VISER BILDE FRA KJØLESKAPET

Et kjøleskap som tar bilder av innholdet hver gang døren lukkes. Dette er at av Siemens fremtidskonsepter.

Publisert Sist oppdatert

Når man står i butikken og lurer på hvor mye melk eller tomater man skal kjøpe, henter man opp bildet i en applikasjon på smarttelefonen. Dette er en av wifi-løsningene BSH viste på årets IFA.

– Siemens slagord er ”Fremtiden flytter inn”, og vi viser her på IFA et konsept med wifi-produkter med sensorer, kameraer og applikasjoner til håndholdte enheter, som skal gjøre hverdagen enklere med ny teknologi, sier salgsdirektør Bente Heiersjø i BSH Husholdningsapparater AS til fagbladet Elektronikkbransjen.

Kjøleskapet er utstyrt med tre kameraer som tar bilder av innholdet i kjøleskapet hver gang døren lukkes. En annen løsning er at produktene er QR-merket, slik at man kan ta et bilde av dem for å få opp bruksanvisningen. Dette gjør at man for eksempel kan få opp en animasjon som viser hvordan filteret til ventilatoren skal byttes.

Vi må være med på utviklingen, og vi skal selvsagt være der som en innovativ leverandør

Projektor på benken

– Vi viser også en liten projektor som kan vise oppskriften på kjøkkenbenken, via applikasjonen i mobiltelefonen eller nettbrettet. Man kan også starte for eksempel vaskemaskinen når man er på tur hjem, sier Heiersjø.

Tidligere har flere andre leverandører, for eksempel på Eurocucina i Milano i vår, vist wifi-produkter. Heiersjø kan ikke si når produktene kommer i norske butikker, men anslår at det blir først om et par års tid.

– Er dette veien å gå for hvitevarebransjen?

– Vi må være med på utviklingen, og vi skal selvsagt være der som en innovativ leverandør, sier Heiersjø.

I BSHs haller på IFA viste selskapet videreutviklede produkter, med fokus på redusert strøm- og vannforbruk. Et eksempel er en oppvaskmaskin som bruker seks liter vann, som kommer i norske butikker i oktober. Maskinen har et eget kammer i den ene sideveggen. Her samles det siste skyllevannet etter endt vask, og brukes på neste oppvask.

MeisterStück

– Dette er et genialt konsept. Vannet som samles her er i praksis helt rent, og det varmes i tillegg, opp til 70 grader med jevne mellomrom for å garantere at vannet er rent, sier Heiersjø.

I Norge lanseres denne oppvaskmaskinen under varemerket Bosch, med navnet MeisterStück.

– Dette er et mesterstykke fra våre ingeniører. Den forrige modellen brukte 6,5 liter vann, sier Heiersjø.

– Går vannkammeret på bekostning av volumet i maskinen?

– Nei, det er eksakt like stort. Kapasiteten er 13 kuverter, som andre maskiner. Energimerkingen er A++.

– Et annet produkt vi har stor tro på er induksjonstoppen FreeInduction, som vi tidligere har vist på europeiske messer. Den lanseres nå i Norge med en større kampanje. Hele toppen er en eneste stor sone, der man kan plassere kjeler og panner hvor man måtte ønske, sier Heiersjø.

A -70 prosent

Enheten har mer enn 40 spoler, med sensorer som oppdager hvor kjelene plasseres. Man kan individuelt stille inn effekttrinnene på alle sonene, som man kan ha fire av samtidig, og kjelene kan flyttes rundt. Heiersjø mener mange kommer til å falle for konseptet, og sier investeringsviljen i det norske kjøkkenmarkedet er stor. Prisen for FreeInduction er rundt 38.000 kroner.

Det tyske selskapet kommer også med en ny tørketrommel med varmepumpeteknologi, med energiklassifisering A -70 prosent.

– Dette er helt ekstremt, når man vet hva tørketromler bruker av strøm, sier Heiersjø.

Modellen er i butikkene i april 2013.

Også innen kjøl og frys forbedrer BSH energiforbruket, med flere kjøleskap  energimerket A+++, hvor skapene bruker mindre strøm i året enn én 9 watt sparepære. Nytt av året er fryseskap med A+++.

Større volum

– Det nye energinivået går lite på bekostning av volumet. Når det gjelder No Frost-skapene er vi blant annet avhengig av isolasjonen i veggene, men våre ingeniører har lykkes i å konstruere skap som bare har sju-åtte liter mindre volum enn de tradisjonelle skapene. Et viktig element er den nye invertermotoren, som går kontinuerlig. Den gir et langt lavere støynivå og en mye mer stabil temperatur. Også fuktigheten i kjøleskapene blir mer stabil, dette er svært viktig for å bedre holdbarheten på matvarene. Med en vanlig motor ligger fuktigheten og vipper mellom 40 og 80 prosent, med denne motoren er vi stabilt rett under 100 prosent. Dette minst dobler levetiden på grønnsakene.

Low Frost

– Dere lanserte her på IFA i fjor Low Frost i kombiskap, hvordan har mottakelsen vært?

– Veldig bra. Low Frost blir noe rimeligere enn No Frost, og gir litt mer volum i skapet siden vi ikke har den samme tykkelsen i veggene som ved No Frost. Du må rime av skapene hvert annet eller tredje år, men rimet setter seg nesten bare som støv på innsiden - det blir ikke isdannelser. Vi har ikke kjøleribber i hyllene, så man blir veldig fri når det gjelder innredning og matoppbevaring. Vi selger mye Low Frost-skap i Norge, sier Heiersjø.

– En annen nyhet på IFA i fjor var de kapselbaserte kaffemaskinene Tassimo. Hvordan har salget av disse vært?

– Tassimo er en gedigen suksess som har overgått alle forventninger. En nyhet i høst er at vi har innledet et samarbeid med norske Evergood, som et supplement til den svenske Gevalia-kaffen. Vi er i disse dager ute med en stor kampanje med Evergood, med den kjente gullkoppen.

Hele kaffebønner

– Hvor viktig er dette samarbeidet for dere?

– Det er veldig viktig. Kaffe er et stort marked, spesielt i Norge, også når det gjelder de tradisjonelle helautomatiske maskinene som bruker hele kaffebønner. Her har vi videreutviklet den høyest spesifiserte maskinen, som heter EQ7.

– Hvordan er salget av de helautomatiske maskinene sammenlignet med Tassimo?

– Vi selger mye også her, spesielt modellene som koster fra 5.000 til 9.000 kroner, sier Heiersjø.

Når det gjelder BSHs generelle situasjon i Norge, sier hun selskapet følger markedet som er økende.

– Hovedårsaken er at vi er veldig sterke på innbyggingsprodukter. Folk er villige til å investere mer i kjøkkenene, og prosjektmarkedet går svært godt.

Videreutviklinger

– Basert på det vi ser her på IFA, kan man karakterisere 2012 som et slags mellomår for Bosch og Siemens?

– Til en viss grad, siden vi ikke har produktnyheter som den første tørketrommelen med varmepumpeteknologi, FreeInduction som kom i fjor i merket Gaggenau, en i-Dos-vaskemaskin med automatisk dosering av vaskemiddelet, eller en kapselbasert kaffemaskin som Tassimo. Samtidig er det viktig å understreke at vi har hallene fulle av videreutviklinger av de eksisterende konseptene våre, sier Heiersjø.