Natalia Andrievskaya er global direktør for hvitevarer i markeds- og analyseselskapet GfK. Foto: IFA
Natalia Andrievskaya er global direktør for hvitevarer i markeds- og analyseselskapet GfK. Foto: IFA

GFK SPENT PÅ SMARTE HVITEVARER

– I fjor kom en smart tørketrommel i et lavere prissjikt på markedet. Dette førte til at totalandelen for smarte tørketromler økte dramatisk.

Publisert

Det sier Natalia Andrievskaya, global direktør for hvitevarer i markeds- og analyseselskapet GfK, under IFA-messens globale pressemøte i Roma.

– Hvorfor sier så mange at de vil ha smarte hvitevarer, samtidig som så få kjøper dem? Forbrukerne tenker at disse produktene har en lang livssyklus, og at teknologien – la oss si i løpet ti år - vil bli utdatert. Mange forbrukere er ikke klar for fordelene med smarte hvitevarer; opp til 40 prosent er usikre på dette, og tenker at dette er noe som vil komme i fremtiden. Vi vet at dette kan snu når som helst, og jeg ser frem til hva leverandørene vil vise i tiden fremover, sier Andrievskaya.

En undersøkelse utført av GfK viser at 50 prosent av forbrukerne på verdensbasis er sikre på at smarthjem-produkter i nær fremtid vil endre livet deres. Sikrest er kineserne, der 75 prosent tror dette, mens tallet for Japan bare er 19 prosent. Kina sto da også i fjor for 59 prosent av totalmarkedet for smarte hvitevarer, mens Vest-Europa bare utgjorde 12 prosent.

Vi vet at dette kan snu når som helst

I 2012 var det sju smarte hvitevarer på markedet. Siden har antallet vokst dramatisk, til 4.131 i fjor og 7.178 modeller i år. I Vest-Europa sto smarte hvitevarer i januar og februar i år for 9,3 prosent av verdien i kategorien. I 2017 sto kategorien smarte vaskemaskiner i 26 europeiske land for den største andelen i verdi, med 18 prosent. Kjøleskap sju prosent, tørketromler fem prosent og koketopper for fire prosent.

– Når det gjelder smarte tørketromler, ble snittprisen dramatisk redusert i fjor, og våre tall for desember 2017 viser at den var den samme som for tørketromler uten smartfunksjon. Samtidig økte den smarte markedsandelen i verdi, til åtte prosent i årets siste måned, sier Andrievskaya.