Mobilene blir dyrere, og nordmenn beholder telefonene stadig lengre. Foto: Samsung

FÆRRE MOBILER SELGES

Nordmenn kjøper færre mobiltelefoner, og det er ny rekord i hvor lenge vi beholder mobilen før vi bytter. Samtidig kjøper flere brukte telefoner.

Publisert Sist oppdatert

Mobilsalget faller for sjuende år på rad og antall solgte mobiler går ned fra 1,36 millioner i 2022 til 1,2 millioner i 2023, en nedgang på 12 prosent. Verdien på mobilmarkedet faller også 4,5 prosent, fra 8,8 til 8,4 milliarder kroner.

– Mobilen har tatt over funksjonene til andre produkter, og er nå nordmenns primærkamera, surfebrett og jobbverktøy. Mobiltelefonen er blant nordmenns viktigste eiendeler, og vi legger gjerne litt mer penger i ny mobil, sier Marte Ottemo, kommunikasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

 

Venter lengre med å bytte

Høy pris er en av grunnene til at vi 2023 setter ny rekord i hvor lenge vi beholder mobiltelefonen før vi kjøper ny.

I 2020 beholdt vi mobilen i 32,5 måneder, i 2021 svarer folk at de venter i hele 35,6 måneder før de kjøper ny, i 2022 beholder mobilen i 37,9 måneder. I 2023 settes en ny rekord, nå går det 38,5 måneder mellom hver gang vi bytter mobil.

Last ned tabellene her

– Det vil si at gjennomsnittlig levetid for en mobiltelefon i dag er mer enn tre år og tre måneder. Det er en kraftig økning i forhold til for noen år tilbake, hvor vi byttet telefon hver 18. måned, sier Ottemo.

Brukte mobiler tar større biter av mobilmarkedet, og blant de som ser trenden er Per-Ivar Kleivdal i Modino. Foto: Modino

Den gjennomsnittlige levetiden for mobiltelefoner er i 2023 lengre for alle grupper av forbrukere, med unntak av aldersgruppen mellom over 50 år. Kvinner beholder telefonen lengre enn menn, og de over 50 har den gamle mobilen i 3,4 år før de skifter.

Tallene fra vår undersøkelse tyder på at det er solgt 275.000 mobiler i bruktmarkedet i 2023.

Utvalget består av personer 18 år og eldre, det vil si at de yngste brukergruppene ikke er med i undersøkelsen.

Både kjedene og bransjen som helhet satser i stadig større grad på å reparere og sette brukte produkter tilbake på markedet. Nå ser det ut til at også norske forbrukere er klare til å kjøpe brukt.

– Vi har spurt norske forbrukere om de har kjøpt en brukt telefon, og tallene fra vår undersøkelse tyder på at det er solgt 275.000 mobiler i bruktmarkedet i 2023.

Nettbrettmarkedet fortsetter å falle noe i 2023, ned fra 407.000 i 2022 til 354.000.

 

Salget av enklere smartarmbånd faller kraftig, mens smartklokker vokser. Foto: Garmin

Velger smart på håndleddet

Nordmenn liker å måle trenings- og aktivitetsnivå, og i 2023 skjedde den en kraftig endring i sammensetningen av markedet, ifølge Stiftelsen Elektronikkbransjens undersøkelse.

Salget av de enklere smartarmbåndene faller kraftig, fra 560.000 til 280.000 solgte enheter. Til gjengjeld vokser salget av smarte treningsklokker kraftig, opp fra 600.000 til 840.000 enheter.

– Det er stort sett eneste kategori vi ser har hatt vekst i 2023. Det har vært mye fokus på kroppens eget batteri, blant annet med boken Pulskuren og mange oppslag i medier. Det kan være en del av forklaringen på hvorfor mange nordmenn har investert i en mer avansert klokke, sier Ottemo.

Kjente merkenavn har tatt steget inn i markedet for aktivtetsarmbånd og smartklokker, tradisjonelle sportsklokkeprodusenter som Garmin og Polar har lansert design-modeller i høyere prisklasse, og også luksusmerker som Breitling og Tag Hauer har modeller med smarte funksjoner. Samtidig har de tradisjonelle produsentene som Samsung og Huawei både forbedret design, batterilevetid og teknologi som e-sim i sine klokker.

Bransjetallene ble lagt frem torsdag 15. februar 2024. Se video på Facebook.com/elektronikkbransjen.

Powered by Labrador CMS