Salgsdirektør Finn Kristoffer Larsen og distriktssjef Alexander Birkeland i Kygo Life viser fram smarthøyttaleren B9 med Google Assistant-støtte, og den nye toppmodellen innen hodetelefoner, A11, med aktiv støykansellering. Foto. Marte Ottemo

KYGO MED GOOGLE ASSISTANT

Kygo Life lanserer ny toppmodell på hodetelefoner, en høyttaler med Google Assistant, og flyr inn Kygo selv fra Ibiza til intimkonsert på IFA.

Publisert

Den norske EDM-artisten Kyrre Gørvell-Dahll, bedre kjent internasjonalt som Kygo, spyttet tidligere i år inn 10 millioner kroner i selskapet som bærer hans navn og ble majoritetseier. Nå kommer Kygo Life med en rekke nyvinninger.

Første med aktiv støykansellering

Nye A11/800 har fått aktiv støykansellering og er Kygo Lifes nye toppmodell på hodetelefoner. Foto: Marte Ottemo.

– Vi kommer med veldig mange nye produkter i fjerde kvartal, og når dekker sortimentet vårt hele spekteret fra innstegs- til premiumprodukter, sier Alexander Birkeland, distriktssjef i Kygo Life, til fagbladet Elektronikkbransjen.

I dag er vi representert i Norden, og vi går nå inn i Østerrike og Tyskland via distributøren Aqipa

På hodetelefonsiden er det A11/800 som tar tronen som flaggskipmodell.

– I fjor hadde vi A9 som er et veldig bra produkt, men som mangler støykansellering. Nå kommer vi med A11/800 som blir toppmodellen, sier han.

Den nye hodetelefonen har stemmestyring med Google Assistant og Siri, 40 timer batterikapasitet på blåtann og 20 timer på blåtann og ANC, og støtter paring via NFC.

A11/800 har en 40 mm driver, en HD mikrofon og trykkfølsom kontroll, alt til en vekt av 250 gram.

Ifølge Kygo Life har A11/800 en hybrid støyreduksjonsteknologi som fjerner et større spekter av frekvensene, og du kan selv justere kanselleringen i Kygo Sound App. Foreløpig prispunkt ligger på 300 euro. 

Kygo E7 trådløse treningspropper skal appellere til treningsglade nordmenn. Foto: Marte Ottemo.

– Vi har jobbet i ett år med å utvikle det nye sortimentet, og alt er gjort in-house. Elisa Reiten er designeren vår, og Finn og jeg som selgere skal få dette ut på markedet, sier Birkeland.

– Hvor mye er Kygo selv involvert i utviklingen av produktene?

– Han har veldig stor innflytelse på alt som lages. Kygo setter navnet sitt på produktene, da vil han ha god kvalitet. Han jobber sammen med Petter Larson som utvikler høyttalerne, og som har over 40 års erfaring i bransjen, sier distriktssjefen.

Kygo Life har vokst som selskap, og har nå rundt ti stykker ansatt.

Stemmestyring av blåtannhøyttaler

Med inntoget av Google Assistant på norsk kan Kygo Life nå sende ut den stemmestyrte høyttaleren B9/800 på markedet.

– Blåtannhøytaleren er et kult produkt som de fleste vil ha god nytte av. Og så blir det spennende å se hvordan vi nordmenn synes om å snakke til produktene, sier Birkeland.

Kygo selv stakk innom IFA-messen og holdt en intimkonsert for blant annet Aqipa-ansatte. Foto: Kygo Life

Den nye høyttaleren lar deg strømme musikk, skru på TV-en, dimme lyset, eller be om værmeldingen og mye mer med stemmen.

Kygo B9/800 er kompatibel med Kygo Sound App, som lar deg justere lydbildet og oppdatere programvaren. Høyttaleren er dessuten vannsikker med IPX7-sertifisering, som betyr at den tåler å senkes ned i vann på en meters dyp i 30 minutter. Den fungerer dermed også som en utendørshøyttaler.

B9/800 har ladefunksjon for mobiltelefon og nettbrett, og multiromsfunksjonalitet med Google Chromecast og WiFi-tilkobling. Den kan med andre ord integreres i system med høyttalere av andre merker, så lenge disse også støtter Chromecast.

Vil ta global posisjon

Den bærbare høyttaleren B9/800 kommer med støtte for Google Assistant. Foto: Marte Ottemo.

Kygo Life kommer også med nye sportspropper, E7/900.

– Vi er opptatte av trening i Norge, og de nye E7 trådløse treningsproppene kommer med suveren lydkvalitet. Nordmenn kjøper dyre produkter, og vi vil lage god kvalitet som ikke har den aller dyreste prisen, men som kan konkurrere med det beste på markedet på kvalitet, sier Birkeland.

– Hvordan har mottakelsen av det nye sortimentet vært fra kjedene?

– Når du har Kygo i ryggen, så kjenner folk igjen navnet. Men kjedene liker layouten på produktene og forpakningen, de liker det skandinaviske preget på designet og det er veldig viktig for oss. Det er pent og brukervennlig, og mottakelsen er veldig bra, sier han.

– Kygo er et globalt merkenavn, hvilke ekspansjonsplaner har Kygo Life framover?

– I dag er vi representert i Norden, og vi går nå inn i Østerrike og Tyskland via distributøren Aqipa. Det betyr at vi kommer inn i butikker som Mediamarkt og Saturn. Så vil vi ekspandere til det amerikanske og asiatiske markedet, så vi vil ha globalt herredømme, ler Birkeland.

– Hvilke forskjeller er det på det nordiske og det sentraleuropeiske markedet?

– Når vi selger våre produkter i det norske markedet gjennom aktører som for eksempel Power, kjøper de inn sentralt og distribuerer selv videre til sine butikker. Hos Mediamarkt får hver enkelt butikksjef selv velge hvilke produkter han ønsker å selge. Det er en annerledes forretningsmodell enn i Norge, sier han.

Kygo-navnet trakk mange unge fans til standen, hvor det også var satt opp et piano for de som ville prøve seg som musiker. Foto: Marte Ottemo.

I forbindelse med Aqipa-avtalen inviterte Kygo Life på intimkonsert med DJ-en selv for de ansatte hos den nye distributøren på messa.

– Vi har ikke gjort noe publisitet rundt dette, du må være spesielt invitert for å få komme. Målet er å skape blest rundt vårt eget merke, og Kyrre kommer direkte fra Ibiza for å holde en intimkonsert for 200 mennesker, sier Birkeland.

Powered by Labrador CMS