Jabra Evolve 2 40 er et litt lettere hodesett enn toppmodellen Evolve2 85. Foto: Jabra
Jabra Evolve 2 40 er et litt lettere hodesett enn toppmodellen Evolve2 85. Foto: Jabra

JABRA GÅR FOR KONTORMARKEDET

Den danske lydspesialisten kommer med nye hodetelefoner til kontormarkedet, og vil også ta en større bit av videosegmentet.

Publisert

For mange er kanskje Jabra mest kjent som en produsent av ørepropper og hodetelefoner til konsumentmarkedet, men danskene har en stor del av omsetningen sin i business-segmentet.

– Mange kjenner oss kanskje kun som et konsumentmerke, men business-delen vår er mange ganger større, sier Steen Marquard, nordisk salgsdirektør i Jabra til fagbladet Elektronikkbransjen.

Kraftig korona-vekst

Steen Marquard, nordisk salgsdirektør i Jabra, sier nordmenn er best i klassen på hjemmekontor. Her under en tidligere Jabra-lansering. Foto: Marte Ottemo.
Steen Marquard, nordisk salgsdirektør i Jabra, sier nordmenn er best i klassen på hjemmekontor. Her under en tidligere Jabra-lansering. Foto: Marte Ottemo.

Med økningen i hjemmekontor under korona-krisen har Marquard og Jabra sett en kraftig vekst i etterspørselen av selskapets produkter.

– I andre kvartal 2020 hadde vi en global vekst på 32 prosent, og enda høyere i Skandinavia. Vi har sett en kjempeøkning i etterspørselen etter hodetelefoner og webkamera. Norge har lenge vært best på hjemmekontor og fleksibel arbeidstid, og nå ser vi at også andre typer selskaper tar opp å jobbe hjemmefra, ikke bare kunnskapsarbeidere, sier han.

Salgsdirektøren sier de kunne ha solgt enda flere hodesett og kommunikasjonsløsninger, dersom de hadde hatt tilgang på flere produkter.

Merethe Evensen, senior salgsansvarlig i Jabra Norge, viser fram de tre nye Evolve2-modellene, Jabra Speak og Jabra Panacast utenfor selskapets kontorer i Oslo. Foto: Marte Ottemo.
Merethe Evensen, senior salgsansvarlig i Jabra Norge, viser fram de tre nye Evolve2-modellene, Jabra Speak og Jabra Panacast utenfor selskapets kontorer i Oslo. Foto: Marte Ottemo.

– Veksten kunne vært enda høyere, men vi hadde ikke nok produkter til å møte etterspørselen. Vi har ikke hatt noen store problemer på produksjonssiden på grunn av Covid, men den globale etterspørselen eksploderte rett og slett. Tilbakemeldingene fra våre partnere som Atea er at vi har vært best på levering, sier Steen.

Nylig lanserte Jabra helt nye hodetelefoner for proffmarkedet med sin Evolve2-serie, bestående av tre ulike modeller.

– Med Evolve2 ville vi lage hodetelefoner som både ser bra ut, og så fjerner støyen fra omgivelsene. Mikrofonen plukker selvsagt opp min stemme når jeg snakker, men fjerner også støy slik at personene i den andre enden får en bedre opplevelse. Og så må hodetelefonene fungerer med Microsoft, 90 prosent av videomøtene i Norge går via Teams eller Skype, sier Merethe Evensen, senior salgsansvarlig i Jabra Norge.

De tre modellene Evolve2 85, Evolve2 65 og Evolve2 40 har aktiv støykansellering, tre ganger bedre trådløs rekkevidde en tidligere, og et avansert digitalt chipset gir en batterilevetid på 37 timer. Alle modellene er også sertifisert for Microsoft Teams.

Jabra Evolve2 85 har en mikrofonarm som kan foldes inn når du ikke skal snakke i hodetelefonsettet. Foto: Jabra.
Jabra Evolve2 85 har en mikrofonarm som kan foldes inn når du ikke skal snakke i hodetelefonsettet. Foto: Jabra.

Analyser for IT-avdelingen

Vi har sett en kjempeøkning i etterspørselen etter hodetelefoner og webkamera

Evolve2-serien gjør det mulig å overvåke og analysere bedriftens kommunikasjons-økosystemer for å sikre stabil og høy samtalekvalitet, og kan integreres med andre programvare- og overvåkningsløsninger slik at IT-avdelinger kan analysere hvert enkelt hodesetts ytelse og raskt identifisere eventuelle feil som gir dårlig samtalekvalitet, eksempelvis om det skyldes Wi-Fi-routere, UC-infrastruktur eller brukerens personlige innstillinger. I tillegg kan man med programvaren Jabra Xpress enkelt administrere hodesettene, eksempelvis gjøre firmware-oppdateringer eller implementere nye funksjoner.

Evolve2-serien har 360-graders synlig opptattlys på begge øreklokkene som viser kollegaene at brukeren er opptatt. De trådløse hodesettene i serien kan kobles til alle mobile enheter og med Jabra Sound+-appen kan man personalisere lydopplevelsen.

Jabra Speak 750 er danskenes nyeste høyttalertelefon. Foto: Jabra.
Jabra Speak 750 er danskenes nyeste høyttalertelefon. Foto: Jabra.

– Folk bruker våre hodetelefoner ikke bare til jobb, men også til å konsumere media, podcaster og musikk. Før hadde man gjerne ett sett hodetelefoner på jobb og ett man brukte på fritiden. Det er fortsatt det de fleste gjør i dag, men vi ser at bruken endrer seg nå. Mange vil ha den samme teknologien på jobb, når de pendler og hjemme, og konsument- og businessmarkedet smelter sammen. Dette har bare akselerert under pandemien, å jobbe hjemme uten skikkelig utstyr er vanskelig, sier Marquard.

Trådløst vokser mest

Evolve2 85 har digital hybrid aktiv støydemping og totalt ti mikrofoner, hvorav to i mikrofonarmen og åtte i øreklokkene. Det har 37 timers batteritid, 40mm høyttalere og integrert 360-graders opptattlys på begge øreklokker.

Evolve2 65 har tre mikrofoner, hvorav to i mikrofonarmen og en i høyre øreklokke. Det har 37 timers batteritid og tre ganger reell bedre trådløs rekkevidde enn eksisterende Evolve 65. Lillebror Evolve2 40 er en trådbasert variant med samme komfort, holdbarhet og brukeropplevelse som Evolve2 65.

Jabra Panacast (under TVen) og høyttaleren Jabra Speak skal være enkle å sette opp for kjappe videomøter. Foto: Jabra.
Jabra Panacast (under TVen) og høyttaleren Jabra Speak skal være enkle å sette opp for kjappe videomøter. Foto: Jabra.

Evolve2 85 og Evolve2 65 kommer i to farger, sort og beige, mens Evolve2 40 er tilgjengelig i sort.

– De største hodetelefonene er bestselgerne, og vi har gått fra kablet til i å selge mest trådløse sett. Andelen varierer fra region til region, men i Norge er rundt 70 prosent trådløst, sier salgsdirektøren.

Han sier at trådløse ørepropper blir mer populære også i business-segmentet.

– Vi har også en B2B-versjon av de trådløse øreproppene Elite 65t, som kommer med en egen Teams-dongel for optimal kompatibilitet, sier Marquard.  

Med veksten i hjemmekontorløsninger er det naturlig at Jabra også vil ta en større del av videomarkedet også.

– Jabra Panacast kom i fjor og er vår første videoløsning. Vi vil gjøre det samme vi gjorde med Jabra Speak; gjøre videkonferansen enklere og mer plug-and-play. Den er lett å flytte på, sette opp og bruke. I tillegg har man ikke dyrt utstyr sittende fast i ett møterom, sier han.

Marquard lover flere videoløsninger framover.

Dan Hesketh er ansatt som senior produktmarkedssjef etter at Jabra har opplevd kraftig vekst i bedriftsmarkedet i Norge. Foto: Jabra.
Dan Hesketh er ansatt som senior produktmarkedssjef etter at Jabra har opplevd kraftig vekst i bedriftsmarkedet i Norge. Foto: Jabra.

– Nordmenn var gode på video allerede før covid, nå ser enda flere fordelene ved å ta møtene over video. Så det kommer flere videoløsninger fra oss framover, sier han.

Ansetter i Norge

Det kommer også en nye høyttalertelefon fra Jabra, Speak 750. Den er utviklet for å forbedre telefon- og videokonferanser uavhengig av møterommets utforming. Høyttalertelefonen har 360-graders lydregistrering for at alle kan snakke og høres tydelig, også med trygg sosial avstand.

Ifølge Jabra går i snitt 10 prosent av tiden i et 60 minutters møte tapt på grunn av tekniske problemer. Jabra Speak 750 har plug-and-play-funksjonalitet og kobles øyeblikkelig til laptop, mobil eller nettbrett via USB og/eller Bluetooth. Den kan pares med opptil åtte enheter og kobles til to enheter samtidig.

De største hodetelefonene er bestselgerne, og vi har gått fra kablet til i å selge mest trådløse sett

Speak 750 er tilgjengelig i en Microsoft Teams-versjon med dedikert Microsoft Teams-knapp for øyeblikkelig tilkobling til kollegaer, og har en smart-knapp som kan programmeres for Siri, Google Assistant eller hurtigoppringing.

Jabra har fortsatt planer å vokse på det norske markedet.

Artikkelen ble første gang publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 5/2020, som ble distribuert 12 oktober. <a href="https://www.mypaper.se/html5/customer/248/12968/?page=68" target="_blank" rel="noopener">Her kan du lese artikkelen</a> og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på <a href="https://www.elektronikkbransjen.no/historiskarkiv" target="_blank" rel="noopener">elektronikkbransjen.no/historiskarkiv</a>.
Artikkelen ble første gang publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 5/2020, som ble distribuert 12 oktober. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.

– Da jeg begynte i Jabra hadde vi én person i Norge som satt hos en av våre distributører. Nå har vi seks personer som fokuserer kun på det norske markedet, og vi har vokst mange hundre prosent både i antall ansatte og omsetning. Vi har gått fra å distribuere via nisjeaktører til de virkelig store selskapene som Atea og Techstep, og det har gitt oss stor bredde, sier Marquard.

Siste nyansettelse er Dan Hesketh som kommer inn som senior produktmarkedssjef, som følge av kraftig vekst i bedriftsmarkedet og satsing på samarbeidsløsninger for virksomheter.  Hesketh kommer fra Huddly, hvor han har hatt ulike roller og sist stillingen som markedssjef.

– Jeg gleder meg til å bidra med lang erfaring fra videomarkedet i Jabras reise mot å ta en nøkkelposisjon i AV-markedet, sier Dan Hesketh.