Richo Jacobsen Kohl (t. v.) i Aurora-gruppen og Frank Methorst i Vogel’s med TV-stativet OP1 i eik. Pris: 7.700,- Foto: Stian Sønsteng
Richo Jacobsen Kohl (t. v.) i Aurora-gruppen og Frank Methorst i Vogel’s med TV-stativet OP1 i eik. Pris: 7.700,- Foto: Stian Sønsteng

DANSK PRYDMØBEL TIL FJERNSYNET

– Dette er like mye et møbel som et TV-stativ, sier Richo Jacobsen Kohl i Aurora Group. Vogel’s OP1 er utviklet av en annen danske, designeren Malte Kidde.

Publisert

Fagbladet Elektronikkbransjen møter Kohl, som er nordisk marketingsjef i Aurora-gruppen, på utstillingen til det nederlandske selskapet Vogel’s på IFA-messen i Berlin. Her introduserer han oss for Frank Methorst, Vogel’s salgssjef for Norden, Storbritannia og Island. Han er enig med Kohl:

– Vi har også andre gulvstativ i sortimentet, men OP1 skiller seg ut ved at stativet i seg selv er et prydmøbel. Dette er det første produktet i en planlagt serie gulvstativ for fjernsyn. Dette er håndverk i eik, og koster 7.700 kroner. Som tilbehør kan man kjøpe metallskinner og lærreimer for feste av TV-bokser og konsoller, dette koster 1.000 kroner. OP1 er et ypperlig produkt til flaggskipbutikker, både i elektronikk- og møbelbransjen, sier Methorst.

Også for Vogel’s er TVer på 50-55 tommer blitt standarden, og Methorst sier de har fulgt utviklingen med større, tynnere og lettere TVer, med tilsvarende veggfester og stativ.

– Salgstallene deres påvirkes direkte av salgstallene for fjernsyn?

– Definitivt. I Europa utgjør salgstallene for veggfester cirka 25 prosent av TV-salget. I enkelte land, som Danmark og Nederland, er vi oppe på 30-tallet, mens det i Tyskland ligger på rundt 19-20 prosent. I Europa har Vogel’s rundt 30 prosent markedsandel, sier Methorst.

– Hvorfor leverer ikke TV-fabrikantene veggfester selv i større grad?

– Enkelte gjør det, men dette er ofte basismodeller. Hvis man ønsker noe mer, ender man ofte opp med et Vogel’s produkt, smiler Methorst.

Familieselskap

OP1 skiller seg ut ved at stativet i seg selv er et prydmøbel

– Har deres portefølje blitt større eller mindre de senere årene?

– Den er omtrent den samme, tilpasset de nye TVene. Vi tilbyr som alltid produkter som er god, bedre og best.

– Hvor viktig er Norden for dere?

– Norden står for en viktig del av omsetningen vår, og er den viktigste regionen hvis man ser på omsetning i forhold til folketall.

Richo Jacobsen Kohl i Aurora-gruppen sier Vogel’s er et viktig merke for dem som distributør.

– Innovasjonene og kvaliteten Vogel’s representer er noe av forklaringen på dette, sier Kohl.

Han trekker frem Next-serien til Vogel’s, som består av fire produkter, med og uten lydplanke og motorisering.

Vi møter også Gerdi Vogel’s, som er administrerende direktør i det familieeide selskapet.

– Selskapet ble etablert i 1973 av min far, og jeg selv har vært i selskapet i 25 år. I løpet av denne tiden har det skjedd en voldsom utvikling, både hos oss og innen forbrukerelektronikk generelt, sier Vogel’s.

Det første produktet til selskapet var et høyttalerfeste, BK100.