// Bransjetall 2022 //

Salget av store hvitevarer falt i de fleste kategorier. Foto: Electrolux

NEDGANG FOR HVITEVARER

Nordmenn kjøpte færre store hvitevarer i 2022, og salget av kjøkkenutstyr faller også.

Publisert Sist oppdatert

Statistikken fra Stiftelsen Elektronikkbransjen viser at totalsalget av hvitevarer og småelektriske produkter faller med ti prosent målt i verdi, og ender i 2022 på 12 milliarder kroner, ned fra 13,3 milliarder i 2021.

– Det var allerede en kraftig vekst i årene fra 2019 til 2021, og nå ser vi at salget faller tilbake mot normalt nivå. Sammenlikner vi med siste normalår i bransjen som var 2019, er det faktisk en oppgang på fem prosent, sier Jan Røsholm, administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

Støvsugersalget holdt seg relativt stabilt i 2022. Foto: Miele

Salget av store hvitevarer faller også i de aller fleste kategoriene, ned over elleve prosent målt i antall, og sju prosent i verdi. Det ble solgt 1,38 millioner hvitevarer til en verdi på 8,4 milliarder kroner i 2022.

– Nedgangen gjelder over alle kategoriene, det færre flere frysebokser, tørketromler, oppvaskmaskiner og kjøleskap enn i 2021. Sammenlikner vi igjen med 2019-tallene, er fallet på knappe tre prosent, sier Røsholm.

Fulle kjøkkenskap

I starten av pandemien viser bransjeforeningens tall at nordmenn definitivt hadde mer tid på kjøkkenet, men etter den kraftige veksten faller nå salget av kjøkkenutstyr med 29 prosent.

– Det ble solgt 1,28 millioner stavmiksere, brødbakemaskiner, juicepresser, vaffeljern, kjøkkenmaskiner og andre matlagingsprodukter i fjor, mot 1,93 millioner i 2021, sier han.

Det er tydelig at stengte restauranter og mer tid hjemme gjorde at nordmenn brukte pandemien til å lage mat fra bunnen av, men nå ser det ut til at norske kjøkkenskap er fulle. Sammenlikner vi med normalåret 2019 er det fortsatt et stort fall målt i antall solgte enheter, ned 15 prosent.

Det blesolgt 1,28 millioner småelektriske kjøkkenprodukter i fjor. Foto: Wilfa

Mens salget av ulike typer kaffemaskiner steg kraftig under pandemien, synker nå totalsalget, ned 30,6 prosent fra 268.000 til 186.000 enheter.

Det er den tradisjonelle kaffetrakteren det fortsatt selges mest av, det ble solgt 113.000 traktere i 2022, ned fra 130.000 i 2021. Salget av kapselmaskiner går ned med 47 prosent, fra 90.000 til 48.000 solgte enheter, mens de helautomatiske espressomaskinene faller fra 48.000 til 27.000 stykk.

Unntaket er hårstyling-produkter som fønere, rettetenger og varmluftsbørster, hvor salget øker med 51 prosent

– God kaffe på hjemmekontoret er viktig, men det ser ut som de fleste valgte å investere i kaffemaskinen i 2020 og 2021, sier Røsholm.

Styler håret hjemme

Mens vi kjøper færre dingser til kjøkkenet, ser det ut som vi investerer litt mer i skjønnheten. Salget av produkter innen personlig pleie-kategorier faller med 9,5 prosent, fra 854.000 til 773.000 enheter, fordelt på produkter som hårfønere, barbermaskiner, elektriske tannbørster, personvekter og skjeggtrimmere.

– Unntaket er hårstyling-produkter som fønere, rettetenger og

varmluftsbørster, hvor salget øker med 51 prosent, fra 148.000 til 223.000 enheter, sier Røsholm.

Det er også en liten nedgang i personlig pleie-kategorien. Foto: OralB

Støvsuger-salget holder seg relativt stabilt, med et fall på 3,8 prosent, til 484.000 enheter. Mest populært i kategorien er håndholdte stavstøvsugere og robotstøvsugere, hvor sistnevnte står for rundt 20 prosent av markedet.

Last ned bransjetallene 2022 // Pressebilder

Powered by Labrador CMS