JULEKLART I DRAMMEN HELE ÅRET

– De ansatte her ved Power Drammen er høyt oppe når det gjelder å få butikken juleklar, og ser frem til dette i lang tid. Målet er å ta hjem prisen også i år!

Publisert

Det sier varehussjef Lasse Bidtnes. Når fagbladet Elektronikkbransjen besøker Power Drammen før åpningstid den 15. november har de riktignok fremskyndet pyntingen noen dager til ære for våre lesere, men julen har de hatt i tankene lenge.

– Nøkkelen er å holde varehuset rent og ryddig gjennom hele året, både for å gi kundene et godt inntrykk men også fordi man dermed unngår et skippertak i november. De senere ukene har vi i tillegg til å forberede butikken til jul gjennomført ganske store endringer ellers, så det har vært hektisk, sier Bidtnes.

Midt oppe i det hele har han rykket opp i stillingen som varehussjef i den kjedeeide butikken, og det var tidligere varehussjef Ole Kristian Karlsen som tipset fagbladet Elektronikkbransjen om julesatsingen ved Power Drammen.

Natyra Rexhepi (t. v.) og Mariam Rana betjener en julepyntet kasse ved Power Drammen. Foto: Stian Sønsteng

– Han hadde et veldig engasjement for dette med å bli juleklar, og fikk her i Drammen muligheten til å gjennomføre det i en ny butikk. De fleste som er her i dag har vært med på dette, så vi har beholdt det samme fokuset og alle synes det er like gøy, sier Bidtnes.

– Merker dere dette på omsetningen?

– Det er klart, dette har stor betydning. Folk blir glade når de kommer inn i varehuset, og det gir resultater, sier Bidtnes.

Kjedenes julesjekk

Vi har vunnet juleklar-konkurransen de to seneste årene i Expert, og skal ta hjem førsteprisen også i år etter at vi er gått over til å bli Power

Flere kjeder gjennomfører en julesjekk i butikkene, der folk fra hovedkontoret kommer ut for å kontrollere at ting er på stell før julehandelen.

– Vi har vunnet juleklar-konkurransen de to seneste årene i Expert, og skal ta hjem førsteprisen også i år etter at vi er gått over til å bli Power, sier Bidtnes.

Når vi besøker Power Drammen en time før åpningstid, er det første vi møter tre karer med pusseklut.

– Det er nesten lettere å komme i julestemning her enn når du pynter hjemme, sier Emil Wike.

– Det er ikke litt for tidlig, drøyt fem uker før julaften?

– Neida. Julestemningen melder seg absolutt når vi pynter til jul her i butikken. Dette gir mye, og hele gjengen er veldig engasjerte i forhold til jul, sier Wike.

Mariam Rana ved Power Drammen sier det skaper et fellesskap å gjøre butikken juleklar. Foto: Stian Sønsteng

– Det er noe som må til, og det er hyggelig å drive med dette sammen med kollegene, selv om det nok kan være litt kjedelelig enkelte ganger, sier Hermann Otterbech.

Ganske snart trekkes de kvinnelige medarbeiderne frem, når vi begynner å snakke om hvilket engasjement staben viser rundt julepyntingen.

– Vi har kanskje litt mer interesse for julen, og kommer lett i julestemning. Men guttene lar seg trekke med, sier Natyra Rexhepi.

Varehussjef Bidtnes sier innsatsen har vært fantastisk.

– Dette er en strålende gjeng som har stått mye på, og slik har det vært i alle år her ved Power Drammen. Dette er den fjerde julen vi pynter til, og i år har nok gutta engasjert seg mer enn tidligere. De er kanskje blitt inspirert av resultatet de foregående årene, sier Bidtnes.

Felles mål

Han mener det er viktig for miljøet at alle har et felles mål med å bli ferdige til juleklar-sjekken fra kjedekontoret. Mariam Rana er enig:

Allerede i juli begynner vi å tenke på det, og da gjelder det bare å holde en høy standard i butikken hele veien

– Det skaper et fellesskap og et miljø det er fint å være en del av. Vi arbeider ganske hardt mot dette målet, og samarbeider godt for å få hele butikken pyntet og fin med de varene vi trenger. I denne perioden er vi dessuten her i butikken mye mer enn til vanlig, og vi ser derfor også mer til hverandre – og det er veldig koselig, sier Rana.

– Kan det blir for mye julepynt?

– Nei, jeg synes ikke det. Julepynten skal vekke oppmerksomhet, sier kjøkkenselger Emine Kadriu.

– Har varehussjefen begynte å pynte hjemme?

Hos Abdullah Sharif ved TV-avdelingen er de såkalte fuglebrettene apparatene står utstilt på pyntet med julepapir. TVen er en Grundig 49VLX8770. Pris: 9000,-. Foto: Stian Sønsteng

– Jeg har ikke startet helt ennå. Først måtte vi bli ferdige her i butikken. Men, jeg tipper jeg starter så smått om et par ukers tid. Jeg synes julen er en fin tid, med mye glede og forventning. Når jeg først er i gang, pynter jeg veldig mye, innrømmer Bidtnes.

– Han har pyntet verandaen allerede! skyter Silje Bråten Olsen inn.

– Dere har en annen dag som kommer; Black Friday. Forstyrrer den julestemningen?

– Vi pynter hovedsakelig til jul, men det passer fint at butikken er strøken også til Black Friday. Da får mange se hvor fint vi har fått det, sier Bidtnes.

Ved Power Drammen er det 30 ansatte. Når fagbladet Elektronikkbransjen er på besøk før åpningstid onsdag 15. november, møter vi 12 av disse.

– Alle som er her nå har vært med på juleklart, sammen med mange av de andre, sier Bidtnes.

Må holde standarden

Blant annet er det blitt hengt opp 200 meter med girlandere, både de såkalte fuglebrettene TVene står utstilt på og en rekke hvitevarer et pyntet med julepapir, og det står juletrær og julepynt rundt i butikken.

– Selv om det ikke er noen tvil om at vi har pyntet til jul, er det selvsagt først og fremst varene som dominerer varehuset, sier Bidtnes.

Om ikke lenge skal staben ved Power Drammen samles til julebord.

– Det er alltid veldig vellykket, blant annet med utdeling av priser, sier Bidtnes.

Varehussjefen forteller at de følger planer for juleklart som er lagt av hovedkontoret.

Fra venstre Lasse Bidtnes, Silje Bråten Olsen, Usman Asif, Mariam Rana, Hermann Otterbech, Emine Kadriu, Abdullah Sharif, Emil Wike og Natyra Rexhepi ved Power Drammen. Foto: Stian Sønsteng

– Vi vet når og hva som skal gjennomføres. Når det er sagt, er vi her i Drammen godt inne i det å bli juleklare, så vi starter ganske tidlig med forberedelsene. Allerede i juli begynner vi å tenke på det, og da gjelder det bare å holde en høy standard i butikken hele veien og gjennomføre eventuelle endringer i tide til butikken skal være juleklar, sier Bidtnes.

– Er det et tema at det kan bli for mye jul for tidlig for kundene?

– Nei, det blir aldri for tidlig. Det er allerede gått en måned siden julebrusen og juleølet kom i butikkene, sier Bidtnes.

– Får dere mange kommentarer fra kundene?

– Ja, det gjør vi. Det er mange kunder som sier butikken er fin, og vi ser at folk blir i godt humør og kommer i julestemning, og det er morsomt.

– Hvordan er julestemningen hos varehussjefen når butikken er full med kunder?

– Veldig god. Det hjelper ekstra på at butikken er fin. Vi hadde satt en ferdigdato i dag, men har fortsatt muligheten til å pynte enda mer, så dette stopper på en måte aldri, sier Bidtnes.

Powered by Labrador CMS