
I fjor sommer kom nyheten om at kinesiske Hisense kjøper den slovenske hvitevareprodusenten Gorenje, og under årets IFA-messe i Berlin var de tre merkevarene Asko, Gorenje og Hisense for første gang samlet.
Hele hjemmet oppkoblet

– Vi er samlet under Hisense-paraplyen på messen, men med egne områder for hver av merkevarene, sier Bjørn Mangset, norgessjef i Gorenje.
– Har oppkjøpet ført til noen endringer for den norske organisasjonen?
– Det ser ikke ut som det blir noen endring på hvordan vi jobber i Norden. Kineserne er ekspansive og jobber fort, og det er selvsagt tøffe krav. Men nå er det klart at vi utvider fabrikken i Slovenia, motsatt av hva mange trodde, sier Mangset.
– Vi vet ikke alt ennå, det jobbes med strategi. Men med nyheten om at vi skal produsere TVer ved vår fabrikk i Slovenia, i tillegg til hvitevarer, tyder på at det ligger i kortene at Hisense skal inn som merkevare i Europa.

Han sier det er TV som vil være naturlig å ta først til Norge under Hisense-navnet.
– Vi er nummer fire i verden på TV. Hisense mener alvor med å bygge merkevaren i Europa, og er blant annet hovedsponsor for EM i fotball, sier Mangset.
– Hvordan deler de tre merkene seg i markedet?
– Asko er høyende-brandet, Gorenje ligger i midtsjiktet, mens Hisense er myntet på tek-entusiastene, sier han.
Her viser vi frem alle mulighetene som har oppstått etter Hisense-oppkjøpet
I en sone mellom de tre merkevarene, har selskapet bygget en sone kalt «connect life», som viser fram alt fra stemmestyring, smarte hjem-løsninger og nye løsninger.
– Her viser vi frem alle mulighetene som har oppstått etter Hisense-oppkjøpet. Vi har snakket om oppkoblede produkter i mange år, men nå har vi koblet opp alt på tvers av merkevarene, sier norgessjefen.

Kjøl først fra Hisense
Mangset har også flere nyheter å vise fram på messen. I fokus hos Gorenje er en helt ny produktlinje i selskapets Simplicity-serie.
– Den kommer i helhvitt eller sort, og særlig siste har fått mye oppmerksomhet. Som navnet tilsier – dette er kjøkkenprodukter som med rent design, men som også er enkle å bruke. Vi tenker dette er produkter som først og fremst vil gå i elektronikk-kanalen, sier han.
I selskapets Superior-linje kommer en av høstens store nyheter fra Gorenje, en tre-i-ett-ovn.

– Her får du damp, sous vide, men også mikrobølgefunksjon i en 45 cm formfaktor. Ovnen kan selvsagt også kjøre varmluft og vanlig ovn, og kommer nok først i kjøkkenkanalen, en gang i høst, sier Mangset.
Han viser også fram det første Hisense-produserte produkter som vil komme på det norske markedet i høst.

– Kineserne har lang og god erfaring med kjøl, det er det de er sterkest på. Nå kommer en serie flotte produkter med Gorenje-merkevarern som er produsert av Hisense. Det kommer en side-by-side i ulike modeller, hvor en av forskjellene er at du kan velge mellom vanntank eller tilkoblet vann til isbitmaskinen, sier Mangset.