Daglig leder Jo Petter Kjeldset viser frem 3D-skriveren Creator 3 fra Flashforge. Foto: Jan Røsholm
Daglig leder Jo Petter Kjeldset viser frem 3D-skriveren Creator 3 fra Flashforge. Foto: Jan Røsholm

TURA TURER FREM

Utstyrsleverandøren Tura Scandinavia har opplevd sterk vekst under pandemien, og har utvidet produktsortimentet med flere nye kategorier.

Publisert Sist oppdatert

Med nye og større lokaler er produktspekteret utvidet for Tura Scandinavia. Grafiske produkter og småelektronikk er kommet i sortimentet, samtidig som det registreres en salgsvekst i de øvrige produktområder.

Nytt lokale og nye kategorier

Morphy Richards Dampkoker med stor kapasitet på 6,8L for å tilberede et helt måltid for fire. 8 programmer. Pris: 1.800,-
Morphy Richards Dampkoker med stor kapasitet på 6,8L for å tilberede et helt måltid for fire. 8 programmer. Pris: 1.800,-

– Vi har ikke flyttet langt, kun til nabolokalet. Her fikk vi et eget demonstrasjonsrom i tillegg til et mer hensiktsmessig lokale, sier daglig leder Jo Petter Kjeldset når fagbladet Elektronikkbransjen møter ham i selskapets lokaler i Oslo.

Tura Scandinavia har startet med distribusjon av grafiske produkter.

– Vårt søsterselskap Network Innovation er innlemmet i Tura, og dermed kan vi blant annet tilby 3D-skrivere fra Flashforge og storformatskrivere fra Epson til både plakatering, skilt- og fotoutskrifter. I tillegg har vi fått tegnebrett fra Wacom og grafiske PC-skjermer fra Eizo, sier Kjeldset.

Britiske Morphy Richards er produsent av Tura Scandinavias satsning på småelektronikk. Foto: Jan Røsholm
Britiske Morphy Richards er produsent av Tura Scandinavias satsning på småelektronikk. Foto: Jan Røsholm
Tura Scandinavia har sett god vekstøkning på hodetelefoner under pandemien. Økt bruk av hjemmekontor er en av årsakene. Foto: Jan Røsholm
Tura Scandinavia har sett god vekstøkning på hodetelefoner under pandemien. Økt bruk av hjemmekontor er en av årsakene. Foto: Jan Røsholm

Småelektriske produkter er også kommet inn i varekatalogen.

– Vi har en stund distribuert varer fra det britiske merket Morphy Richards, og har nå også rengjøringsmaskiner fra Bissell i sortimentet. Vi startet rolig, men øker innsatsen rundt husholdningsprodukter fortløpende, sider Kjeldset.

Vi opplever nå, i motsetning til tidligere, at tredjepartstilbehør er mer akseptert

Tura Scandinavia har også startet med lydprodukter fra Sonoro. Produktene strekker seg fra høyttalere til alt-i-ett-anlegg via bærbare digitalradioer med blåtann.

– Modellen Meisterstück har både et fint design og flott lyd, så denne er vi spente på, sier Kjeldset.

Sonoro Meisterstück har en utsalgspris på rundt 11.000 kroner.

Eget merke for mobiltilbehør

Tura Scandinavia har sitt eget varemerke for mobiltilbehør; Gear by Carl Douglas.

– Historien bak merkenavnet er litt artig. Stefan Eriksson som eier Tura Scandinavia uttalte for mange år siden at dersom han fikk en sønn, skulle han hete Carl Douglas. Stefan fikk tre døtre, sier Kjeldset.

Bissell Icon Advanced stavsuger på 25V roterer i 675 km/t og 50 minutter driftstid i lav effekt-modus. Vekt: 3,2 kilo. Pris: 4.800,
Bissell Icon Advanced stavsuger på 25V roterer i 675 km/t og 50 minutter driftstid i lav effekt-modus. Vekt: 3,2 kilo. Pris: 4.800,

For øvrig er en jamaikansk artist ved samme navn kjent for låta «Kung Fu Fighting».

Tura opplever ifølge Kjeldset god vekst på kategorien mobiltelefontilbehør.

De nye lokalene inneholder et stort utstillingsrom med viktige deler av produktutvalget utstilt. Foto: Jan Røsholm
De nye lokalene inneholder et stort utstillingsrom med viktige deler av produktutvalget utstilt. Foto: Jan Røsholm

– Vi opplever nå, i motsetning til tidligere, at tredjepartstilbehør er mer akseptert. Årsaken er trolig at det kommuniserer via blåtann, og dermed er det ikke nødvendig med merkespesifikt utstyr, sier Kjeldset.

Også innen hodetelefonkategorien har pandemien økt behovet for hjemmekontorutstyr og bidratt til god vekst. Tura Scandinavia distribuerer flere merker, blant annet Skullcandy, Jays, Koss, Sudio og JVC.

– De merkene henvender seg til ulike kundegrupper, men alle har de vist en fin økning under korona-perioden, sier Kjeldset.

Det er også økning i salget i flere kategorier.

– Spesielt fotokategorien og hjemmekontorutstyr har vært populært, sier Kjeldset.

Litt dyrere mikrofoner og webkamera er populært.

– Økt bruk av hjemmekontor er nok årsaken, men vi ser at økt interesse for blogging og spill også påvirker kundenes valg av tilleggsutstyr til datamaskinen. Kravet til god lyd- og bildekvalitet øker, sier Kjeldset.

Sonoro Meisterstuck er en av toppmodellene, og har en veiledende pris på rundt 11.000 kroner. Foto: Jan Røsholm
Sonoro Meisterstuck er en av toppmodellene, og har en veiledende pris på rundt 11.000 kroner. Foto: Jan Røsholm
Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 4/2021, som ble distribuert 30. august. <a target="_blank" href="https://www.mypaper.se/html5/customer/248/13267/?page=20" aria-label="">Her kan du lese artikkelen</a> og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på <a target="_blank" href="https://www.elektronikkbransjen.no/historiskarkiv" aria-label="">elektronikkbransjen.no/historiskarkiv</a>.
Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 4/2021, som ble distribuert 30. august. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Powered by Labrador CMS