NÅ KOMMER EPOQ PÅ HVITT

Salgsdirektør Martin Jensen (t. v.) og kategoridirektør Tommy Myhre i Elkjøp Norden lanserer hvitevarer fra kjedens eget varemerke Epoq. Foto: Stian Sønsteng

– Når vi lanserer hvitevarer fra Epoq, gjør vi noe som er unikt i bransjen, ved at vi tilbyr sju års garanti på disse produktene, sier Tommy Myhre.

Publisert

Han er nordisk kategoridirektør for hvitevarer i Elkjøp, og slipper under Campus Home i juni katta ut av sekken. Etter at Elkjøp i 2007 begynte å selge kjøkkeninnredninger fra Epoq, og i 2011 kjøpte opp selskapet, er dette blitt en viktig kategori i kjeden. Under kjedens nordiske opplæringsmesse i The Qube på Gardermoen, viser de for første gang sitt eget varemerke Epoq også på hvitevarer. Disse er ventet i salg hos Elkjøp i Norge etter sommeren.

– Dette gir oss hundre prosent kontroll på produktene, helt frem til sluttkundene, sier Tommy Myhre til fagbladet Elektronikkbransjen.

Vi møter ham sammen med nordisk salgsdirektør Martin Jensen, og de to venter at kundene vil sette pris på at Elkjøp gir sju års garanti på hvitevarene fra Epoq.

– Dette er godt spesifiserte høykvalitetsprodukter, som får en fin plass i sortimentet vårt. Vi har arbeidet med dette i godt over ett år, og planen har vært å finne frem til produkter som står for det samme som Epoqs kjøkkenprodukter; verdi for pengene, med gode kundegarantier, sier Myhre.

Han mener garantitiden viser at Epoq-hvitevarene er produkter de stoler på.

Vask og tørk fra Epoq. Foto: Stian Sønsteng

Perfekt kombinasjon

– Vi har hentet produktene fra produsenter som leverer til flere kjente varemerker, og de er nøye testet via vårt kontor i Hong Kong. Det er også gjort små endringer, for at kvaliteten skal leve opp til våre forventninger, sier Myhre.

– Hva blir de viktigste salgsargumentene for hvitevarene fra Epoq?

Vi holder fast ved at vi skal tilby et bredt spekter med varemerker

– Epoq er allerede et godt etablert varemerke. Vi selger stadig flere kjøkken, tar stadig markedsandeler, så det er helt naturlig at vi tar det samme varemerket til hvitevarene. Det blir også en enklere historie å fortelle kundene, i kombinasjon med våre Epoq-kjøkken, sier Jensen.

Han sier de i utviklingen av hvitevareproduktene har samarbeidet tett med kollegene på kjøkkensiden.

– Dette gjør oss trygge på at dette er en perfekt kombinasjon, også når det gjelder installasjon, sier Jensen.

Myhre supplerer:

– I salget av Epoq-kjøkken har det vært viktig at vi har en stor portefølje av varemerker på hvitevaresiden, som Bosch, AEG, Miele og Samsung. Det er viktig for Elkjøp at vi kan tilby kjente varemerker til lave priser. Når vi nå supplerer porteføljen med et sterkt varemerke vi selv eier, er dette et naturlig steg videre. Vi holder fast ved at vi skal tilby et bredt spekter med varemerker, både til kjøkkenkundene og alle andre kunder.

De store står støtt

– Hvilke vurderinger har dere tatt når dere valgte å lansere Epoq også på hvitevaresiden?

Frittstående kombiskap fra Epoq. Foto: Stian Sønsteng

– Vi har ønsket å komme med produkter som treffer massemarkedet; fra midtsegmentet og oppover, der vi sammen med våre produsenter har full kontroll på produktutviklingen. Vi har funnet punktet i markedet der vi kan eie merkestrategien, og fra A til Å selv avgjør hvordan vi tar produktene ut til markedet, sier Myhre.

– Hvilke reaksjoner har dere fått fra leverandørene her på deres egen Campus-messe?

– De er naturlig nok veldig nysgjerrige på det vi gjør. Dette er egentlig ikke så nytt for oss; vi har arbeidet med egne varemerker i mange år, riktignok i lavere prissegmenter enn det vi kommer med nå. Leverandørene lurer på hva dette vil medføre. Vi skal satse på Epoq, og håper vi vår et kjempegodt salg, men de store partnerleverandørene står støtt i våre strategier, uavhengig av Epoq-lanseringen, sier Myhre.

– Hvilke produkter fra Epoq kommer dere med i første omgang?

– Vi går bredt ut, og ser mange muligheter. Vi kommer med vask og tørk, noe som er naturlig siden vi har vaskeromsmøbler fra Epoq. Til kjøkkenet kommer vi med en komplett portefølje, med både integrerte og frittstående kjøleskap og oppvaskmaskiner, samt platetopper, ventilatorer og integrerte ovner, sier Jensen.

Innbyggingsovner fra Epoq. Foto: Stian Sønsteng

AEG og Electrolux

Når det gjelder andre varemerker, trekker de to direktørene først frem Electrolux.

– Dette er en av leverandørene der vi i årets portefølje har bygd opp et veldig solid sortiment. Fra deres varemerker AEG og Electrolux har vi et større sortiment enn i fjor, så dette er en leverandør vi venter å ha en god vekst med, med viktige modeller i våre salgsstrategier. Vi gleder oss veldig til dette året med deres produkter, sier Myhre.

De mindre leverandørene blir det naturlig mindre plass til

Jensen sier det er viktig at Elkjøp har en større bredde med AEG-merket.

– Dette er et sterkt merkenavn i flere av landene vi opererer i. Vi har en lang historie sammen med Electrolux, og har bygd opp dette over mange år. De er igjen med oss på årets Campus, leverer fantastiske resultater hvert eneste år, og er en perfekt partner for oss, sier Jensen.

– Er det slik at dere fordi dere lanserer Epoq her på Campus er ekstra hyggelige mot leverandørene deres?

Platetopp fra Epoq. Foto: Stian Sønsteng

– Det vil jeg ikke si. De største partnerleverandørene våre står solid i strategiene og sortimentet vårt. De mindre leverandørene blir det naturlig mindre plass til, når vi lanserer Epoq som vårt eget varemerke, sier Myhre.

Bosch Accent Line

Fra BSH er Elkjøp Norge alene om å tilby produktene i Accent Line-serien.

– Dette er helt nye produkter, som kommer til å bli synlige i markedsføringen både fra Bosch og oss. Dette er en viktig satsing hos oss, produktene blir også synlige i våre Epoq-kjøkken i butikkene, og selgerne elsker dem allerede, sier Myhre.

– Serien består av en full bredde premiumprodukter, som er ekstremt innovative. De kan styres fra den store skjermen på produktet, eller via appen. I ovnene er det blant annet airfryerfunksjon og kamera. Kameraet er faktisk slik at du i menyen kan velge hvor godt stekt brødet skal være, så brukes kameraet til å oppnå eksakt samme resultat. Her har Bosch tatt teknologien til et nytt nivå når det gjelder hvitevarer, sier Jensen.

Tommy Myhre (t. v.) i Elkjøp og Martin Stenberg i Electrolux med AEG Steam Crisp og Steam Pro i Black Line-serien, fra 17.000 til 23.000 kroner. Foto: Stian Sønsteng

Modellene i serien koster fra 17.000 til 35.000 kroner.

Søker kvalitet

– Hvordan opplever dere tidene vi er inne i?

Annonsemodellene våre er mer attraktive enn noen gang

– Det har vært et vanskelig og tregt marked, der vi siste halvår har hatt en nedgang sammenlignet med samme periode i fjor. Et hvitevareprodukt blir som regel erstattet ganske raskt hvis det går i stykker, så nedgangen har vært i forbindelse med oppussinger og kjøp av ny bolig. Vi ser også at kundene er blitt mer bevisste på pris når de velger produkter, og at annonsemodellene våre er mer attraktive enn noen gang. Samtidig begynner vi i sommer å møte fjorårstall som hadde blitt litt tøffere, slik at det flates ut når vi sammenligner de to periodene, sier Myhre.

Jensen supplerer:

Martin Jensen i Elkjøp med kaffemaskin og stekeovn i Bosch Accent Line-serien. Foto: Stian Sønsteng
Noen av vaskemaskinene og tørketromlene fra Electrolux som er i Elkjøps nye sortiment. Foto: Stian Sønsteng
XXL-oppvaskmaskin fra Epoq. Foto: Stian Sønsteng
Elkjøp kommer også med innbyggingsmodeller fra Epoq innen kjøl og frys. Foto: Stian Sønsteng
Elkjøp gir sju års garanti på sine hvitevarer fra Epoq. Foto: Stian Sønsteng

– Samtidig som kundene søker mer aktivt på pris, er de mer opptatt av kvalitet. Når det er tøffere tider, ønsker de produkter som skal vare lenge. For oss er det derfor viktig at vi gir kunden trygghet, når vi hjelper dem å velge riktig produkt.

Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 4/2023, som ble distribuert uke 35. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Powered by Labrador CMS