Stavmiksere øker med 17 prosent i volum og 24 prosent i verdi. På bildet Bosch ErgoMaster Serie 6. Foto: Bosch
– Våre tall for første halvår viser en nedgang totalt på 10 prosent i volum og 4 prosent ned i verdi. Samtidig ser vi gode plusstall i en rekke kategorier.
Det sier Jan Røsholm, administrerende direktør i
Stiftelsen Elektronikkbransjen.
Adm. direktør Jan Røsholm. Foto: Stian Sønsteng
– Totaltallene våre viser at folk hittil i år har kjøpt færre,
men dyrere produkter. Første halvår 2024 var situasjonen omvendt, med en nedgang
på 3 prosent i volum og 8 prosent ned i verdi. Hvis man legger godviljen til,
kan man tenke at vi i forhold til situasjonen på samme tid i fjor, nå ser en
bedring, sier Røsholm.
Han viser til at den svake kronekursen gir utslag i lavere
nedgang i verdi enn i volum, og at også rentenedgang med påfølgende økning i
boligsalget påvirker bransjen positivt.
Annonse
– Spesielt innen store hvitevarer ser vi en god økning, sier
Røsholm.
Hvert år legger bransjeforeningen frem tall for totalsalget
av forbrukerelektronikk og elektriske husholdningsapparater, inkludert lyd,
bilde og multimedia, hvitevarer og småelektriske produkter, mobiltelefoner og
datautstyr til forbrukermarkedet og hjemmekontor, med en oppdatering halvveis i
året.
Kombimaskiner med vask- og tørk øker 25 prosent i volum. På bildet Hans Erik Standal i Electrolux med PerfectCare 900. Foto: Stian Sønsteng
Store hvitevarer opp
– De store hvitevarene har en volumøkning på 1,6
prosent, mens økningen i verdi er på 3,4 prosent, sier Røsholm.
Annonse
Totaltallene våre viser at folk hittil i år har kjøpt færre, men dyrere produkter
Vask- og tørk-kategorien har en økning på nesten 8 prosent i
volum og 4 prosent i verdi.
– De to vinnerne, med en økning i volum på henholdsvis 25 og
26 prosent, er kombinasjonsmaskiner med vask- og tørk, og tørketromler med
varmepumpe, sier Røsholm.
Kjøleprodukter, både kjøl- og frys, har en nedgang på 4,5
prosent i volum.
– Vi ser også en god økning i antall reparasjoner. Dette
forklarer vi med et ønske om å forlenge levetiden på produktene, i tråd med det
grønne skiftet, men også det faktum at en reparasjon er billigere enn et nytt
produkt, sier Røsholm.
Mobilsalget økte 12 prosent i verdi første halvår. På bildet Samsung Galaxy Z Fold7. Foto: Samsung
Småelektrisk litt ned
– Småelektriske produkter som helhet har en
nedgang på 1,3 prosent i volum og 3,9 prosent ned i verdi, men her må vi huske
at denne gruppen hadde en stor økning i første halvår i fjor, med 10 prosent i
volum og 12 i verdi, sier Røsholm.
Annonse
Stavmiksere øker med 17 prosent i volum og 24 prosent i verdi
Det er imidlertid også her noen produktgrupper som utmerker
seg med sterk vekst.
– Stavmiksere øker med 17 prosent i volum og 24 prosent i
verdi, mens strykejern er populært, opp 86 prosent i volum og en dobling i
verdi, sier Røsholm.
Bransjeaktørene har også meldt om sterk økning i salget av
aircondition, vifter, samt slush- og iskremmaskiner, med bakgrunn av den varme
sommeren.
– Juli var en varm måned i store deler av landet, så da var
det nok behov for å kjøle seg ned, sier Røsholm.
Helautomatiske espressomaskinene har en økning på 29 prosent i verdi. På bildet De’Longhi PrimaDonna Aromatic. Foto: De’Longhi3
Kaffe selger godt
Kaffemaskiner selger godt, og hele kategorien har
en verdiøkning på 19 prosent.
– Kaffetrakteren øker med 9 prosent i verdi, mens de
helautomatiske espressomaskinene har en økning på hele 29 prosent i verdi, sier
Røsholm.
85 prosent av TV-skjermene er nå større enn 50 tommer. På bildet LG G4-serien. Foto: LG
Fortsatt store TVer
Salget av TV er stabilt første halvår sammenlignet
med samme periode i fjor.
– Det er store skjermer som selges, og 85 prosent av TV-skjermene
er nå større enn 50 tommer, sier Røsholm.
85 prosent av TV-skjermene er nå større enn 50 tommer
Når det gjelder salget av mobiltelefoner, er det en nedgang
på 19 prosent i volum, mens verdien øker med 12 prosent.
– Nordmenn velger toppmodellene fra leverandørene, men
kronekursen spiller nok også litt inn på omsetningsveksten, sier Røsholm.
Oppgang i juli
For juli måned viser tallene fortsatt oppgang,
spesielt for hvitevarer. For de store hvitevarene er volumøkningen på nesten 6
prosent, mens de småelektriske produktene har en sterk vekst på 24,5 prosent.
Den varme julimåneden ga en tredobling av aircondition-salget sammenlignet med
samme periode i fjor.
Artikkelen er først publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 4/2025, som blir distribuert uke 35. Du kan lese digitalutgaven av bladet fra 16. september 2025. Her ligger alle utgaver av bladet, fra og med nr. 1/1937: elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.