GAMING FORTSETTER VEKSTEN

Farshad Samsami, salgsdirektør computing i Elkjøp Nordic, ser spill-kategorien vokse i Elkjøp-systemet. Foto: Marte Ottemo

Spillprodukter står nå for snart ti prosent av totalomsetningen i Elkjøp Nordic, og salgsdirektør Farshad Samsami tror på fortsatt vekst.

Publisert Sist oppdatert

– Elkjøp Nordic omsatte for rett i underkant av 50 milliarder i fjor, og gaming står nå for en signifikant andel av totalomsetningen. Spill er ikke noe du gjør på gutterommet og i kjelleren lengre, det er unge, eldre, proffe, amatører og familier som spiller, helt uavhengig av kjønn, sier Farshad Samsami, salgsdirektør computing i Elkjøp Nordic, til fagbladet Elektronikkbransjen.

Fortsatt manko på konsoll

Han forteller det er vekst i alle delene av markedet.

– Vi selger ikke bare konsoller, VR-briller eller spill-PCer, alt smelter sammen, spesielt tilbehøret. Du vil gjerne ha gaming-mus, hodetelefoner, tastatur og gaming-stoler. Folk er villige til å bruke penger også på utstyret rundt, fordi det øker totalopplevelsen av spillingen, sier salgsdirektøren.

Oculus er nå et av våre topp-produkter i Elkjøp på tvers av produktkategorier, det hadde jeg ikke sett komme

Det gjør at også snittprisen på spillproduktene går opp.

– Vi er privilegerte i Norden, og snittprisen på gaming-utstyr er noe høyere enn ikke-gaming. Det vi håper er at folk også beholder produktene lengre når de investerer mer penger. Det er mer bærekraftig enn å kjøpe bare billig og så kaste det etter noen år. Og vi ser at mange er opptatte av at maskinen skal takle de spillene som lanseres om ett og to år også, sier Samsami.

Han sier at det på bærbare og desktop nok er noe overlapping med normal bruk.

– Det er mange, som for eksempel studenter, bruker PCene også til ikke-spill-aktiviteter, så de flettes nok litt inn i hverandre, sier salgsdirektøren.

Alle som forsøkte å få tak i en Playstation til jul, vet at også konsoll-salget går godt.

– Konsoll vært en kjempesuksess, både Xbox og Playstation, men vi må ikke glemme Nintendo. Den er faktisk blant de mest solgte konsollene våre, og slår i perioder de andre ned i støvlene. Nintendo appellerer mye bredere enn de to andre konkurrentene. Og så ser vi at folk i Norden ikke velger enten konsoll eller spill-PC, de kjøper begge deler, sier Samsami.

– Er de nå mulig å få tak i de nye konsollene fra Sony og Microsoft?

– Det er fortsatt begrensninger i tilgjengelighet på både Playstation og Xbox, og det skaper en hype. Det minner om når Apple kom med de første iPhone-modellene, folk står på venteliste eller i kø utenfor butikken. Jeg tror ikke vi kommer til å se en god tilgang på produkter før langt ute i 2023, sier han.

VR overrasker

Spill-tilbehør er blitt en viktig kategori, her fra SteelSeries’ utstilling på Campus. Foto: Marte Ottemo

– Hvordan går det mer tradisjonelle PC-salget nå?

– Mange spådde jo PCens død, men nå ser vi samme trenden på PC som vi har sett på mobil de siste årene – folk vil ha bedre maskiner. Det gir en tydelig økning i snittpris på PC, og det er veldig hyggelig, sier salgsdirektøren.

Nå begynner også chromebook-markedet å nå den generelle forbrukeren.

– Tradisjonelt er chromebooks veldig populære på utdannings- og bedriftsmarkedet, men vi ser at de litt eldre kundene våre, som ikke er så bevandret innen teknologi, finner chromebooks enklere å bruke. De har et hyggelig prispunkt, man har alle de kjente appene sine tilgjengelig og det er ikke så mye som kan gå galt, sier han.

– Hvilke andre trender ser dere i 2022?

– To produkter som har overrasket meg at selger i store kvanta er VR-brillen Oculus Quest, og skrivebrettet Remarkable. Oculus er nå et av våre topp-produkter i Elkjøp på tvers av produktkategorier, det hadde jeg ikke sett komme. Også salgstallene for Remarkable, et produkt med et ganske høyt prispunkt som er beregnet til å skrive på, har overrasket, sier Samsami.

Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 4/2022, som ble distribuert 30. august. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Powered by Labrador CMS