VIL VÆRE BEST PÅ VELVÆRE

MG 330 Shiatsu massasjesete gir rygg- og nakkemassasje. Foto: Beurer

Wellectronics AB har siden 2007 solgt Beurers produkter til elektrofaghandel og apotek i Sverige. Nå skal de gjøre det samme i Norge.

Publisert Sist oppdatert

Under IFA-messen i Berlin møter vi fire av de fem deleierne i Wellectronics, som alle arbeider i selskapet. Inne på eiersiden er også den tyske produsenten Beurer, som er mest kjent for sine helse- og velværeprodukter.

– Vi har lykkes godt i Sverige, og Beurer ønsket at vi skulle gjøre det samme i Norge. Siden den 1. april har vi vært i gang også på dette markedet, sier administrerende direktør Kristian Stark til fagbladet Elektronikkbransjen.

Beurer, som i 2019 kunne markere sitt 100 års-jubileum, har gjennom årene blant annet vært representert av Sting Nordic og Mercante i Norge.

Jonas Bååth (f. v.), Niklas Andersson, Kristian Stark, Magnus Hartzell og Thomas Hellström (ikke til stede) er sammen med Beurer eiere av Wellectronics. Foto: Stian Sønsteng

– I første omgang er det vår svenske organisasjon som bygger opp Beurer i Norge, men på sikt ønsker vi å etablere oss lokalt, sier Magnus Hartzell.

Han etablerte Wellectronics i 2004, sammen med Jonas Bååth. Hartzell var tidligere markeds- og Sverige-sjef i Grundig, mens Bååth var tidligere salgsdirektør for brunevarer i LG i Norden, og de to var tidligere kolleger i OnOff-kjeden.

– Vi fikk også i oppdrag å lansere Urbanears og Marshall, og fikk så mye å gjøre med dette at vi tok inn en tredje kollega fra OnOff; Thomas Hellström, sier Hartzell.

I fjor kom Kristian Stark og Niklas Andersson inn i selskapet, og de fem eier i dag 75 prosent av Wellectronics gjennom morselskapet Brownbox AB, mens tyske Beurer eier resten.

EM 55 Menstrual Relax+ skal gi lindring av menstruasjonssmerter og endometriose. Foto: Beurer

 

Apotekene viktig

I Sverige omsetter Wellectronics for rundt 100 millioner kroner. Kristian Stark vil ikke si noe konkret om ambisjonene i Norge, men viser til at det norske markedet blir beregnet å være omtrent halvparten av det svenske.

I Sverige er både elektrofaghandel og apotek salgskanaler for Beurer.

– Vi har sett at svenske apotek har et mye bredere sortiment enn de norske, og i Sverige har Beurer hatt en fantastisk utvikling i disse kanalene. Dette var noe Magnus startet med, for mange år siden, sier Stark.

Beurer BR10, 60 og 90 lindrer insektstikk ved å tilføre varme, som nøytraliserer proteinet fra insektet. Pris fra 200 kroner. Foto: Stian Sønsteng

Dette bekrefter Magnus Hartzell.

Svenske apotek har et mye bredere sortiment enn de norske

– Apotekmonopolet i Sverige ble avviklet rundt 2010, og da kom det nye aktører inn på markedet. Noen av disse har vært veldig dyktige til å bygge opp netthandelen sin, i alle produktgrupper, samtidig som de har de utvidet sortimentet til å omfatte nesten alt innen helse og velvære, sier Hartzell.

– Nå er målet at det samme skjer i Norge?

– De norske apotekene er veldig interesserte i hva vi har gjort i Sverige, og vi kommer nok til å synes også i disse kanalene fremover, sier Stark.

– I Sverige er det ikke lenger slik at folk kun går til apoteket når de er syke. De kommer også til apotekene fordi de er opptatt av helse og velvære, sier Niklas Andersson.

Luftfukteren LB 300 Plus. Foto: Beurer

– For Beurers del spiller de to bransjene godt sammen. At apotekene selger Beurer er viktige både for oss og elektrokanalene, siden det gir en viss legitimitet til våre helse- og velværeprodukter. Beurers produkter er i stadig større grad oppkoplet, og her ligger det en enorm mulighet elektrofaghandelen, siden de på dette området står mye sterkere enn apotekene, sier Hartzell.

 

Komplett leverandør

Han forteller at veien deres inn i den svenske elektrohandelen med Beurer ikke var den enkleste.

– Siden vi kom fra elektronikkbransjen, var det mest naturlig å først gå til kontaktene vi hadde her. De synes Beurer var kjempebra, men vi fikk beskjed om å komme tilbake når markedet var der. Dermed måtte vi bygge oss opp i andre kanaler, som i helsekostbutikker og lignende. Det hele snudde i 2007, da MediaMarkt kom inn i Sverige. De ville ha Beurer, kanskje fordi de kjente merket fra sitt eget hjemmemarked Tyskland. Da våknet alle, og siden har både vi og elektrokjedene lykkes godt med disse produktene, sier Hartzell.

Beurers produkter styres fra appen HealthManager Pro. Foto: Stian Sønsteng

– Hvordan vil dere beskrive Beurer som leverandør?

– Vi har arbeidet med Beurer siden 2007. De representer tysk kvalitet, er svært innovative, og driver utviklingen innen helse- og velværeprodukter. I mange selskap sies det at man er en del av en familie, men jeg har aldri opplevd det i samme grad som hos Beurer. Alt er veldig transparent, omgangstonen er lett og god, og det er korte beslutningsveier. Det er et fantastisk selskap å arbeide med, og det er derfor vi i Wellectronics er fullt fokusert på Beurer, sier Hartzell.

– Hva er de viktigste kategoriene fra Beurer hos dere?

– Det hele begynte med varmeprodukter, og dette er fortsatt en av de største kategoriene. Medisinske produkter, som blodtrykksmålere, pulsoksymetre og termometre, vokser veldig, sier Hartzell.

Niklas Andersson med nye hår- og skjeggtrimmere, samt elektriske tannbørster fra Beurer. Foto: Stian Sønsteng

– Hvem er konkurrentene til Beurer?

– Det er mange, men de befinner seg i ulike segment. Styrken til Beurer er posisjonen som verdens største og mest komplette leverandør innen helse- og velværeprodukter, sier Hartzell.

 

Beurer tilbyr mer enn 500 produkter innen helse, velvære, aktivitet, skjønnhet og barneutstyr

Hår og skjegg

– Trenger Beurers produkter å selges, eller finner kundene dem selv i hyllene?

– Mange produkter kjenner folk godt til, siden det er så mye snakk om dem, som blodtrykksmålere. Mye selger seg derfor selv, sier Hartzell.

– Beurer tilbyr mer enn 500 produkter innen helse, velvære, aktivitet, skjønnhet og barneutstyr, og produktutviklingen skjer i samarbeid med ledende institutter og spesialister, sier Andersson.

Skjønnhet er et område i sterk vekst hos Wellectronics.

– Her på IFA lanseres helt nye produktserier innen hår- og skjeggtrimmere. Kvaliteten er fantastisk god, i mellom- og høystegmentet, og vi ser virkelig frem til å ta disse ut på markedet, sier Andersson.

Skjeggtrimmeren MN4X har 12 klippelengder og to lusterbare kammer. Foto: Beurer
Barbermaskinen MN8X har 360-graders fleksibelt hode. Foto: Beurer
Hårklipperen MN5X har ti lengdeinnstillinger med seks kamstørrelser. Foto: Beurer
Multigroomeren MN9X kan brukes i dusjen. Foto: Beurer
Luftrenseren LR 401 WIFI. Foto: Beurer
RH 112 Lifepad er et hjelpemiddel for å gi riktig gjenopplivning med hjertekompresjon. Foto: Beurer
BM 81 EasyLock er en helautomatisk blodtrykksmåler. Foto: Beurer
BM 81 EasyLock er en helautomatisk blodtrykksmåler. Foto: Beurer
Den diskrete skammelen FM 120 gir Shiatsu fotmassasje. Foto: Beurer
EM 55 Menstrual Relax+ skal gi lindring av menstruasjonssmerter og endometriose. Foto: Beurer

Stark sier hjertet hos Beurer er HealthManager Pro-appen, som kommer på alle nordiske språk.

– Har kan man overføre dataene fra den smarte personvekten, blodtrykksmåleren og termometeret, og det blir enklere å følge med, uansett hvilket produkt det er snakk om. Informasjonen kan enkelt deles med helsevesenet, sier Andersson.

Beurer TENS/EMS elektrostimulering er produkter som skal gi smertelindring med transkutan nervestimulering og elektrisk muskelsimulering.

– Her har vi blant annet to produkter som skal gi lindring av menstruasjonssmerter og endometriose. Disse koster 800 og 1.100 kroner, avhengig av størrelse, sier Andersson.

RH 112 Lifepad kan se ut som en musematte, og er et hjelpemiddel for å gi riktig gjenopplivning med hjertekompresjon.

– Den gir lys- og lydsignal, slik at trykk og tempo blir riktig, og koster 700 kroner, sier Andersson.

Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 5/2023, som ble distribuert uke 41. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Powered by Labrador CMS