Kommunikasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen, Marte Ottemo, var konferansier under høstens Digitalforum. Foto: Jan Røsholm

SPORT OG SPILL PÅ DIGITALFORUM

Høstens Digitalforum gikk av stabelen i Store Studio i høst, og Stiftelsen Elektronikkbransjen stilte som vanlig med konferansier.

Publisert

Stiftelsen Elektronikkbransjen sitter i styringsgruppen Digitalforum sammen med blant andre NRK, TV 2, Nkom, IKT-Norge, RiksTV, P4, Medietilsynet og flere.

Høstens møte dreide seg om sportsrettigheter og pengespillreklame, og kommunikasjonssjef i stiftelsen, Marte Ottemo, var konferansier under møtet NRK Store Studio.

– Myndighetene har varslet at TV-distributører som sender fra utlandet skal håndheve forbudet mot spillreklame i Norge, og det kan endre både norsk innholdsproduksjon og reklamemarkedet i Norge, sier Ottemo til fagbladet Elektronikkbransjen.

Med innlegg fra både statssekretær Frida Blomgren i Kulturdepartementet, generalsekretær i Norsk Bransjeforening for onlinespill, Carl Fredrik Stenstrøm, administrerende direktør i Norsk Tipping, Åsne Havnelid, Åse Kringstad, leder Produsentforeningen i Virke og seniorrådgiver for samfunnskontakt i Discovery, Torbjørn Årsland ble problemstillingen behørig belyst fra alle sider.

I del to på programmet stod TV-kanalenes satsing på nye typer innhold. Sportsrettighetene til populære idretter blir stadig dyrere, og flere pengesterke aktører melder seg på i kampen om å få vise de mest attraktive kampene.

Myndighetene har varslet at TV-distributører som sender fra utlandet skal håndheve forbudet mot spillreklame i Norge

Fansen må forholde seg til flere abonnementer for å følge sine lag, og folke-kanalene mister rettigheter.

Derfor har flere TV-kanaler og distributører valgt å satse på mindre idretter, eller rettigheter lengre ned i ligaene på de mest populære, og nye idrettsgrener som e-sport får større utbredelse og kommersialiseres. 

– På programmet stod både et innlegg fra esportutøver Jørgen «Cromen» Robertsen fra laget Nordavind, og gründer av esport-selskapet Good Game, Harald Strømme, sier hun.

Også NRKs TV-sjef Arne Helsingen var på plass for å snakke om hvordan NRK må fornye sitt sportstilbud, mens Helge Birkelund i Amedia viste hvordan lokalavisgiganten har fått fart på sin fotballsatsing i de lavere divisjonene.

Artikkelen ble første gang publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 6/2019, som ble distribuert 20. november. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Powered by Labrador CMS