VISER LYD OG BILDE I PRAKTVILLA

I en praktvilla på Fana viser Bergen Musikkhandel (BMH) sine dyrere lyd- og bildeprodukter. – Få kan ta med kundene sine til slike omgivelser.

Publisert Sist oppdatert

Det sier Edward Lygre, som er daglig leder i BMH. Når vi møter ham i butikken i Bergen sentrum, blir vi stadig forstyrret av telefoner og kunder. I Villa Skjoldtun, 20 minutter unna, er situasjonen en helt annen. Mens desembermørket senker seg på tidlig ettermiddagstid, blir samtalen en annen. Selv bergensere som Lygre og hans nestkommanderende Anders Haukeland blir lavmælte. Kanskje virker de også mer reflekterte. Villaen eies fortsatt av familien som bodde her tidligere. Nå har flere firma leid seg inn her; størst areal har Kvänum kjøkkenstudio Bergen AS, som selger totalløsninger av kjøkken, bad og garderober fra den svenske produsenten. Et komplett kjøkken herfra kan koste fra 250.000 kroner til ganske mye mer. Da fagbladet Elektronikkbransjen er på besøk overhører vi kommentaren fra far i en familie som er på jakt etter et nytt kjøkken. Han konkluderer med at det står mellom Kvänum og Ikea. Lygre smiler fra øre til øre når han sier dette er typisk.

– Vi ønsker å bruke dette stedet til å flytte fokus fra produkt og teknologi til brukermuligheter og hvordan det vil se ut hjemme hos kunden, sier Lygre.

Annen arena

Vi ønsker å flytte fokus fra produkt og teknologi til brukermuligheter og hvordan det vil se ut hjemme hos kunden

– Gjør det at de ender opp med andre produkter enn de ellers ville gjort?

– En del legger nok igjen mer penger enn de hadde planlagt, fordi de ser hvor mye bedre totalløsningen blir, sier Lygre.

Det har til nå vært litt tilfeldig hvor mange prosjektkunder BMH har hatt, men de ser en markant økning i interessen etter at de begynte å ta dem med seg til Villa Skjoldtun. Satsingen på dette markedet har vært der over flere år, men etableringen i Villa Skjoldtun startet ved en tilfeldighet, innrømmer Lygre.

– Vi fikk en forespørsel fra Kvänum kjøkkenstudio Bergen AS, da de ønsket å flytte butikken sin ut fra sentrum og over i et annet miljø. Vi skjønte fort at det var riktig for oss, siden det gir oss muligheten til å treffe prosjektkundene på en annen arena enn i butikken i Christian Michelsensgate, sier Lygre.

Kundearrangement

BMH startet arbeidet på Villa Skjoldtun før jul 2011. Siden har de bygd om, vegger og tak er skiftet i to etasjer, og strukket kabler.

– Dette er blitt et sted kundene kan se produktene i et fint miljø, sier Lygre.

– På hvilken måte bruker dere Villa Skjoldtun i salgsarbeidet?

– Vi er så vidt kommet i gang. I høst har vi blant annet hatt et arrangement i samarbeid med de andre firmaene som holder til her. Da var det 100 besøkende innom over to dager, og etter dette fikk vi konkrete forespørsler. Før jul kjører vi også et eget arrangement, i samarbeid med Bang & Olufsen, sier Lygre.

– Hvis det kommer prosjektkunder innom butikken, avtaler vi gjerne et møte med dem her. De har med seg hustegninger som vi går gjennom sammen med dem, og gir dem ulike forslag, sier Haukeland.

Paralyserte kunder

– Hvilke reaksjoner får dere fra kundene som kommer hit?

– De føler seg så godt ivaretatt, og vil ikke gå igjen. Dette stedet er bare helt fantastisk. Selv om dette ofte er travle mennesker, blir de sittende. De blir nesten litt paralysert, sier Haukeland.

Han har hovedansvaret for Villa Skjoldtun hos BMH, der han har vært ansatt i ti år.

– Hva betyr denne arbeidsoppgaven for deg?

– Ganske mye. Jeg synes det er gøy å få en slik utfordring, ved siden av å ekspedere sorte bokser over disk. Jeg er knallinteressert i satsingen vår på større prosjekter, sier Haukeland.

I Villa Skjoldtun samarbeider BMH med leverandørene Bang & Olufsen, Loewe, Bose, samt Mono med Speakercraft. Styringssystemet som vises i villaen er KNX-baserte Gira. I Villa Skjoldtun leier også selskapet Micro Matic Norge AS kontorer og utstilling. De leverer styringssystemer og elektrisk utstyr og sørger for at systemene kommuniserer med BMHs produkter.

– De leverer smarthus-løsninger, og har gjort programmeringen av produktene våre opp mot KNX, sier Haukeland.

Hodet på blokken

– Hvem er konkurrentene deres i dette markedet?

– Vi møter selvfølgelig de andre hifi-leverandørene i distriktet, men det er ingen som har satset slik vi gjør gjennom Villa Skjoldtun, sier Lygre.

I tredje etasje har BMH tilgang til et møterom, der de kan sette seg ned sammen med kundene uten å bli forstyrret.

– I dag kom det en kunde innom i butikken som skulle bygge en hytte. Da jeg inviterte ham til et møte i Villa Skjoldtun, var han svært interessert. Slik reagerer de fleste kundene, sier Haukeland.

– Når han kommer hit er mye gjort?

– Ja, absolutt, sier Haukeland.

Lygre legger vekt på at arbeidet deres for alvor starter etter at kunden har underskrevet kontrakten.

– Da legger vi hodet på blokken. Vi forplikter oss overfor disse kundene til å ferdigstille prosjektet på en ordentlig måte, sier Lygre.

Har tatt tid

– Hvor mye har dere investert i Villa Skjoldtun?

– Vi har produkter her til en betydelig vareverdi, men den største investeringen er tiden vi har brukt. Den har vært omfattende, sier Lygre.

– Hvor ofte må dere bytte ut produktene?

– Høyttalere i tak og vegger blir ikke skiftet hvert år. TVer og lydproduktene vil vi minst skifte én gang i året, sier Haukeland.

– Kommer det kunder hit som har reist langt?

– Vi har hatt kunder her fra Haugesund. Men vi er som nevnt i en startfase, og jeg ser ikke bort fra at de rette kundene finner det verdt å ta turen hit - selv om de bor langt unna, sier Haukeland.

Powered by Labrador CMS