JABRA FOR FULL MUSIKK

– Det er ikke Jabra som har beveget seg over i musikkbransjen, det er musikken som er kommet til mobilbransjen!

Publisert Sist oppdatert

Det sier Peter Hartmann, sjef for musikkategorien i Jabra som er eid av danske GN Netcom A/S. Selskapet arbeider med høreapparater og tilbehør til telefoni, og har siden 2005 også satset på musikkrelaterte produkter.

– Vi står overfor en nysatsing i dette segmentet, med en lang rekke produkter av høyeste kvalitet. Årsaken er enkel; smarttelefonene er langt mer enn en kommunikasjonsenhet. De brukes mye til underholdning, og vi har derfor begynt å lage stereoprodukter, sier Hartmann til fagbladet Elektronikkbransjen når vi møter ham på Mobile World Congress (MWC) i Barcelona i februar.

– Hvordan spår du at utviklingen vil være de neste fem årene; vil musikk bli større enn telefoni for Jabra?

Plutselig er vi blitt konkurrenter med Sony, Beats, Monster og Philips

– Helt sikkert. Stereotilbehør er allerede langt større enn mono. Når det gjelder blåtann-tilbehør er mono fortsatt større, men stereo vokser eksplosivt også her.

Solemate kom i august

Det første produktet i Jabras nye musikksatsing var blåtannhøyttaleren Solemate. John Bäckström, salgsdirektør for konsumentproduktene i Norden, sier mottakelsen av denne har vært svært god.

– Produktet er ute i forbrukerelektronikk-kanalene, som er blitt langt viktigere for oss nå som vi er kommet med musikkprodukter, sier Bäckström.

Solemate er utviklet i Danmark, og kom i salg i august i fjor. Hartmann forteller at den selges over hele verden, og sier Solemate har vært et viktig første steg i Jabras nye satsing på musikk.

– Dette er et solid kvalitetsprodukt med en sterk audiodel. Det er viktig for oss at vi har kundenes tillit på begge disse områdene, og vi følger nå opp med hodetelefonene Revo, Revo Wireless og ørepluggene Vox, sier Hartmann.

Blåtann og NFC

Hodetelefonen Revo finnes i kablet utgave og i blåtannversjon med NFC. Både disse og ørepluggene Vox er utviklet i Danmark.

– Vi har tidligere hatt en rekke audioprodukter, som Halo 2, Clipper, Street 2, Rhythm og Chill, mens Solemate, Revo og Vox representerer en ny satsing på høykvalitet, sier Hartmann.

– Hvordan har Jabra tenkt når dere har utviklet disse?

– Vi vet at folk som har en smarttelefon er kvalitetsbevisste. De bruker telefonen til mye, både i arbeid og fritid. Derfor har vi sagt at produktene våre skal være ekstremt holdbare, og vi har brukt aluminium og stålhengsler i dem. Vi har i samarbeidet med Dolby Laboratories utviklet applikasjonen Jabra Sound, som finnes både for Ios og Android. Denne gir virtuell kringlyd med fyldigere bass og mer distinkt diskant, og har en grafisk equalizer. Man kan også lage egne spillelister og dele musikken via sosiale medier, sier Hartmann.

Appen er gratis for Revo- og Vox-kunder i Apples App Store og Google Play, og kan kjøpes til Jabras øvrige produkter.

Nøytral lyd

Hartmann beskriver lyden i Revo og Vox som nøytral og flat, og sier dette er bevisst.

– Man må ikke tolke dette som produktene ikke lyder godt, men det gjør det mulig for forbrukeren å forfine lyden via Jabra Sound.

– Hva vil dere gjøre på salgssiden i Norden for å få produktene ut til kundene?

– Vi satser på flere områder, med arrangement, kontakt med bloggere, egne nettsider og det man kaller guerrilla marketing. I detaljhandelen kommer vi også til å kjøre aktiviteter, og vi er svært klar over at de butikkansatte kommer til å selge mer hvis de liker produktene, sier Bäckström.

– Hva er det beste salgsargumentet?

– Slagordet er Designet for sound - Engineered for life. Det er viktig at man forstår at dette er musikktilbehør man kan bruke til alt, i alle situasjoner. Man skal være sikker på at produktene tåler nesten alt man utsetter dem for, og at man kan få dem til å lyde nøyaktig som man ønsker. Dette er de ultimate hodetelefonene for smarttelefonen, sier Hartmann.

Dolby-stempel

– Så de er ikke beregnet for bruk hjemme ved stereoanlegget?

– Jo, selvsagt. Disse produktene er beregnet på bruk hvor enn man måtte befinne seg, smiler Hartmann.

– Hvem er de største konkurrentene til hodetelefonen Revo?

– Det er mange. Plutselig er vi blitt konkurrenter med Sony, Beats, Monster og Philips. På grunn av den harde konkurransen har vi inngått samarbeidet med Dolby Laboratories, som gir oss et kvalitetsstempel på at vi lyder godt, sier Hartmann.

Både de to Revo-modellene og ørepluggen Vox har Dolby Digital Plus. Blåtann-utgaven, Jabra Revo Wireless, skal være verdens første trådløse hodetelefon med Dolby-teknologien, og man kan pare den med lydkilden via NFC. Den kablede versjonen har en 3,5 mm inngang på begge sider, slik at man kan seriekoble dem hvis flere vil lytte til den samme kilden samtidig.

Kabelen på ørepluggene Jabra Vox er forsterket og firkantet for å redusere sjansen for krøll. Selve pluggene kalles ColorCore EarGels, og skal øke både komfort og lydopplevelse.