Fra venstre administrerende direktør Gavin Slevin i Zagg International, Neil Gordon (visepresident salg) og Norden-sjef Gabriel Kjellén. Foto: Stian Sønsteng
Fra venstre administrerende direktør Gavin Slevin i Zagg International, Neil Gordon (visepresident salg) og Norden-sjef Gabriel Kjellén. Foto: Stian Sønsteng

ZAGG VOKSER MED NYE MERKER

Zagg har som mål å vokse med porteføljen, som i dag består av InvisibleShield, Mophie, Zagg, iFrogz, Gear4 og Braven.

Publisert

– Vi har som ambisjon å vokse, og en av måtene å gjøre dette på er å kjøpe opp selskap. Fokus er fortsatt mobil livsstil, med muligheten til å bruke teknologi hvor enn du måtte være, sier administrerende direktør Gavin Slevin i Zagg International.

Vi møter ham på IFA-messen i Berlin den første uken i september, og blant merkene Zagg har kjøpt de seneste par årene er Mophie, Gear4, iFrogz og Braven.

Til venstre Adrian Fennell (markedssjef) og Damien McGrath (audiosjef) i Zagg International med Braven XXL/2. Foto: Stian Sønsteng.
Til venstre Adrian Fennell (markedssjef) og Damien McGrath (audiosjef) i Zagg International med Braven XXL/2. Foto: Stian Sønsteng.

Zagg holder til i Salt Lake City i USA, mens den internasjonale delen av selskapet har hovedkontor i Shannon i Irland. Dette ledes av Gavin Slevin, som er godt fornøyd med selskapets posisjon i Norden.

– Norden er en av våre beste regioner når det gjelder penetrasjonen av flere av våre varemerker, sier Slevin.

Han sier de første tre kvartalene i 2019 har vært utfordrende, siden antall mobile enheter har hatt en nedgang i de fleste marked, og Zagg selger tilbehør til disse.

– Dette har gitt størst utslag i USA, mens vi den internasjonale delen av virksomheten har lykkes i å vokse. Dette har vi gjort på to områder; regional ekspansjon der vi har åpnet flere dører, og ved at vi har solgt inn flere av våre varemerker hos de eksisterende kundene, sier Slevin til fagbladet Elektronikkbransjen.

Han er fornøyd med selskapets portefølje, men sier de er åpne for nye muligheter.

Gabriel Kjellén viser fleksibiliteten til det støtabsorberende materialet D30, som brukes i mobildekslene fra Gear4. Foto: Stian Sønsteng.
Gabriel Kjellén viser fleksibiliteten til det støtabsorberende materialet D30, som brukes i mobildekslene fra Gear4. Foto: Stian Sønsteng.

– Bransjen vi er i er i stadig utvikling, og det er viktig at vi hele tiden er forkant. Innovasjon er en viktig del av vår suksess, sier Slevin.

InvisibleShield

Sammen med Slevin, møter vi Gabriel Kjellén, som er Norden-sjef i selskapet. Han sier Zagg kom inn på det nordiske markedet for ti år siden, med skjermbeskyttere under varemerket InvisibleShield.

InvisibleShield Glass+ VisionGuard skal beskytte både skjermen og øyet, takket være et filter som fjerner det skadelige blålyset, og har et middel som skal drepe nesten 100 prosent av bakteriene. Foto: Stian Sønsteng.
InvisibleShield Glass+ VisionGuard skal beskytte både skjermen og øyet, takket være et filter som fjerner det skadelige blålyset, og har et middel som skal drepe nesten 100 prosent av bakteriene. Foto: Stian Sønsteng.

– De seneste fem årene har vi vært representert lokalt i Norden, da jeg ble ansatt. I dag har jeg tre medarbeidere, og vi har en svært god posisjon når det gjelder skjermbeskyttere, der vi er ute hos de ledende detaljhandlerne, sier Kjellén.

Vi har en svært god posisjon når det gjelder skjermbeskyttere, der vi er ute hos de ledende detaljhandlerne

Før sommeren kom Zagg med en liten monteringsmaskin, som skal gjøre det enkelt for butikkene å treffe riktig hver gang de setter på skjermbeskyttere for kundene. I tillegg har de et større oppsett, som skjærer til skjermbeskyttere til de fleste mobilmodeller, nettbrett, klokker og GPSer.

– Med denne slipper man å ha skjermbeskyttere til alle modeller på lager, og for miljøets del sparer man også mye emballasje, sier Kjellén.

Zaggs deksler for nettbrett, finnes både med og uten tastatur. Foto: Stian Sønsteng.
Zaggs deksler for nettbrett, finnes både med og uten tastatur. Foto: Stian Sønsteng.

Ifølge Norden-sjefen er Zagg verdens største produsent av skjermbeskyttere.

– Faktisk var det vi som fant opp denne kategorien, da selskapets grunnlegger av en venn fikk et ark selvklebende folie som militæret brukte til å beskytte rotorbladene på helikoptre. Dette brukte han på klokken sin, og da han merket etterspørselen fra venner og kjente, etablerte han Zagg. InvisibleShield er fortsatt en svært stor del av virksomheten til selskapet, sier Kjellén.

– I hvilken grad lykkes dere med InvisibleShield å beholde posisjonen?

Butikkløsningen ISOD (InvisibleShield On Demand) kapper til skjermbeskyttere, slik at butikkene ikke behøver å lagerføre så mange varianter. I Norge får 30 Telenor-butikker denne. Foto: Stian Sønsteng.
Butikkløsningen ISOD (InvisibleShield On Demand) kapper til skjermbeskyttere, slik at butikkene ikke behøver å lagerføre så mange varianter. I Norge får 30 Telenor-butikker denne. Foto: Stian Sønsteng.

– Konkurransen er blitt enorm, men vi er innovative og kommer med stadige forbedringer. InvisibleShield Glass+ VisionGuard er et eksempel på dette. Produktet beskytter både skjermen og øyet, takket være et filter som fjerner det skadelige blålyset. Med denne slipper man den gule skjermen som er resultatet av mobilenes innebygde blålysfilter. Pluss-versjonen inneholder også et middel som dreper nesten 100 prosent av bakteriene, og siden dette ligger i folien slites det ikke bort, sier Kjellén.

Dette dekslet for nettbrett fra Zagg har VisionGuard, som skal gi beskyttelse mot blålyset fra skjermen. Foto: Stian Sønsteng.
Dette dekslet for nettbrett fra Zagg har VisionGuard, som skal gi beskyttelse mot blålyset fra skjermen. Foto: Stian Sønsteng.

Braven

I fjor kjøpte Zagg selskapet Braven, som da var representert i Norge og Sverige av selskapet Solipi.

– Solipi har lang erfaring innen audio, så det var det naturlig at de fortsatte som distributør av Braven. I tillegg har vi flere distributører, blant annet Ingram Micro som dekker hele Norden, sier Kjellén.

Bravens robuste blåtannhøyttalere Mini, X/2, XL og XXL/2. Foto: Stian Sønsteng.
Bravens robuste blåtannhøyttalere Mini, X/2, XL og XXL/2. Foto: Stian Sønsteng.

Han sier Zagg i løpet av året som er gått etter oppkjøpet har tatt for seg hele porteføljen til Braven.

– Mye er endret, også forpakningen, der vi har tenkt miljø og fjernet mye plast. Målet er å gjøre Braven attraktivt for det internasjonale markedet, og det er dette Zagg er så dyktige til, sier Kjellén.

Hos Zagg International er Damien McGrath audiosjef.

Solipi har lang erfaring innen audio, så det var det naturlig at de fortsatte som distributør av Braven

– Vi har fornyet det meste av Bravens portefølje, og har gitt produtene betydelig bedre lyd og funksjonalitet. Felles for blåtannhøyttalerne er at de er robuste, IPX7-sertifisert, og at alle bortsett fra den største flyter, hvis du mister dem i vannet. Braven Mini, X/2 og XL kan pares i stereo, mens XXL/2 kan koples sammen med hundre enheter, sier McGrath.

Flye Sport Rush er Bravens første helt trådløse ørepropper. De har en batteritid på åtte timer, og i ladeetuiet finnes det ytterligere 32 timer. Foto: Stian Sønsteng.
Flye Sport Rush er Bravens første helt trådløse ørepropper. De har en batteritid på åtte timer, og i ladeetuiet finnes det ytterligere 32 timer. Foto: Stian Sønsteng.

Nå kommer Braven også med hodetelefoner.

– Vi vet hvor tøff konkurransen er i dette segmentet, men fokuset vårt er også her at produktene er robuste og kan brukes utendørs og til sport. Flye Sport Rush er Bravens første helt trådløse ørepropper. De har en batteritid på ti timer, og i ladeetuiet finnes det ytterligere 26 timer. Tre lamper viser hvor mye strøm det er igjen i etuiet, som lades med mikro-USB, sier McGrath.

iFrogz

Demosettet fra Gear4 skal gjøre det lett for butikkene å vise hvordan D3O-materialet er støtabsorberende. Foto: Stian Sønsteng.
Demosettet fra Gear4 skal gjøre det lett for butikkene å vise hvordan D3O-materialet er støtabsorberende. Foto: Stian Sønsteng.

Det andre audiomerket til Zagg, er iFrogz.

Støtabsorberende mobildeksler fra Gear4, med D3O-materialet som skal gjøre dem robuste men likevel slanke. Foto: Stian Sønsteng.
Støtabsorberende mobildeksler fra Gear4, med D3O-materialet som skal gjøre dem robuste men likevel slanke. Foto: Stian Sønsteng.

– Dette er det femte største audiomerket i USA, med de mestselgende øreproppene til priser under 35 dollar. Ambisjonen er at vi med iFrogz skal tilby god lyd til en rimelig penge. Dette merket har vært store i supermarked som ICA, og hos Clas Ohlsson. Når vi snakker om de helt trådløse øreproppene er mobiloperatørene aktuelle kanaler, men også kjeder som Kjell & co, sier Gabriel Kjellén, som er Norden-sjef i Zagg International.

Takket være D3O har Gear4 de slankeste og mest støtabsorberende dekslene på markedet

Gear4

Ladedekslet Mophie Juice Pack Access lader det mobilen trådløst. Dekslet lades også trådløst. Foto: Stian Sønsteng.
Ladedekslet Mophie Juice Pack Access lader det mobilen trådløst. Dekslet lades også trådløst. Foto: Stian Sønsteng.

Et annet varemerke fra Zagg som beskytter mobile enheter, er de robuste mobildekslene fra Gear4.

– Gear4 kjøpte vi i 2018, og dette merket er blant de største i Norge når det gjelder robuste mobildeksler. De samarbeider med britiske D3O, som lager et svært støtabsorberende materiale som også brukes i sportsutstyr, militæret og arbeidsklær. Takket være D3O har Gear4 de slankeste og mest støtabsorberende dekslene på markedet. Demosettet vi tilbyr butikkene er en svært effektiv måte å vise at det ligger avansert teknologi bak, sier Kjellén.

Storselgeren fra Gear4 i Norden er Crystal Palace, som skal beskytte mobilen ved fall fra fire meter, mens Battersea tåler fem meter. Oxford Eco skal være en ny og miljøvennlig versjon, delvis laget av gjenvunnet plast.

Mophie

Artikkelen ble første gang publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 6/2019, som ble distribuert 20. november. <a href="http://www.mypaper.se/html5/customer/248/12666/?page=96" target="_blank" rel="noopener">Her kan du lese artikkelen</a> og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på <a href="https://www.elektronikkbransjen.no/historiskarkiv" target="_blank" rel="noopener">elektronikkbransjen.no/historiskarkiv</a>.
Artikkelen ble første gang publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 6/2019, som ble distribuert 20. november. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.

Varemerket Mophie ble kjøpt for drøyt to år siden, og har ifølge Kjellén fått en god posisjon i Norge.

– Dette er USAs absolutt største varemerke innen portable ladere. Det har lenge vært solgt i Apples egne butikker, og de var først ute med et ladedeksel for iPhone. Dagens Juice Pack Access finnes for flere modeller fra flere merker. I tillegg til at det gir en god beskyttelse, lader det mobilen trådløst, og dekslet lades også trådløst, sier Kjellén.

Zagg

Under varemerket Zagg selges deksler for nettbrett, med og uten tastatur.

– Her har vi kommet med en modell med VisionGuard, som gir beskyttelse mot blålyset fra skjermen. Disse modellene er svært populære i skoleverket, sier Kjellén.