// Bransjetall 2022 //

Det ble kjøpt færre men større TVer i 2022. Foto: TCL

MER AV DE STØRSTE TVENE

Vi kjøper færre, men større TVer i 2022, og det er blitt hardere konkurranse mellom strømmetjenestene.

Publisert Sist oppdatert

TV-salget fortsetter å falle etter en kraftig økning i starten av pandemien. Antall solgte TVer er ned sju prosent, fra 368.000 til 342.000 solgte enheter. Samtidig faller verdien kun med 3,7 prosent, noe som tyder på at nordmenn kjøper både større og dyrere TVer.

Totalomsetningen for TV i 2022 ender på 3,22 milliarder kroner, mot 3,32 milliarder kroner i 2021.

65 tommer er den nye folke-TVen

Størrelsen på TVene nordmenn kjøper flest av har krøpet oppover år for år, og i 2021 ble 65-tommer for første gang den mest populære TV-størrelsen, etter at 55-tommeren har hatt tittelen i flere år.

I 2022 er 55-tommeren tilbake som den mest solgte TV-størrelsen, fordi vi i stedet for å velge en 65-tommer går over til de største TVene.

Størrelsen på folke-TVen er nå på 65 tommer. Foto: Samsung

I 2021 var 29,6 prosent av alle TVer solgt i Norge en 65-tommer, i 2022 er tallet 27 prosent. 55-tommerne får en markedsandel på nesten 29 prosent, men størst prosentvis vekst er det i de største kategoriene.

– I 2022 er andelen 75 tommer og større av det norske TV-markedet økt fra 12 til 13 prosent, sier Marte Ottemo, kommunikasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

Strømming øker fortsatt

I snitt abonnerer norske husholdninger på to forskjellige strømmetjenester, men det er forskjeller mellom aldersgruppene

Stiftelsen Elektronikkbransjen kjører også hvert år en undersøkelse om hva nordmenn ser på TVene sine.

Andelen som abonnerer på strømmetjenester holder seg stabilt på 78 prosent i 2022, men det er en del endringer i hvilke tjenester vi betaler for. Netflix er fortsatt mest populært, men faller fem prosentpoeng fra 2021 til 2022. Fra at 60 prosent av de spurte sa de hadde et Netflix-abonnement i 2021, er tallet falt til 55 prosent i 2022.

HBO er nummer to på listen, og har to prosentpoeng flere kunder i 2022, opp til 32 prosent av de som abonnerer på en strømmetjeneste. Relativt nye Disney+ øker med fem prosentpoeng, og deler tredjeplassen med Viaplay på 28 prosent av norske strømme-husholdninger.

Netflix er fortsatt mest populært med 55 prosent andel i 2022 Foto: Netflix

– I snitt abonnerer norske husholdninger på to forskjellige strømmetjenester, men det er forskjeller mellom aldersgruppene. Personer mellom 18 og 29 år abonnerer i gjennomsnitt på 2,5 ulike strømmetjenester, mens tilsvarende tall for personer i aldersgruppen 60 år og eldre er 1,2, sier Ottemo.

(Summen blir høyere enn 100 prosent, da mange abonnerer på mer enn én tjeneste). NRKs gratis nett-tjeneste er ikke med i oversikten.

Ser TV på mobilen

Når det gjelder nordmenns TV-vaner ser vi at nettbrett og mobil ikke har tatt over for boksen i stuen, men at flere nordmenn ser innhold på ulike steder.

Andelen som ser film på mobil er på 29 prosent. Foto: iStock

84 prosent sier de ser TV-innhold på selve TVen, stabilt i forhold til 2021. Andelen som ser TV på mobilen er ned to prosentpoeng, fra 31 til 29 prosent. De som ser film og serier på PCen er like mange, 29 prosent i 2022, ned fra 31 prosent i 2021.

(Summen er over 100 prosent, da mange ser TV på flere ulike plattformer).

– Med større datapakker, muligheter for offline seing fra flere strømmetjenester og mer innhold produsert for små skjermen, har andelen som ser TV på andre enheter økt jevnt fram til 2020. Det er litt overraskende at vi ser en nedgang i 2021, sier Ottemo.

Last ned bransjetallene 2022 // Pressebilder

Powered by Labrador CMS