POSITIV TENDENS TROSS NEDGANG

Stavmiksere øker med 17 prosent i volum og 24 prosent i verdi. På bildet Bosch ErgoMaster Serie 6. Foto: Bosch

– Våre tall for første halvår viser en nedgang totalt på 10 prosent i volum og 4 prosent ned i verdi. Samtidig ser vi gode plusstall i en rekke kategorier.

Publisert

Det sier Jan Røsholm, administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

Adm. direktør Jan Røsholm. Foto: Stian Sønsteng

– Totaltallene våre viser at folk hittil i år har kjøpt færre, men dyrere produkter. Første halvår 2024 var situasjonen omvendt, med en nedgang på 3 prosent i volum og 8 prosent ned i verdi. Hvis man legger godviljen til, kan man tenke at vi i forhold til situasjonen på samme tid i fjor, nå ser en bedring, sier Røsholm.

Han viser til at den svake kronekursen gir utslag i lavere nedgang i verdi enn i volum, og at også rentenedgang med påfølgende økning i boligsalget påvirker bransjen positivt.

– Spesielt innen store hvitevarer ser vi en god økning, sier Røsholm.

Hvert år legger bransjeforeningen frem tall for totalsalget av forbrukerelektronikk og elektriske husholdningsapparater, inkludert lyd, bilde og multimedia, hvitevarer og småelektriske produkter, mobiltelefoner og datautstyr til forbrukermarkedet og hjemmekontor, med en oppdatering halvveis i året.

Kombimaskiner med vask- og tørk øker 25 prosent i volum. På bildet Hans Erik Standal i Electrolux med PerfectCare 900. Foto: Stian Sønsteng

 

Store hvitevarer opp

– De store hvitevarene har en volumøkning på 1,6 prosent, mens økningen i verdi er på 3,4 prosent, sier Røsholm.

Totaltallene våre viser at folk hittil i år har kjøpt færre, men dyrere produkter

Vask- og tørk-kategorien har en økning på nesten 8 prosent i volum og 4 prosent i verdi.

– De to vinnerne, med en økning i volum på henholdsvis 25 og 26 prosent, er kombinasjonsmaskiner med vask- og tørk, og tørketromler med varmepumpe, sier Røsholm.

Kjøleprodukter, både kjøl- og frys, har en nedgang på 4,5 prosent i volum.

– Vi ser også en god økning i antall reparasjoner. Dette forklarer vi med et ønske om å forlenge levetiden på produktene, i tråd med det grønne skiftet, men også det faktum at en reparasjon er billigere enn et nytt produkt, sier Røsholm.

Mobilsalget økte 12 prosent i verdi første halvår. På bildet Samsung Galaxy Z Fold7. Foto: Samsung

 

Småelektrisk litt ned

– Småelektriske produkter som helhet har en nedgang på 1,3 prosent i volum og 3,9 prosent ned i verdi, men her må vi huske at denne gruppen hadde en stor økning i første halvår i fjor, med 10 prosent i volum og 12 i verdi, sier Røsholm.

Stavmiksere øker med 17 prosent i volum og 24 prosent i verdi

Det er imidlertid også her noen produktgrupper som utmerker seg med sterk vekst.

– Stavmiksere øker med 17 prosent i volum og 24 prosent i verdi, mens strykejern er populært, opp 86 prosent i volum og en dobling i verdi, sier Røsholm.

Bransjeaktørene har også meldt om sterk økning i salget av aircondition, vifter, samt slush- og iskremmaskiner, med bakgrunn av den varme sommeren.

– Juli var en varm måned i store deler av landet, så da var det nok behov for å kjøle seg ned, sier Røsholm.

Helautomatiske espressomaskinene har en økning på 29 prosent i verdi. På bildet De’Longhi PrimaDonna Aromatic. Foto: De’Longhi

 

Kaffe selger godt

Kaffemaskiner selger godt, og hele kategorien har en verdiøkning på 19 prosent.

– Kaffetrakteren øker med 9 prosent i verdi, mens de helautomatiske espressomaskinene har en økning på hele 29 prosent i verdi, sier Røsholm.

 

85 prosent av TV-skjermene er nå større enn 50 tommer. På bildet LG G4-serien. Foto: LG

Fortsatt store TVer

Salget av TV er stabilt første halvår sammenlignet med samme periode i fjor.

– Det er store skjermer som selges, og 85 prosent av TV-skjermene er nå større enn 50 tommer, sier Røsholm.

85 prosent av TV-skjermene er nå større enn 50 tommer

Når det gjelder salget av mobiltelefoner, er det en nedgang på 19 prosent i volum, mens verdien øker med 12 prosent.

– Nordmenn velger toppmodellene fra leverandørene, men kronekursen spiller nok også litt inn på omsetningsveksten, sier Røsholm.

Oppgang i juli

For juli måned viser tallene fortsatt oppgang, spesielt for hvitevarer. For de store hvitevarene er volumøkningen på nesten 6 prosent, mens de småelektriske produktene har en sterk vekst på 24,5 prosent. Den varme julimåneden ga en tredobling av aircondition-salget sammenlignet med samme periode i fjor.

Artikkelen er først publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 4/2025, som blir distribuert uke 35. Du kan lese digitalutgaven av bladet fra 16. september 2025. Her ligger alle utgaver av bladet, fra og med nr. 1/1937: elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Powered by Labrador CMS