// Bransjetall 2022 //

Salg av både kamera og optikk steg i 2022. Foto: Fujifilm

KAMERASALGET ØKER

Kamerasalget viser for første gang på lenge et oppsving, og øker med fire prosent.

Publisert Sist oppdatert

I 2022 stiger det totale salget av kamera i Norge, og det samme gjelder for optikk. Antall solgte kompakt-kamera holder seg stabilt på 9.000 enheter, speilløse kamera øker fra 9.000 solgte kamera til 11.000, mens speilrefleks-salget faller noe, fra 5.000 enheter i 2021 til 4.000 i 2022.

Salget av actionkamera holder seg stabilt fra 2021 til 2022, med et salg på 33.000 enheter, noe som betyr at kameramarkedet i Norge vokser med fire prosent totalt målt i antall enheter.

Også salget av optikk går bedre, og øker fra 11.000 til 13.000 objektiver.

Dyrere kamera gir opptur

– Kamerasalget hadde en liten opptur i 2017, men har de fire siste årene falt igjen. Nå har markedet igjen fått et lite løft, sier Jan A. Røsholm, administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

Årsaken til at kamerasalget sett under ett de siste årene har hatt en nedgang, er at mobiltelefonen tar over for mange som kamera nummer én, og de siste årene er det lansert flere toppmodeller på mobil med fokus på bildekvalitet.

I 2021 kjøpte nordmenn fotoutstyr for til sammen 490 millioner kroner, i 2022 var tallet 593 millioner kroner, en oppgang på 21 prosent. Noe av økningen skyldes høyere priser på grunn av press på råvarepriser og logistikk, men nordmenn kjøper altså også dyrere kamera.

– I et presset kameramarked er høyere gjennomsnittspriser på både kamera, optikk og videokamera gode nyheter, sier han.

Mer penger på bilder

Elektronikkbransjens bildestatistikk viser at nordmenn fortsatt skriver ut bildene sine i fysiske formater i 2022, men i mindre volum enn året før.

Samtidig øker verdien, så mange legger velger mer eksklusive bildeprodukter.

Kamerasalget hadde en opptur i 2017, men har de fire siste årene falt igjen. Nå har markedet igjen fått et lite løft

– Under pandemien hadde mange litt ekstra tid til å lage fotobøker og årsbøker. Nå faller salget noe, så mange har kanskje benyttet fjoråret til å tømme bildebanken på PC og mobil, sier Røsholm.

Vi fikk skrevet ut 26,7 millioner bilder i 2022, og i tillegg lagde vil 272.000 fotobøker, 5,5 millioner postkort og 422.000 bildekalendre.

– Disse tallene viser at fotointeressen hos nordmenn bare fortsetter å vokse. Folk har skjønt at man også kan skrive ut bildene man tar på mobilen, og stadig flere lager og bestiller fotobøker og bilder rett fra mobilen, sier Røsholm.

Bransjens egen fotoundersøkelse viser at nordmenn i gjennomsnitt tar 1.748 bilder i året, og 63 prosent av disse er tatt med mobilen

Og bildene tatt med mobilen blir ikke bare liggende på telefonen eller delt i sosiale medier. Stadig flere skriver ut bilder og lager fotobøker av mobilbildene sine.

– Undersøkelsen viser at 51 prosent av nordmenn totalt sier de har fremkalt bilder tatt med mobilen, sier Røsholm.

Last ned bransjetallene 2022 // Pressebilder

Powered by Labrador CMS