Stor fotokalender er kåret til 'Årets bildeprodukt 2022/2023'. Foto Cewe
Stor fotokalender er kåret til "Årets bildeprodukt 2022/2023". Foto Cewe

ÅRETS BILDEPRODUKT: STOR FOTOKALENDER

Store fotokalendere i størrelser som 30x40 og 30x40 cm. er kåret til «Årets bildeprodukt 2022/2023». Finalister i kategorien er fotobok og storformat.

Publisert Sist oppdatert

Fagbladet Elektronikkbransjen har i samarbeid med eksperter fra detaljhandelen kåret årets produkt i 16 kategorier, og «Årets bildeprodukt 2022/2023» ble store fotokalendere. Dette er 19. år på rad bransjebladet står for kåringen, der også årets julegave utpekes. Egne fagjuryer har vurdert produktenes egenskaper, om de tilfører markedet noe nytt, og forventet popularitet hos det norske folk. Det hører også med i kriteriene at produktene må ha kommet i salg i Norge etter 1. januar 2022, og være tilgjengelig i handelen frem mot jul.

Se alle årets vinnere!

Fagjury i denne kategorien: Odd Richard Valmot (Teknisk Ukeblad), Toralf Sandåker (FotoMag), Marte Ottemo (Elektronikkbransjen) og juryleder Stian Sønsteng (Elektronikkbransjen).

Stephan Stein (t. v.) og Lisbeth Bjerknes i Cewe Norge mottok prisen for «Årets bildeprodukt 2022/2023». Foto: Tore Skaar
Stephan Stein (t. v.) og Lisbeth Bjerknes i Cewe Norge mottok prisen for «Årets bildeprodukt 2022/2023». Foto: Tore Skaar


Stor fotokalender

Stor fotokalender er kåret til «Årets bildeprodukt 2022/2023». Foto Elite Foto
Stor fotokalender er kåret til «Årets bildeprodukt 2022/2023». Foto Elite Foto

En fotokalender med personlige bilder er en ny gave hver måned, som varer et helt år. I størrelser som 30x40 og 30x45 cm er den også et kunstverk, som kan henges på veggen. Tradisjonelt er fotokalendere fulle av bilder av barn og familie, som gis til besteforeldre, onkler og tanter, men i takt med den stadig økende fotointeressen velger stadig flere å dele sine egne bilder, kanskje med helt andre motiv. Valgmulighetene er mange både når det gjelder antall bilder, form, størrelse og papir, man kan velge mellom en rekke ferdige design, eller lage hele kalenderen selv. Pris fra 330,-


Finalister:

Fotobok

Finalist: Fotobok. Foto: Elite Foto
Finalist: Fotobok. Foto: Elite Foto

Det norske folk tar i snitt 1.753 bilder i år, og mange av disse finner veien inn i fotobøker. Under pandemien økte salget av fotobøker kraftig, da mange plutselig fikk tid til å rydde og sortere bildene sine. Aktørene i bildebransjen har alle egne apper som skal gjøre det enkelt å lage fotobøker, også rett fra mobilen, og en bok full av gode minner er en ypperlig gave til venner og familie. Det er et utall valgmuligheter i design og format på bøkene, slik at brukeren selv kan sette sammen sitt helt eget produkt. Pris fra 60,-

Storformat

Finalist: Storformat. Foto: Fotoknudsen
Finalist: Storformat. Foto: Fotoknudsen

Interiørkategorien fortsetter ifølge bildebransjen å vise en sterk salgsvekst også i år. Forbrukerne har fått øynene opp for muligheten til å forstørre opp favorittbilder i stort format, til det bildebransjen mener er en meget overkommelig pris. Enten det er bilder av familie og venner, eller kunstfoto, finnes det en hel rekke størrelser og utførelser som skal få det beste ut av bildene, som fotoplakat, bilder trykket på lerret eller aluminium, skumplate eller plexiglass. Storformat kombinerer en personliggjøring av interiøret hjemme, med det å ha et kunstverk på veggen. Pris fra 40,-


Powered by Labrador CMS