BÅDE MOTE OG LYD

– Med lettdrevne hodetelefoner kan man miste noe av dynamikken. I Momentum On Ear er både denne og lydbildet beholdt.

Publisert Sist oppdatert

Det sier nøkkelkundeansvarlig Jan Ove Johansson i Sennheiser. Da vi møter ham og marketingsjef Susanne Meiniche på IFA vil de helst snakke om Momentum On Ear.

– Dette er en god hodetelefon som kommer i syv farger. Som alltid har Sennheiser lagt vekt på lyden, samtidig har vi sett at vi må tilby markedet hodelefoner som ser bra ut - i flere farger. Dette er et kvalitetsprodukt, med alcantaraskinn på putene og bøylen, stål i bøylen og fem års garanti, sier Johansson til fagbladet Elektronikkbransjen.

Prisen er 1.600 kroner for lillebroren til Momentum, som koster 2.400 kroner.

Vi ser at markedet blir oversvømt av ulike modeller, men det tar tid å lage en god hodetelefon - noe kanskje ikke alle konkurrenter har innsett

– Momentum har fått en strålende mottakelse. Vi har solgt mye av denne i Norge, og det kundene er mest opptatt av er at lyden er så god. Den sitter godt og man merker at det er et kvalitetsprodukt. Vi selger den i alle hifi-kanalene, i Humac og Elkjøp. Momentum kjøpes av dem som er litt mer opptatt av god lyd. On Ear henvender seg litt mer til de moteorienterte, som også vil ha god lyd, kanskje en litt yngre kundegruppe, sier Johansson.

Lettdrevne

Sennheiser har vært kjent for at hodetelefonene deres har vært tungdrevne når man kopler dem til en mobiltelefon eller MP3-spiller. Johansson legger vekt på at de nye modellene er lettdrevne, samtidig som lyden er god.

– Har Sennheiser kompromisset på lyden på bekostning av designet?

– Nei, det gjør vi aldri. Vi har lagt inn litt mer basstrykk i Momentum On Ear for å gi et bedre lydbilde, men vi snakker fortsatt om den gode Sennheiser-lyden.

– Dette er gjort for å møte konkurransen fra de nye og store aktørene som har tatt markedet?

– Vi leverer fortsatt den nøytrale og naturlige lyden, men har lagt til litt mer bass slik man gjerne opplever den på konsert.

Snart 70 år

– Det virker her på IFA som at Sennheiser nå fokuserer på færre produkter enn tidligere? Er dette noe som kun gjelder her på messen, eller vil vi se dette generelt fra Sennheiser?

– Dette vil skje på alle områder fremover, at vi fokuserer på enkelte produkter. Vi vil ikke oversvømme markedet med produkter med små forskjeller, sier Meiniche.

– Sennheiser runder snart 70 år. Prosessen vi nå ser, at dere retter dere mer mot mote og design, har den gått raskt nok?

– Det kan man spørre seg om; kanskje har vi sovet litt i timen. På den annen side har utviklingen gått enormt raskt de senere par årene, der vi har sett at våre konkurrenter har skapt en trend der unge mennesker bruker hodetelefoner som motetilbehør. Nå synes jeg vi har møtt kravene de unge stiller, sier Meiniche.

Ikke aktiv støyreduksjon

Johansson skyter inn:

– Vi ser at markedet blir oversvømt av ulike modeller, men det tar tid å lage en god hodetelefon - noe kanskje ikke alle konkurrenter har innsett.

I høst kjører Sennheiser en kampanje i Europa, der de lar forbrukerne på gata få prøve Momemtum On Ear.

– Vi kaller det Soundcheck, og i Norge besøker vi Oslo og Bergen. Der vil vi gjerne vil vise sluttbrukerne at hodetelefoner ikke bare handler om mote, men også om lyd. Vi har også en kampanje i hele Europa, der vi lar kundene anmelde dette produktet på vårt nettsted, sier Meiniche.

Det vil ikke være aktuelt å tilby Momentum-modeller med den aktive støyreduksjonen Sennheiser er kjent for.

Powered by Labrador CMS