B&O ÅPNER OPP

Bang & Olufsen lanserer sitt første lydsystem for bruk med TVer fra andre produsenter, og nye hodetelefoner og øreplugger fra B&O Play.

Publisert Sist oppdatert

Hjemmekinosystemet Beolab 14 kommer i to versjoner. Den ene er proprietær i kjent Bang & Olufsen-stil, og bruker TV-høyttalerne for senterlyd. Den andre er for bruk med TVer fra andre produsenter, og inneholder en egen senterhøyttaler.

– Beolab 14 er oppsiktsvekkende når det gjelder størrelse og design, med stor lyd i et lite anlegg. Vi har aldri gjort det bedre. Du kan finne andre system med tilsvarende størrelse, men lyden er vi i en klasse for seg. Vi vil aldri gå så langt ned i størrelse at vi ikke 100 prosent går god for lydgjengivelsen, sier nordisk salgsdirektør Jacob Siboni til fagbladet Elektronikkbransjen.

Den danske produsenten lanserte Beolab 14 samtidig med hodetelefonene H6 og ørepluggene H3 fra undermerket B&O Play - som ikke bare selges i Bang & Olufsens egne butikker. I Norge distribueres B&O Play fra EET Europarts. Siboni er ikke redd for at B&O Play vanner ut Bang & Olufsen-konseptet.

Med Beolab 14 ønsker vi å rekruttere yngre mennesker, og vi skal ha kvinnen til å akseptere et flerkanalsystem

B&O Play 20 prosent

– Det er derfor vi har lansert B&O Play som et undermerke. Produktene kom på markedet i januar 2012, og står i dag for 20 prosent av omsetningen vår. Vi ser klart at B&O Play har vært en suksess, og Norge er et av landene der vi har den største distribusjonen av B&O Play utenfor våre egne handlere, sier Siboni.

– Bang & Olufsen har vært gjennom en tøff periode, hvordan vil du beskrive situasjonen for selskapet i dag?

– Man kan se av regnskapene våre at vi er i en utfordrende tid, men vi har valgt en riktig strategi for å klare oss. Kanskje med unntak av Norge, sparer forbrukerne i Europa heller penger enn å kjøpe forbrukerelektronikk. Med B&O Play skal vi lage produkter som er mer tilgjengelige, som henvender seg til den mer digitale generasjonen, sier Siboni.

– Dere ønsker med B&O Play å senke snittalderen på kundene deres?

– Det stemmer. På kjerneproduktene våre har vi hatt en svakt oppadgående snittalder. Vi ser et tyngepunkt fra 45 til 50 år. Også med Beolab 14 ønsker vi å rekruttere yngre mennesker, og vi skal ha kvinnen til å akseptere et flerkanalsystem. Derfor har vi lagt oss på et konkurransedyktig prispunkt der man får mye for pengene. Dette er det første lydsystemet vi har utviklet som direkte posisjonerer seg for bruk med andre merker, sier Siboni.

God utvikling i Norge

Vi møter ham i den nye Bang & Olufsen-butikken i Roald Amundsens gate 6 like ved Rådhuset i Oslo. Her vises B&O Play-produktene på en egen vegg like ved inngangen.

– Disse produktene trekker folk inn i butikken, som har fått en svært god start. Selv om det kanskje ikke ser slik ut, er butikkdesignet vårt gamle. Vi har lansert et nytt i København og man vil også se det i den nye butikken vi åpner i Shanghai til sommeren. Det nye konseptet går ut på å skape magi også i butikkelementene, med ting som beveger seg rundt og produkter som kommer ut av veggene, sier Siboni.

Han sier Bang & Olufsen har hatt en god utvikling i Norge.

– Det er også derfor vi har investert denne butikken, i et av Oslos aller fineste områder.

Bang & Olufsen har ikke eget kontor i Norge, men betjener markedet fra et skandinavisk kontor i København. Områdesjef Roger Blomqvist er bosatt i Gøteborg, og har ansvaret for Norge, Sverige og Finland.

– Vi har organisert oss med spesialister på flere områder. En av disse er produktspesialist Torgil Heggland, bosatt i Oslo med ansvar for Norge, Sverige og Finland når det gjelder produkt- og salgstrening, sier Siboni.