HISTORISK VEKST I ELEKTRONIKK-SALGET I et spesielt 2020 ga hjemmekontor, mer tid til matlaging og behov for hjemmeunderholdning en vekst i elektronikksalget vi aldri tidligere har sett.
MOBILSALGET FALLER FORTSATT Nordmenn kjøper færre mobiltelefoner for fjerde år på rad, men vi bruker stadig mer penger på mobilen.
STADIG STØRRE TVER Vi kjøper noen færre og betraktelig større TVer i 2019, og nordmenn får stadig mer TV for pengene sine.
TRÅDLØST I ØRENE Nordmenn kjøpte over to millioner hodetelefoner og ørepropper i 2020, og en stadig større andel blir trådløse.
VI BRUKER MER PENGER PÅ BILDER Kamerasalget fortsetter å falle, men nordmenn bruker stadig mer penger på å skrive ut og samle bildene sine.
NY BRANSJEREKORD I 2019 Nordmenn kjøper flere hodetelefoner, dyrere mobiler og mer avanserte dingser. Det ga en knapp, ny omsetningsrekord i 2019.
KAMERASALGET FALLER, MEN BILDER ØKER Kamerasalget fortsetter å falle, men nordmenn bruker stadig mer penger på bilder.
STADIG STØRRE TVER Vi kjøper noen færre og betraktelig større TVer i 2019, og nordmenn får stadig mer TV for pengene sine.
ROBOTENE TAR OVER HJEMMET Nordmenn kjøpte flere store hvitevarer i 2019, men den store trenden på hvitt er at robotstøvsugere gjør mer i norske hjem enn tidligere.
SNART EN MILLION HODETELEFONER Nordmenn kjøpte 960.000 hodetelefoner i 2019, og en stadig større andel blir trådløse.
FÆRRE MOBILER I NORSKE LOMMER Nordmenn kjøper færre mobiltelefoner for tredje år på rad, men vi bruker stadig mer penger på mobilen.
LITEN NEDGANG I ELEKTRONIKK-SALGET Nordmenn kjøper færre mobiltelefoner, mens salget av el-sparkesykler stiger kraftig.
GOD DEKNING AV PRESSEMØTET Det var godt oppmøte fra pressen da administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen, Jan Røsholm, la frem bransjetallene for 2018.
NYTT REKORDÅR FOR BRANSJEN Nordmenn kjøper større TVer, dyrere mobiltelefoner og mer avanserte dingser. Det ga en knapp, ny omsetningsrekord i 2018.
TVENE VOKSER KRAFTIG Vi kjøper noen færre TVer i 2018, men til gjengjeld blir de betraktelig større, får enda høyere oppløsning og koster mer.
FALL I KAMERASALGET, PLUSS PÅ BILDER Etter fjorårets vekst i kamerasalget, faller nå omsetningen igjen. Men vi bruker stadig mer penger på bildene våre.
VEKST PÅ SMÅELEKTRISK Nordmenn kjøpte litt færre store hvitevarer i 2018, men handler flere små elektriske produkter.
HOPP I MOBILOMSETNINGEN Til tross for en nedgang i antall solgte telefoner, vokser omsetningen i kategorien kraftig ettersom nordmenn velger de dyrere modellene.
150.000 DIGITALE ASSISTENTER Smarte høyttalere er en ny kategori for bransjen, og suser inn med 150.000 solgte enheter på kort tid.
LITEN NEDGANG I ELEKTRONIKK-SALGET En kald vinter og unormalt varm vår og sommer gir kjempesalg av vifter og varmeovner, men totalsalget går noe ned.
KAN INNFRI ØNSKE OM MIKROPLASTFILTER Høyre vil ha mikroplastfilter i vaskemaskiner. – Det er trolig teknisk mulig, men vil gå på bekostning av tids- og strømforbruk, sier Jan Røsholm.
FLERE OG STØRRE FJERNSYN Det selges flere TV-apparater enn tidligere, og nordmenn kjøper stadig større og mer avanserte apparater.
KJEMPEHOPP I MOBILOMSETNINGEN Til tross for en liten nedgang i antall solgte telefoner, vokser omsetningen i kategorien kraftig.
FORTSATT DAB-VEKST Dab-radioer selger fortsatt godt, mens hodetelefoner og strømmehøyttalere bidrar til vekst i lyd-omsetningen.
MINDRE HVITT I HJEMMET Nordmenn kjøpte litt færre store hvitevarer i 2017, mens robotstøvsugere blir stadig mer populært i hjemmet.
KAMERASALGET STIGER IGJEN Etter flere år med fallende omsetning, vokser nå kamerasalget. Og nordmenn bruker stadig mer penger på bildene sine.
NY OMSETNINGSREKORD FOR BRANSJEN Nordmenn kjøper flere og større TVer, færre hvitevarer og mer avanserte dingser. Det ga en et omsetningshopp i 2017.
19.200 GITARER OG 6.300 ELEKTRISKE PIANO Det ble i 2017 solgt 19.200 gitarer og 6.300 elektriske piano i Norge. – Statistikken omfatter alle de store leverandørene, sier Jan Røsholm.
FÅ BRANSJETALLENE FØRST Registrer deg som mottaker av våre nyhetsbrev, og vær blant de første som onsdag får bransjetallene elektronisk.
BRANSJETALLENE LEGGES FREM ONSDAG Onsdag 14. februar blir det klart hvordan 2017 gikk for bransjen. Da legger Stiftelsen Elektronikkbransjen frem omsetningstallene for fjoråret.
KRAFTIG OPPSVING I ELEKTRONIKK-SALGET Nordmenn får ikke nok av mobiler, TVer og smartustyr. Her er fasiten for det norske forbrukerelektronikk-markedet etter årets første seks måneder.
OPPGANG PÅ MOBIL Etter noen år med nedgang i mobilsalget, har nordmenn i 2016 fornyet telefonene sine.
FÆRRE, MEN STØRRE TVER Det selges færre TV-apparater enn tidligere, men større og mer avanserte apparater trekker omsetningen opp.
FORTSATT DAB-VEKST Dab-radioer selger fortsatt godt, mens hodetelefoner og strømmehøyttalere bidrar til vekst i lyd-omsetningen.
MINDRE HVITT I HJEMMET Nordmenn kjøpte litt færre store hvitevarer i 2016, men brukte mer penger per maskin.
BEDRE BILDER, FÆRRE KAMERA Mens salget av kamera faller, bruker nordmenn stadig mer penger på bildene sine.
OMSETNINGSREKORD I BRANSJEN Nordmenn kjøper flere mobiler, større TVer og mer avanserte dingser. Det ga omsetningsrekord for 2016.
VR OG ROBOTER KOMMER Målt i verdi ligger markedet for 2016 på samme nivå som fjoråret, til tross for oljeprisfall og uro. Det viser halvårstallene fra Stiftelsen Elektronikkbransjen.
MER HVITT I HJEMMET Ønsket om en sunn livsstil driver småel-markedet, mens store hvitevarer stiger i både antall og verdi.
FORTSATT DAB-VEKST Dab-radioer selger fortsatt godt, hodetelefoner og strømmehøyttalere bidrar til vekst i omsetningen.
MOBIL OG NETTBRETT FALLER Nedgang i antall solgte mobiler og nettbrett, men nordmenn elsker smartutstyr.
FÆRRE, MEN STØRRE TVER Det selges færre TV-apparater enn tidligere, men større og mer avanserte apparater trekker omsetningen opp.
FLERE BILDER, FÆRRE KAMERA Mens salget av kamera faller, kjøper nordmenn mer avanserte kamera. Det gir en omsetningsveks i 2015
OMSETNINGSREKORD I BRANSJEN En svakere krone til tross, nordmenn kjøper dyrere mobiler og TVer og sunnhetsbølgen driver hvitt og tilbehør. Det ga omsetningsrekord for 2015.
MOBIL OG NETTBRETT FALLER Stor nedgang i antall solgte mobiler og nettbrett, men nordmenn kjøper stadig mer smartutstyr.
FLERE OG STØRRE TVER Det selges flere TV-apparater enn tidligere, men til tross for større skjermer går gjennomsnittsprisen ned.
SUNNHET DRIVER HVITT Ønsket om en sunn livsstil driver markedet for hvitevarer, og omsetningen av elektriske husholdningsapparater fortsetter å øke i 2014.
HODETELEFONER I MILLIONER For første gang måler Stiftelsen Elektronikkbransjen salget av hodetelefoner i Norge, og vi runder en millioner enheter.
FLERE FOTOBØKER, FÆRRE KAMERA Mens salget av kamera faller, slår nordmenn nye rekorder når det kommer til å skrive ut bildene sine.
SUNNERE VANER DRIVER BRANSJETALL Nordmenn kjøper flere og større TVer, og sunnhetsbølgen driver hvitevarer. Det er noen av trendene i årets statistikk fra Stiftelsen Elektronikkbransjen.
STØRRE TV OG FLERE NETTBRETT Nordmenn kjøper større TVer og flere nettbrett. Det viser årets bransjetall fra Stiftelsen Elektronikkbransjen.
STØRRE, MEN FÆRRE TV-ER Det selges noe færre TV-apparater enn tidligere, men nordmenn vil ha stadig større skjermer.
NY BILDEREKORD OG MER ACTION I VIDEO Mens salget av kamera faller, slår nordmenn nye rekorder når det kommer til å skrive ut bildene sine.
FENOMENAL DAB-VEKST Norske radiolyttere tar steget fra analogt til digitalt. Salget av dab-radioer økte med nesten 140 prosent fra 2012 til 2013.
HVITT OG SMÅTT ØKTE TO PROSENT Omsetningen av elektriske husholdningsapparater fortsetter å øke i 2013, og det ble nådd en omsetning på 9.333 millioner kroner.
DOBLING I ANTALL NETTBRETT Nordmenn fortsetter å kjøpe avanserte mobiltelefoner, og nettbrett har hatt kraftig vekst i 2013.
MARKEDET VOKSER IGJEN Etter et år med nedgang, vokser igjen markedet for forbrukerelektronikk. Og smarttelefonene tar en stor del av kaken.
STØRRE TV BREMSER PRISFALLET Nordmenn kjøper stadig større TVer, og det bidrar til å bremse de siste årenes fall i TV-markedet.
ACTION I KAMERAMARKEDET To nye produktgrupper gir løft i fotomarkedet. Høyere priser sørger for vekst i omsetningen.
KRAFTIG VEKST FOR DIGITALRADIO Det ser ut til at nordmenn tar steget fra analog til digitalt på radio. Salget av dab-radioer økte med 64 prosent.
HVITEVARER VOKSER VIDERE Oppussingsprosjekter og hyttebygging gir verdiøkning innen hvitevarer, og de store maskinene vokser mest.
DYRERE OG SMARTERE MOBILER Mobilmarkedet økte 22 prosent i fjor, takket være stadig dyrere og mer avanserte mobiletelefoner. Nettbrettene satte i fjor virkelig spor etter seg.
HVITEVARENE REDUSERTE BRANSJENEDGANGEN God økning i omsetningen av hvitevarer og småelektriske produkter gjorde at bransjens totale omsetning i 2011 ble mindre redusert enn ventet. Det ble imidlertid nedgang i alle de andre hovedgruppene.
VERDIØKNING PÅ HVITT Som eneste hovedproduktgruppe ble det verdiøkning i omsetningen av elektriske husholdningsapparater. Oppgangen gjelder både hvitevarer og småelektriske produkter.
TV-SALGET NED TIL NORMALT NIVÅ? TV-omsetningen sank 12,3 prosent i volum, til 520.000 apparater. Verdien gikk ned 22,3 prosent. 2011-volumet er muligens et normalnivå for årene fremover.
65 PROSENT DIGITALRADIOVEKST Det er god fart i digitalradiosalget. Totalt ble det omsatt 135.000 enheter i fjor, en vekst på 65 prosent fra 2010.
65 PROSENT VAR SMARTE TELEFONER Som ventet økte smartandelen for mobiltelefoner fra cirka 50 prosent i 2010 til 65 prosent i fjor. Totalomsetningen gikk som ventet litt ned.
SYSTEM FORTSATT PÅ TOPP 2011 ga et kraftig fall i omsetningen av kompaktkameraer, men speilreflekssalget er fortsatt på topp.
SMÅELEKTRISK ØKTE MEST Salget av småelektriske produkter vokste med hele 16 prosent, mens salget av de store produktene økte med 7 prosent. Innbygging er i fokus.