LYDPRODUKTER PÅ FERRARI-VIS

– Den gamle måten var å sette et Ferrari-merke på et eksisterende produkt, og ta dobbelt pris. Vi gjør det helt annerledes, og tilfører varemerket merverdi.

Publisert Sist oppdatert

Det sier senior salgssjef Mike Gregory i Ferrari by Logic3, som i høst lanserer basehøyttalere (dockingstasjoner), hodetelefoner og øreplugger på markedet. Han mener britiske Logic3 har utviklet produkter i tråd med det Ferrari står for når det gjelder kvalitet, teknologi og ytelse.

– Satsingen startet i 2010. Logic3 er kjent for sine basehøyttalere i budsjettsegmentet, er nummer tre i Storbritannia, og ønsket å bevege seg opp til premiumsegmentet. I stedet for å bruke tid og penger på å bygge opp eget varemerke, ville selskapet knytte seg opp mot et eksisterende navn som er kjent over hele verden. Ferrari var midt i blinken, og vi bruker i dag navnet til den kjente bilprodusenten for å synliggjøre hvilken produktkunnskap vi sitter inne med. Vi ønsker å lage varige produkter av beste kvalitet, der vi ikke trenger skifte design hvert femte minutt, sier Gregory som etter hvert ble hentet inn som salgssjef.

Ikke bare et klistremerke

Så lenge det vi leverer står støtt på egne ben som lydprodukter, gjør det oss i stand til å nå et større marked

– Hvor viktig er samarbeidet med Ferrari for dere?

– Det knytter oss til både mote-, audio- og sportsmarkedet. Så lenge det vi leverer står støtt på egne ben som lydprodukter, gjør det oss i stand til å nå et større marked.

– Det er lansert hodetelefoner og øreplugger under en rekke merkenavn. Hvorfor skal nettopp dere lykkes?

– Beats har definert et nytt segment i markedet, og det er mange som forsøker å ta opp konkurransen, gjerne ved å bruke navnet til kjente artister. Alle våre produkter er utviklet fra bunnen av, og er av beste kvalitet. Vi har ikke bare klistret navnet på eksisterende produkter og doblet prisen, sier Gregory.

Ny standard

Ferrari by Logic3 er designet i Storbritannia og Italia, mens produksjonen foregår i Asia. Gregory karakteriserer det som et globalt prosjekt, da deler av teknologien er hentet fra Canada og flere europeiske land.

– Vi benytter de beste ingeniører og designere både i eget hus og utenfor for å kunne tilby produkter av verdensklasse, sier Gregory.

– Hvordan foregår samarbeidet med Ferrari?

– Ferrari har en rekke lisensavtaler med produsenter fra ulike bransjer, som egentlig ikke har tilførte varemerket merverdi. Vi ønsket å sette en ny standard, og har utviklet nye produkter i tråd med det Ferrari står. At vi har lykkes merker vi når Ferrari stiller med egne folk hos oss her i Berlin under IFA, sier Gregory.

Fra foto og data

Logic3 har hovedkontor i Watford i England. Selskapet er 35 år gammelt, og drev først med foto før de beveget seg over til spill der de laget styrespaker til datamaskinene Spectrum og Commodore 64. Siden ble de et av de første selskapene med audioprodukter med basestasjon (docking).

– Konkurransen i dette segmentet er blitt hard, man må ha noe spesielt for å tiltrekke seg kundene. Dette er en av grunnene til Ferrari-satsingen, sier Gregory.

Han har store forventninger til det nordiske markedet.

– Dette er en stor mulighet for oss. Vi har inngått partnerskap med Aurora, som har en svært god forståelse for markedet. Nordiske forbrukere ligger langt fremme både når det gjelder teknologi og design. Vi håper de opplever at Ferrari by Logic3 gir dem de beste produktene med en lydkvalitet langt over det de forventer seg. De store detaljkjedene, som kanskje ikke får tilgang til high end-produkter som Bowers & Wilkins, kan nå tilby Ferrari by Logic3. Dette er bra for markedet, og bra for forbrukerne.

B&W og Beats

– Hvilke varemerker vil dere helst sammenlignes med?

– I dockingmarkedet er en naturlig konkurrent nevnte Bowers & Wilkins og deres Zeppelin og Zeppelin Air. Innen hodetelefoner er det naturlig å sammenligne oss med markedslederen Beats. Både Beats og vi er annerledes når det gjelder tilnærmingen vår til markedet. Vi vil at Ferrari by Logic3 skal være en eksklusiv klubb, som representerer merverdi selv i dagens marked, der produktene blir stadig bedre, sier Gregory.

Pål Johannessen er Norges-sjef i Aurora-gruppen, som distribuerer Ferrari by Logic3 i Norden.

Inn i øvre sjikt

– Med Ferrari by Logic3 gir vi kundene et nytt konsept; premiumprodukter i fin innpakning og med god lyd er det våre kunder vil ha, sier Johannessen.

Distributøren fant Ferrari by Logic3 på CES-messen i Las Vegas i januar, og Johannessen sier de første produktene kommer i butikkene i september.

– Det har vært en langt og godt svangerskap, smiler han.

Aurora retter Ferrari by Logic3 mot high end-markedet.

– Har Aurora kunnskap nok om denne delen av markedet, eller er dette et nytt segment for dere?

– Vi har til nå ikke vært så sterkt inne hos dem som driver med hifi, men vi har absolutt kompetansen. Nå skal vi få kundene.

Powered by Labrador CMS